terechte/ontereche boete

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Btissam

terechte/ontereche boete

Bericht door Btissam »

Hoi allemaal,

Ik kom van oorsprong uit nederland. Bij ons is het zo als je aan allebei de kanten van de weg mag parkeren dan doe je dat en dan maakt het niet uit hoe je parkeert. je auto met of tegen het verkeer in. Want je auto staat niet in de weg. Nou hebben we gisteren een boete gehad omdat de auto aan de linkerrijbaan stond terwijl je daar gewoon mocht parkeren. Ik snap er niets van. volgens mij klopt hier helemaal niets van. moeten alle auto's dezelfde kant opwijzen? belachelijke wet als dat echt zo is.

Is dit echt een wet? ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes Btissam
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: terechte/ontereche boete

Bericht door Stefan Peeters »

Btissam schreef:Nou hebben we gisteren een boete gehad omdat de auto aan de linkerrijbaan stond terwijl je daar gewoon mocht parkeren.
Terecht:
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

Btissam schreef:belachelijke wet als dat echt zo is.
Er bestaat een aantal belachelijke wetten, maar dit is er nu eens geen van...

Wanneer je links parkeert heb je ten eerste geen goed overzicht wanneer je de parkeerplaats wil verlaten, en ten tweede moet je dan vertrekken tegen de rijrichting in.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: terechte/ontereche boete

Bericht door Inazuma »

Btissam schreef:Ik kom van oorsprong uit nederland. Bij ons is het zo als je aan allebei de kanten van de weg mag parkeren dan doe je dat en dan maakt het niet uit hoe je parkeert. je auto met of tegen het verkeer in.
In België is het dus rechts - geparkeerd met het verkeer mee dus.

Je mag hier enkel links in de rijrichting parkeren op een rijbaan met eenrichtingsverkeer - en dan sta je eigenlijk ook met het verkeer mee geparkeerd.
Btissam

Re: terechte/ontereche boete

Bericht door Btissam »

xantingo schreef:
Btissam schreef:Nou hebben we gisteren een boete gehad omdat de auto aan de linkerrijbaan stond terwijl je daar gewoon mocht parkeren.
Terecht:
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

Btissam schreef:belachelijke wet als dat echt zo is.
Er bestaat een aantal belachelijke wetten, maar dit is er nu eens geen van...

Wanneer je links parkeert heb je ten eerste geen goed overzicht wanneer je de parkeerplaats wil verlaten, en ten tweede moet je dan vertrekken tegen de rijrichting in.
Ik vind dit wel een belachelijke regel. als ie maar niet verkeerd staat. maakt toch niet uit hoe je auto staat. straks gaan ze nog bepalen hoe je je auto op je oprit moet staan.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: terechte/ontereche boete

Bericht door BuBbA »

Btissam schreef:
xantingo schreef:
Btissam schreef:Nou hebben we gisteren een boete gehad omdat de auto aan de linkerrijbaan stond terwijl je daar gewoon mocht parkeren.
Terecht:
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

Btissam schreef:belachelijke wet als dat echt zo is.
Er bestaat een aantal belachelijke wetten, maar dit is er nu eens geen van...

Wanneer je links parkeert heb je ten eerste geen goed overzicht wanneer je de parkeerplaats wil verlaten, en ten tweede moet je dan vertrekken tegen de rijrichting in.
Ik vind dit wel een belachelijke regel. als ie maar niet verkeerd staat. maakt toch niet uit hoe je auto staat. straks gaan ze nog bepalen hoe je je auto op je oprit moet staan.
Zoals al gezegd is dit allesbehalve een belachelijke regel.

En zelfs al zou het dat wél zijn, dan kan men daar hier weinig aan doen. Het zijn niet de mensen van dit forum die de wegcode bepalen, zij kunnen die wegcode alleen maar doorgeven.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: terechte/ontereche boete

Bericht door Stefan Peeters »

Btissam schreef:Ik vind dit wel een belachelijke regel. als ie maar niet verkeerd staat. maakt toch niet uit hoe je auto staat. straks gaan ze nog bepalen hoe je je auto op je oprit moet staan.
Het is je goed recht om het een belachelijke regel te vinden.
Maar je moet je er wel aan houden.

Bovendien: het feit dat je het een belachelijke regel vindt vertelt mij alles over jouw verkeersinzicht :roll: .
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: terechte/ontereche boete

Bericht door Inazuma »

Btissam schreef:Ik vind dit wel een belachelijke regel. als ie maar niet verkeerd staat. maakt toch niet uit hoe je auto staat.
Tuurlijk wel.
Als je links tegen de rijrichting in gaat staan, wat zie je dan nog van het aankomende verkeer :?:
Het verkeer rijdt pal naast je, terwijl je blind de neus van je auto in de verkeersstroom moet steken ...
Als er enkel maar kleine personenwagens staan zie je er nog doorheen.
Als er een bestelwagentje staat of een SUV zie je zo goed als niks ...

straks gaan ze nog bepalen hoe je je auto op je oprit moet staan.
Dat heeft weinig zin.
Als je er vooruit op rijdt (=veiliger) moet je er achteruit weer af (=onveiliger).
Als je er achteruit op rijdt (=onveiliger) kan je er vooruit weer af (=veiliger).
In de kering maakt dat dus weinig uit.

Als je wat milieuvriendelijker wil rijden, manoeuvreer dan met een warme motor ipv met een koude.
Anders gezegd : parkeer zodanig dat je het gemakkelijkst weer kan vertrekken.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Bovendien is het inparkeren langs links een verwarrend manoeuvre. Hierbij bedoel ik je moet even spookrijden en dan achterwaarts inparkeren.

Blijkbaar betekent belachelijk hier, het kost me extra moeite.
Plaats reactie