passagier met of zonder begeleider

Punten van discussie.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

OK, de publicatie in het het staatsblad is duidelijker.

En dan stel ik mij nog steeds de vraag: waarom een houder van een VRB18M niet met een begeleider mag rijden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

En dan stel ik mij nog steeds de vraag: waarom een houder van een VRB18M niet met een begeleider mag rijden?
Heb ik al een paar keer beantwoord.

Een bestuurder met een voorlopig rijbewijs B 18 maanden is verantwoordelijk als bestuurder.
De persoon in zijn auto (al is die 50 jaar en heeft die al 30 jaar een rijbewijs) is een passagier.
Deze passagier is niet mee verantwoordelijk. Mag zelfs gedronken hebben.

Een bestuurder met een voorlopig rijbewijs B 36 maanden heeft een medeverantwoordelijke in de auto. Geen passagier, maar een begeleider.
Deze begeleider is mee verantwoordelijk. Mag bijvoorbeeld niet gedronken hebben.

Als in het eerste geval die passagier aan alle vereisten voldoet van een begeleider, blijft het toch een passagier.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Dat is geen antwoord op de vraag, maar een gevolg van de wetgeving.

Nog steeds de vraag: waarom mag een houder van een VRB18M niet met een begeleider rijden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

waarom mag een houder van een VRB18M niet met een begeleider rijden?
Vraag dan best stellen aan de wetgever.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

De Rijprof schreef:Dat is geen antwoord op de vraag, maar een gevolg van de wetgeving.

Nog steeds de vraag: waarom mag een houder van een VRB18M niet met een begeleider rijden?
omdat de houder van een VRB18m daar nu eenmaal voor gekozen heeft, om zélf en alléén verantwoordelijk te zijn als hij/zij met de auto rijdt...
ik begrijp wel wat ge bedoelt hoor, en ik begrijp héél goed dat ge het niet logisch vindt dat iemand die 20u rijles gevolgd heeft 'minder rechten' heeft op gebied van aantal passagiers, maar volgens mij moet ge het zo bezien:
VRB18mnd: leerlingbestuurder = bestuurder en verantwoordelijk, mag één passagier meenemen
VRB36mnd: leerlingbestuurder+begeleider = bestuurder (bekijken als één man, waarbij de begeleider de verantwoordelijkheid draagt), mag één passagier meenemen

oké, daarbij is het ergens niet 'eerlijk' dat de passagier van de éne niet aan voorwaarden moet voldoen, en de ander wel, maar dat de éne 'twee' mensen mag meenemen, en de ander maar één, bwa, da's maar hoe ge het bekijkt :)



( ^^ my opinion hé ;) )
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: Lees dan eens wat er in het Staatsblad heeft gestaan: 04/08/2006

http://www.gratisrijbewijsonline.be/NIE ... EIDING.pdf
Staatsblad schreef:2.1: Het voorlopig rijbewijs B met begeleider

B.2.3: De kandidaat mag, naast de begeleider, vergezeld zijn van één
andere persoon.


2.2: Het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider

B.3: "De kandidaat mag vergezeld zijn van hoogstens één passagier die
zelf houder is van het rijbewijs B en minstens 24 jaar oud is.[
Daar heb je dan meteen titeltjes en ik hoop dat je nu zeker bent.
Dat is dus het straffe aan het hele verhaal:

In de omzendbrief over het KB wordt de indeling en het onderscheid (met begeleider ; zonder begeleider) duidelijk gemaakt dmv hoofdingen.
Maar in het KB zelf niet ...
Daar lees je in het artikel waarover het eigenlijk gaat, en moet je erbij denken dat de andere bepalingen in het hele artikel enkel over het rijbewijs bedoeld in het eerste lid gaat, louter door associatie met het eerste lid .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ Elke V

Men had toch even goed de mogelijk kunnen bieden voor een VRB18M om:
1. alleen te mogen rijden zonder begeleider
2. één persoon te mogen meenemen die + 24 j & RB B heeft maar geen begeleider is.
3. met begeleider te mogen rijden die aan alle voorwaarden voldoet + nog 1 passagier. (minstens hetzelfde recht als een VRB36M)

Vb. Pa & ma willen met zoon/dochter een uitstap maken of op familiebezoek. Het nuttige aan het aangename koppelen want brandstof is duur.
Zoon/dochter kan ervaring opdoen en rijden, maar...
Pa of ma moet thuisblijven of met een 2de auto volgen (heel ecologisch :? ) want er mag slechts 1 persoon mee.
Gevolg, pa of ma rijdt en zoon/dochter zit achteraan.
"Ervaring, ervaring, ervaring": was wat bij de hervorming van de nieuwe rijbewijzen werd geschreeuwd!
Als pa of ma voldoet aan de voorwaarden om begeleider te zijn wat is dan het probleem dat er geen extra passagier mee mag? (of zelfs 2 passagiers want zus/broer wil ook graag mee op uitstap)
Wie kan mij daar een zinnige uitleg aan geven?

ps: waar staat dat ergens geschreven wie verantwoordelijk is?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Dit gaat natuurlijk niet meer over de wetgeving maar is eerder een discussie over veiligheid en wenselijkheid, wat niet de bedoeling is van dit forum, maar indien Eugeen het me toestaat wil ik hier gerust eens een boompje over opzetten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

indien Eugeen het me toestaat wil ik hier gerust eens een boompje over opzetten.
Heel graag, Sting :D .

Eugeen mag dat hier :?:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Heel graag, Sting .

Eugeen mag dat hier
Wie ben ik om nee te zeggen :lol:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Vooruit, Sting, ga je gang. :arrow:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

eugeen schreef:Wie ben ik om nee te zeggen :lol:
8)

Een eerste punt dat we niet uit het oog mogen verliezen is dat het voorlopig rijbewijs een 'toelating' is om te leren rijden, en geen volwaardig rijbewijs.
Hoewel het inderdaad leuk zou zijn om met dat rijbewijs met de hele familie naar zee te gaan en zo ervaring op te doen is dat niet de bedoeling ervan.
Het heeft nu eenmaal zijn beperkingen.

Een tweede punt is dat een beginnend bestuurder door zijn onervarenheid meer gevaar loopt om in een ongeval betrokken te raken, en dan is het best dat daar zo weinig mogelijk mensen (lees passagiers) zijn betrokken.
Hoe meer mensen in de wagen, hoe makkelijker het ook is om je concentratie te verliezen.

Een derde punt is dat de wetgever het probleem weekend ongevallen niet uit het oog heeft verloren door er voor te zorgen dat het voorlopig rijbewijs geen middel wordt om van café tot café tot dancing te rijden.
Buiten de weekenduren waarin het verbod geldt zou de wagen echter ook op die manier kunnen gebruikt worden.
Want hoewel velen reeds op die jonge leeftijd verantwoordelijk rijgedrag vertonen tonen de cijfers duidelijk aan dat dit een probleem is.
Een onbeperkt aantal passagiers is dus ook op dat vlak niet bevorderlijk voor de gezondheid. (nee de jongeren feesten niet alleen tijdens het weekend ;))

Een vierde punt had ik al eerder aangehaald:
De begeleider een plicht is een geen recht.
Iemand met een art3 RB heeft (doorgaans) geen ervaring met het autorijden en is daarom verplicht een begeleider te kiezen die daarenboven nog aan een aantal voorwaarden moet voldoen.

Iemand met een art 4 RB heeft 20 uur rijles achter de kiezen en krijgt daardoor het voorrecht om alleen te mogen rijden.

Maar beiden hebben het recht om een extra persoon te vervoeren.

Dit is volgens mij om toe te laten iemand te gaan afhalen of afzetten op een bepaalde locatie.
Terwijl de ene een vriend of familielid kan afhalen of afzetten aan het station bv, zal de andere dit alleen kunnen indien zijn begeleider beschikbaar is, maar beiden kunnen het wel.

De art3 RB houder heeft dus, doordat hij er ook meer inspanningen voor gedaan heeft, meer mogelijkheden om ervaring op te doen, zeker niet minder.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ Sting,
Ik volg je redenering volledig.
Maar ik blijf toch met de vraag zitten waarom een VRB18M ook niet met een begeleider (+extra passagier) zou mogen rijden net zoals een VRB36M?
Wat een VRB36M mag, zou toch ook minstens voor een VRB18M moeten kunnen?

Wat is in weze het verschil? Wie bedenkt zoiets? Het is toch niet logisch...

Had men het VRB niet beter anders genoemd, b.v.:
18M mét of zonder begeleider.
36M enkel met begeleider.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Rijprof

Mag ik je even vragen waarom je percé een leerling met een voorlopig rijbewijs B 18 maanden soms nog met begeleider wil leren rijden?

1. Is de ware reden omdat je zou willen dat hij gewoon twee personen kan vervoeren?

2. Of is het omdat zijn opleiding op bepaalde vlakken onvoldoende is en hij voor sommige zaken best nog de hulp nodig heeft van een begeleider?

Ik denk dat het, als je eerlijk bent, gewoon om 1 gaat.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Vanzelfsprekend is de hoofdreden 1. Ik dacht dat dit duidelijk was.

Hulp van een begeleider is in principe niet meer nodig want anders zou er geen bekwaamheidsattest mogen gegeven worden. Bij onvoldoende mag geen bekwaamheidsattest worden afgeleverd.
Al kan af en toe wat opvolging en bijsturing in de oefenperiode ook geen kwaad.

De reden is duidelijk dat een VRB18M ook met een begeleider zou moeten kunnen rijden om ook een extra passagier te mogen meenemen.

Omdat de wet dat toestaat voor VRB36M zou dat ook moeten kunnen voor een VRB18M.

Wie geeft mij een zinvolle uitleg waarom dat nu niet mag?

Had men het VRB niet beter anders genoemd, b.v.:
18M mét of zonder begeleider.
36M enkel met begeleider.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gesloten