Bumperkleven / Voorrang (Probleem)

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Bryan Brandt

Bumperkleven / Voorrang (Probleem)

Bericht door Bryan Brandt »

Beste leden,

Mijn naam is Bryan Brandt. 20 Jaar.

Dankzij deze site heb ik mijn theorie examen met vreugd afgelegd. Mijn praktijk examen heb ik ook van 1x gehaald. Nu op 16 April ga ik mijn rijbewijs 1 jaar hebben.

Laat het nu zijn dat ookal heb je je rijbewijs, dit niet wil zeggen dat je niet meer moet en kan bijleren.

Vandaag in Genk is er iets gevaarlijks gebeurd en het ergste is, het overkomt me vaak.

-------

Ik zat op een rotonde en ging deze af op weg naar de volgende rotonde. Er reed iemand achter me in een Alfa Romeo. Iemand met een petje op. die op ca. 20 cm van mijn bumper afreed. Op deze baan is een voetpad, en laat het nu zijn dat er net iemand op een scooter wou oversteken.

Het probleem is hier: Als ik zou remmen, dan zou degene achter mij op mij in rijden. Zou ik niet remmen dan moest ik hopen dat de voetganger stopte.

Het is hem nu zo dat de voetganger inderdaad stopte dus ik kon doorrijden. Dit was hoe dan ook redelijk nipt. De auto achter mij stopte wel voor de voetganger en liet deze ook door zoals de verkeerscode het met voorrang inderdaad zegt.

Op de 2de rotonde zat ik op mijn rechterrijstrook en langs mij was een fietspad. De 2 mensen met hun Alfa Romeo reden mij via het fietsenpad voorbij en staken de vinger op en intimideerden mij door naar links te rijden zodat ik naar links moest opschuiven. Was het nu zo dat er iemand links was dan zou ik een probleem gehad hebben. Gelukkig was dit niet zo.

Ik heb nu erge schrik gekregen om nog te rijden en ik weet niet goed wat ik moet doen om mij te weren tegen dit soort mensen. Ik rij defensief, ik rij mijn snelheid en hou mijn afstand.

Bij deze vraag ik jullie ervaringen/hulp d.m.v. dit onderwerp.

Bij deze dank ik u

Bryan Brandt
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Bumperkleven / Voorrang (Probleem)

Bericht door Stefan Peeters »

Bryan Brandt schreef:Vandaag in Genk is er iets gevaarlijks gebeurd en het ergste is, het overkomt me vaak.
Dan is er een probleem...
Bryan Brandt schreef:Ik zat op een rotonde en ging deze af op weg naar de volgende rotonde. Er reed iemand achter me in een Alfa Romeo. Iemand met een petje op. die op ca. 20 cm van mijn bumper afreed.
Mmmm, dat is inderdaad zéér dicht...
Bryan Brandt schreef:Op deze baan is een voetpad, en laat het nu zijn dat er net iemand op een scooter wou oversteken.
Het probleem is hier: Als ik zou remmen, dan zou degene achter mij op mij in rijden. Zou ik niet remmen dan moest ik hopen dat de voetganger stopte.
Het is hem nu zo dat de voetganger inderdaad stopte dus ik kon doorrijden. Dit was hoe dan ook redelijk nipt. De auto achter mij stopte wel voor de voetganger en liet deze ook door zoals de verkeerscode het met voorrang inderdaad zegt.
Nu stel ik me toch enkele vragen:
volgens jou wil er iemand op een scooter oversteken die zich op het voetpad bevindt.
Dan stel ik: iemand op een scooter hoort niet thuis op het voetpad. Bovendien moet je geen voorrang verlenen aan een bromfietser die over een oversteekplaats wil oversteken, tenzij hij er zich al op bevindt.

Daarna spreek je over een voetganger die wil oversteken?
Daar had je inderdaad voor moeten stoppen. Rijdt die gast met die Alfa Romeo dan achter in jouw auto, is hij in fout en heb jij tenminste de wegcode gerespecteerd; veel schade kan je niet oplopen, de snelheid zal niet te hoog geweest zijn...
Nu ben jij degene die een overtreding heeft begaan, en de man met de Alfa Romeo heeft correct gehandeld.
Bryan Brandt schreef:Op de 2de rotonde zat ik op mijn rechterrijstrook en langs mij was een fietspad. De 2 mensen met hun Alfa Romeo reden mij via het fietsenpad voorbij en staken de vinger op en intimideerden mij door naar links te rijden zodat ik naar links moest opschuiven. Was het nu zo dat er iemand links was dan zou ik een probleem gehad hebben. Gelukkig was dit niet zo.
Dus die persoon in die Alfa Romeo haalt jou langs rechts in op een rotonde via het fietspad?
Hoe groot is die rotonde misschien?
Bryan Brandt schreef:Ik heb nu erge schrik gekregen om nog te rijden en ik weet niet goed wat ik moet doen om mij te weren tegen dit soort mensen. Ik rij defensief, ik rij mijn snelheid en hou mijn afstand.
Ik ga je een eerlijk antwoord geven, dat misschien niet in je smaak zal vallen: uit de gegevens die je me hier bezorgt durf ik op te maken dat je wellicht TE defensief rijdt... ik denk zelfs dat je hinderlijk traag rijdt en veel twijfelt alvorens actie te ondernemen.

Dat roept bij meer ervaren en vlottere bestuurders soms agressieve reacties op.
Niet dat ik die wil goedpraten natuurlijk, maar het is nu eenmaal zo.

Dat is ook een van de redenen dat een leerling bestuurder geacht wordt een "L" op zijn voertuig te hangen: dan kan men verwachten dat het allemaal niet zo vlot verloopt en worden fouten meer door de vingers gezien.

Het feit dat je stelt dat zulke gevaarlijke toestanden jou vaak overkomen wijst er mijns inziens op dat je wat vlotter zal moeten worden in het verkeer.
Tracht op minder drukke ogenblikken en plaatsen je ervaring wat bij te schaven zodat je op drukke plaatsen en ogenblikken beter uit de voeten kan.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Bumperkleven is inderdaad iets ergerlijk en de bestuurder die er zich aan bezondigt, beseft vaak niet welke risico's hij neemt.

Iedereen maakt het wel eens mee dat achter hem een bestuurder rijdt, die denkt dat de openbare weg van hem is en dat hij daar zijn eigen wetten mag doen gelden. Gelukkig zijn het uitzonderingen.
Bryan Brandt

Re: Bumperkleven / Voorrang (Probleem)

Bericht door Bryan Brandt »

Nu stel ik me toch enkele vragen:
volgens jou wil er iemand op een scooter oversteken die zich op het voetpad bevindt.
Dan stel ik: iemand op een scooter hoort niet thuis op het voetpad. Bovendien moet je geen voorrang verlenen aan een bromfietser die over een oversteekplaats wil oversteken, tenzij hij er zich al op bevindt.

Daarna spreek je over een voetganger die wil oversteken?
Daar had je inderdaad voor moeten stoppen.
Dit klopt ik heb inderdaad een beetje verwarring ingesproken hier. Het ging wel dergelijk om een scooter. Betreffende het defensief rijden. Het zou inderdaad goed kunnen zijn dat ik iets of wat te defensief rij, hoewel ik uiteraard ook mijn dagen heb waar ik soms over de streep ga voor een 5Km/h maar nooit opdat mensen er door in gevaar kunnen komen.

Ik ga hier zeker en vast op letten. Ik ben nu ook een beetje meer op mijn gemak.

Hartelijk dank !!

Bryan Brandt
Bryan Brandt

Bericht door Bryan Brandt »

eugeen schreef:Beste,

Bumperkleven is inderdaad iets ergerlijk en de bestuurder die er zich aan bezondigt, beseft vaak niet welke risico's hij neemt.

Iedereen maakt het wel eens mee dat achter hem een bestuurder rijdt, die denkt dat de openbare weg van hem is en dat hij daar zijn eigen wetten mag doen gelden. Gelukkig zijn het uitzonderingen.
Dit klopt inderdaad ^^. Dank u zeer voor het antwoord !
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bumperkleven / Voorrang (Probleem)

Bericht door Inazuma »

Bryan Brandt schreef:Er reed iemand achter me in een Alfa Romeo. Iemand met een petje op. die op ca. 20 cm van mijn bumper afreed. Op deze baan is een voetpad, en laat het nu zijn dat er net iemand op een scooter wou oversteken.
Je moet uiteraard niet gaan remmen indien dit niet nodig is - zoals om onnodig voorrang te verlenen.
Een (brom)fietsbestuurder op een zebrapad heeft absoluut geen voorrang alsof hij een voetganger zou zijn, en een bromfietser die aan een oversteekplaats voor (brom)fietsers komt of staat te wachten heeft al evenmin voorrang.

Maar van het moment dat je moet remmen om een zeker ongeval te vermijden of de gevolgen ervan te verminderen : remmen.
Ook al betekent dat dan maar dat de bestuurder achter je in je koffer zit.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Ik denk dat je de situatie moet meegemaakt hebben om te oordelen of Bryan te defensief en niet vlot genoeg reed.
Het kan zijn, maar het kan ook zijn dat die andere 2 reden als gek.

Als ze bumperkleven en dan nog rechts via het fietspad inhalen op een rotonde en dan nog intimiderende gebaren maken, weet ik wel met welk soort we hier te maken hebben.

Bryan, blijf defensief rijden en ga vooral niet in op verkeersagressie.
Laat hen inhalen, dan ben je er vanaf. Iemand moet de verstandigste zijn.

Zorg er wel voor dat je ver vooruitkijkt zodat je niet onnodig te traag gaat rijden wanneer je veilig vlot kunt rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie