diepte bandengroeve

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Luk

diepte bandengroeve

Bericht door Luk »

Ik heb een peugeot 206.
Hoe kan ik controleren of mijn groeven van mijn banden nog diep genoeg zijn ?

Bij onze vorige auto was er een indicator in de groef maar dit hebben we bij deze auto niet.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

De meeste banden hebben slijtage-indicatoren in de hoofdgroeven.
Je kunt ook een klein meettoestel kopen in een autoshop of
vraag even nazicht in een garage of bandencentrale.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Luk

Bericht door Luk »

De auto is zo goed als nieuw. Dus ik weet wel dat de groeven oké zijn.
De indicatoren zijn niet aanwezig.

Stel dat ik nu op mijn praktijk examen als opdracht heb: toon hoe je kan zien dat de groeven diep genoeg zijn ...

Wat moet ik dan doen of antwoorden ?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Er zijn veel banden waar geen slijtindicatoren zijn aangebracht.

Heb je in ons praktijkboek al gelezen wat je exact moet "doen" en "zeggen" als de examinator je vraagt de bandenslijtage te tonen?
DEEL 5.4 pagina 64

HANDBOEK PRAKTIJK
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Er zijn veel banden waar geen slijtindicatoren zijn aangebracht.
Het is in België zelfs een wettelijke verplichting voor voertuigen van categorie M1 :

http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art34#art34p3

2° Behalve voor banden voor voertuigen voor traag vervoer, bedraagt de overblijvende diepte van de tekening van de band, meer dan 1,6 mm over de drie vierden van het loopvlak.

De banden van de voertuigen van categorie M1 omvatten ten minste zes dwars lopende rijen slijtage-indicatoren ongeveer gelijkmatig verdeeld over het loopvlak en gelegen in de brede groeven in het centrale gedeelte van het loopvlak dat ongeveer driekwart van de breedte van het loopvlak beslaat. De slijtage-indicatoren kunnen niet worden verward met de rubber overbruggingen tussen de ribben of de nokken van het loopvlak.

Voor banden die kunnen worden gemonteerd op velgen met een nominale diameter van ten hoogste 12" zijn vier rijen indicatoren evenwel voldoende.

De slijtage-indicatoren maken het mogelijk met een tolerantie van + 0,6/-0 mm aan te geven dat de groeven van het loopvlak nog slechts een diepte hebben van 1,6 mm.



Ik ben de laatste pakweg 15 jaar geen banden tegengekomen zonder slijtageindicatoren (auto + motor , en het gaat over aardig wat setjes en merken ;) )
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Luk schreef:De auto is zo goed als nieuw. Dus ik weet wel dat de groeven oké zijn.
De indicatoren zijn niet aanwezig.
Blijkbaar zijn er toch. :lol:
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

trucje met de sleutel

Bericht door JC »

Of je er het examen mee doorgeraakt weet ik niet. Maar ik gebruik 'het trucje met de sleutel' om mijn profiel diepte te schatten. Je neemt sleutel en stop die in de groef, da nagel van je duim zet je op de rubber van je band. Zo kan je als je de sleutel uit de groef haalt makkelijk zien hoeveel profiel erover blijft. Doe dit op een paar plaatsen en zeker op de plaatsen waar je visueel de meeste slijtage ziet !

Vergeet niet dat de 1,6 mm het wettelijk minimum is. Als je een beetje inzit met je veiligheid en met die van anderen zou ik de banden ver hiervoor al vervangen, zeker als je met winterbanden rijdt !
Shiva
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2009, 16:52

Bericht door Shiva »

Gewoon zeggen dat het minimum 1,6 mm moet zijn.
En een profieldieptemetertje is ook niet zo duur :wink:
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

om de slijtageindicatoren makkelijker te vinden, staan er op veel banden op de zijkant, helemaal aan de buitenkant van de cirkel, "TWI" wat staat voor Tire Wear Indicator. Op die plaatsen, vind je in de groeven op het loopoppervlak, de indicatoren terug.
Plaats reactie