voorlopig rijbewijs B met minderjarige passagie

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Lynn

voorlopig rijbewijs B met minderjarige passagie

Bericht door Lynn »

Hoi,

Ik heb een vraag.
Vorig jaar reed ik in Dendermonde met mijn voorlopig rijbewijs B (dus mocht alleen rijden of met begeleider)
Een vriendin van mij zat er bij, zij was op dat moment 17 jaar.
we werden tegengehouden door de politie.
Nu meer dan een jaar later moet ik voorkomen, maar ik heb inmiddels mijn rijbewijs.
De politie zei dar dendermonde een heeel strenge rechtbank was en dat ik waarschijnlijk mijn rijbewijs opnieuw zal moeten doen.
weet iemand of de straf echt zo erg kan zijn> Ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk!

MVG
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs B met minderjarige passagie

Bericht door Inazuma »

Lynn schreef: De politie zei dar dendermonde een heeel strenge rechtbank was en dat ik waarschijnlijk mijn rijbewijs opnieuw zal moeten doen.
De reputatie van politierechter D'Hondt ...
Dendermonde is vooral berucht voor de aanpak van snelheidsovertreders.


Wat staat er als overtreding op de dagvaarding :?:
(welke wet van welke datum, en welk artikel er werd overtreden )


De rechter kan enkel straffen binnen de grenzen van de wet.

De straffen voor het overtreden van de bepalingen inzake de scholing voor het bekomen van een rijbewijs, worden voorzien in Art 30, §2 van de verkeerswet :

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Daarvoor is geen verval van het recht tot sturen voorzien.
En dus ook geen voorwaarden (examens bvb) om weer in dat recht hersteld te kunnen worden...

De boetebedragen moet je nog vermenigvuldigen met 5,5 : de opdeciemen.
Dat levert een mogelijk boetebedrag op tussen 275 en 2750 euro, mogelijk deels voorwaardelijk, en normaal bij een eerste veroordeling eerder aan de lage kant van de bestraffingsmogelijkheden.


Bij veroordeling komt hier ook nog een verplichte bijdrage aan het Fonds voor slachtoffers van - hou u vast - opzettelijke gewelddaden : 137,5 euro .


Mocht Art. 30 §1 (rijden zonder rijbewijs) weerhouden worden in de dagvaarding, moet je je advocaat zich daar ten stelligste tegen laten verzetten.

http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstIII#art30


Ga na of je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
Dit is een geval waarin je ze best kan gebruiken ...
Plaats reactie