Ik heb een peugeot 206.
Hoe kan ik controleren of mijn groeven van mijn banden nog diep genoeg zijn ?
Bij onze vorige auto was er een indicator in de groef maar dit hebben we bij deze auto niet.
diepte bandengroeve
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
De meeste banden hebben slijtage-indicatoren in de hoofdgroeven.
Je kunt ook een klein meettoestel kopen in een autoshop of
vraag even nazicht in een garage of bandencentrale.
Je kunt ook een klein meettoestel kopen in een autoshop of
vraag even nazicht in een garage of bandencentrale.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Er zijn veel banden waar geen slijtindicatoren zijn aangebracht.
Heb je in ons praktijkboek al gelezen wat je exact moet "doen" en "zeggen" als de examinator je vraagt de bandenslijtage te tonen?
DEEL 5.4 pagina 64
HANDBOEK PRAKTIJK
Heb je in ons praktijkboek al gelezen wat je exact moet "doen" en "zeggen" als de examinator je vraagt de bandenslijtage te tonen?
DEEL 5.4 pagina 64
HANDBOEK PRAKTIJK
Het is in België zelfs een wettelijke verplichting voor voertuigen van categorie M1 :eugeen schreef:Er zijn veel banden waar geen slijtindicatoren zijn aangebracht.
http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art34#art34p3
2° Behalve voor banden voor voertuigen voor traag vervoer, bedraagt de overblijvende diepte van de tekening van de band, meer dan 1,6 mm over de drie vierden van het loopvlak.
De banden van de voertuigen van categorie M1 omvatten ten minste zes dwars lopende rijen slijtage-indicatoren ongeveer gelijkmatig verdeeld over het loopvlak en gelegen in de brede groeven in het centrale gedeelte van het loopvlak dat ongeveer driekwart van de breedte van het loopvlak beslaat. De slijtage-indicatoren kunnen niet worden verward met de rubber overbruggingen tussen de ribben of de nokken van het loopvlak.
Voor banden die kunnen worden gemonteerd op velgen met een nominale diameter van ten hoogste 12" zijn vier rijen indicatoren evenwel voldoende.
De slijtage-indicatoren maken het mogelijk met een tolerantie van + 0,6/-0 mm aan te geven dat de groeven van het loopvlak nog slechts een diepte hebben van 1,6 mm.
Ik ben de laatste pakweg 15 jaar geen banden tegengekomen zonder slijtageindicatoren (auto + motor , en het gaat over aardig wat setjes en merken )
trucje met de sleutel
Of je er het examen mee doorgeraakt weet ik niet. Maar ik gebruik 'het trucje met de sleutel' om mijn profiel diepte te schatten. Je neemt sleutel en stop die in de groef, da nagel van je duim zet je op de rubber van je band. Zo kan je als je de sleutel uit de groef haalt makkelijk zien hoeveel profiel erover blijft. Doe dit op een paar plaatsen en zeker op de plaatsen waar je visueel de meeste slijtage ziet !
Vergeet niet dat de 1,6 mm het wettelijk minimum is. Als je een beetje inzit met je veiligheid en met die van anderen zou ik de banden ver hiervoor al vervangen, zeker als je met winterbanden rijdt !
Vergeet niet dat de 1,6 mm het wettelijk minimum is. Als je een beetje inzit met je veiligheid en met die van anderen zou ik de banden ver hiervoor al vervangen, zeker als je met winterbanden rijdt !