Parkeerafstand straathoek?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Odin

Parkeerafstand straathoek?

Bericht door Odin »

Hey iedereen.

Ik heb vandaag een briefje onder mijn ruit gekregen met de vermelding dat ik fout stilstond+geparkeerd. Bij mij thuis dan wel te verstaan.

Het enige vermoeden dat ik heb is dat ik volgens de "vaststeller" te dicht bij de hoek heb gestaan, want parkeren mag er allesinds. (geen gele stoeprand)

Maar ik kan niet echt terugvinden wat wettelijke afstand moet zijn om van een straathoek te parkeren, weet iemand dit?

Wil er aan toevoegen dat ik eigelijk niet dicht bij de hoek stond, er stond nog een grote wagen achter mij en daar was zelfs nog plaats achter. Ik schat dat de totale afstand van mijn wagen tot de hoek tussen de 10 en 15 meter was.

bedankt alvast!

Groeten,
Odin
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

GRATIS RIJBEWIJS ONLINE schreef: Op de rijbaan en de berm in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering.

(STILSTAAN en PARKEREN zijn verboden op RIJBAAN en de BERM)
Odin

Bericht door Odin »

eugeen schreef:
GRATIS RIJBEWIJS ONLINE schreef: Op de rijbaan en de berm in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering.

(STILSTAAN en PARKEREN zijn verboden op RIJBAAN en de BERM)
Bedankt voor de snelle reactie !

Ik zal de PV nog afwachten wat daar in vermeld staat, maar als het zo zit dan laat ik het daar niet bij.

Ik stond DUIDELIJK meer dan 5meter van de hoek.
Is er een suggestie hoe ik tegenbewijs kan leveren, of hebben zij een bewijs van vaststelling? dan wil ik dat wel zien...

Nogmaals bedankt!

Odin
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;

9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Stonden er dus misschien lichten of borden aan dit kruispunt :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Odin schreef: Is er een suggestie hoe ik tegenbewijs kan leveren, of hebben zij een bewijs van vaststelling? dan wil ik dat wel zien...
De vaststelling door een bevoegd persoon is op zich al het bewijs van de feiten ... er is dus geen ander materieel bewijs nodig.
Het tegendeel bewijzen is vaak een lastige zaak.
Bewijs maar eens dat je op dat tijdstip een bepaalde overtreding niet beging.

Aantonen dat iets niet gebeurd is, is praktisch vaak een onmogelijke zaak, gewoon doordat iets dat niet gebeurd is, meestal ook geen bewijzen achterlaat.

Je moet - lang achteraf - getuigen gaan zoeken, maar begin daar maar eens aan.
Beeldmateriaal heb je doorgaans ook niet, en zelf dan nog : de datum daarop kan gemanipuleerd zijn.


Ben benieuwd wat de overtreding precies zal zijn, maar het tegendeel bewijzen is vaak een mission impossible.
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeerafstand straathoek?

Bericht door Inazuma »

Odin schreef:Het enige vermoeden dat ik heb is dat ik volgens de "vaststeller" te dicht bij de hoek heb gestaan, want parkeren mag er allesinds. (geen gele stoeprand)
De afwezigheid van een onderbroken gele streep betekent daarom nog niet dat er geparkeerd mag worden.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art24
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art25



Heb je een fotootje van de straat vanaf de hoek misschien :?:
Odin

Bericht door Odin »

Benny Stinkens schreef:
8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;

9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Stonden er dus misschien lichten of borden aan dit kruispunt :?:
Onze straat is een doodgewone straat zonder veel verkeer, zonder lichten, borden,...

Toch bedankt voor de opmerking.

Odin
Odin

Bericht door Odin »

Inazuma schreef:
Odin schreef: Is er een suggestie hoe ik tegenbewijs kan leveren, of hebben zij een bewijs van vaststelling? dan wil ik dat wel zien...
De vaststelling door een bevoegd persoon is op zich al het bewijs van de feiten ... er is dus geen ander materieel bewijs nodig.
Het tegendeel bewijzen is vaak een lastige zaak.
Bewijs maar eens dat je op dat tijdstip een bepaalde overtreding niet beging.

Aantonen dat iets niet gebeurd is, is praktisch vaak een onmogelijke zaak, gewoon doordat iets dat niet gebeurd is, meestal ook geen bewijzen achterlaat.

Je moet - lang achteraf - getuigen gaan zoeken, maar begin daar maar eens aan.
Beeldmateriaal heb je doorgaans ook niet, en zelf dan nog : de datum daarop kan gemanipuleerd zijn.


Ben benieuwd wat de overtreding precies zal zijn, maar het tegendeel bewijzen is vaak een mission impossible.
Wel ik was het volgende aan het denken:

Er stond een auto achter, mij hopelijk stond die er op de moment van de boete ook. Op die manier kan ik misschien navragen om een kopie van dat voertuig z'n PV en dan geldend als bewijs, dat het onmogelijk was dat ik minder dan 5meter van de hoek stond.

Zou zoiets lukken denk je?

Odin
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Odin schreef: Er stond een auto achter, mij hopelijk stond die er op de moment van de boete ook. Op die manier kan ik misschien navragen om een kopie van dat voertuig z'n PV en dan geldend als bewijs, dat het onmogelijk was dat ik minder dan 5meter van de hoek stond.

Zou zoiets lukken denk je?

Ik zou eerst afwachten wat de vastgestelde overtreding is, ipv te veronderstellen ;)


Van politie of parket ga je dat PV niet te zien krijgen - privacy respecteren van de andere weggebruikers - al kan het wel zijn dat als je er naar verwijst, men het gaat opzoeken en bekijken, eventueel als door jou gevraagde bijkomende onderzoeksdaad (wet Franchimont).

Als je die persoon kent kan je misschien zo een kopie krijgen.
Niets dat dat verbiedt.
Odin

Bericht door Odin »

Inazuma schreef:
Odin schreef: Er stond een auto achter, mij hopelijk stond die er op de moment van de boete ook. Op die manier kan ik misschien navragen om een kopie van dat voertuig z'n PV en dan geldend als bewijs, dat het onmogelijk was dat ik minder dan 5meter van de hoek stond.

Zou zoiets lukken denk je?

Ik zou eerst afwachten wat de vastgestelde overtreding is, ipv te veronderstellen ;)


Van politie of parket ga je dat PV niet te zien krijgen - privacy respecteren van de andere weggebruikers - al kan het wel zijn dat als je er naar verwijst, men het gaat opzoeken en bekijken, eventueel als door jou gevraagde bijkomende onderzoeksdaad (wet Franchimont).

Als je die persoon kent kan je misschien zo een kopie krijgen.
Niets dat dat verbiedt.
Ja, afwachten zal inderdaad het beste zijn, maar speculeren vind ik wel leuk :P .

Als het jullie interesseert kan ik ook de inhoud van de pv publiceren als ik deze krijg...

Odin
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Odin,

We zijn benieuwd.
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Odin schreef: Ja, afwachten zal inderdaad het beste zijn, maar speculeren vind ik wel leuk :P .
Speculatie is voor op de beurs ;)

Er zijn meer dan 400 bepalingen en borden, onderborden, wegmarkeringen, etc. die je kan overtreden bij het parkeren ...
Elk daarvan kan de reden voor een PV zijn.

Als het jullie interesseert kan ik ook de inhoud van de pv publiceren als ik deze krijg...
Het (De) artikelnummer(s) en de uitgeschreven vaststellingen volstaan.

Als je daar nog een overzichtsfoto bij doet, valt er ook wat zinnigs over te zeggen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Awel ik eet ook graag speculaas :wink:

En als we toch bezig zijn: je schrijft dat er een voertuig achter je stond maar je twijfelt of die er wel stond op het moment dat het pv's regende.

Stel dat die er wel stond dan kan je nog twijfelen of die wel een pv gehad heeft.

Zelfs al heeft die er geen gehad bewijst dit nog niets want je schrijft zelf dat hij achter je stond of met andere woorden jij stond ervoor (dichter bij het kruispunt als hij dus) :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Odin

Bericht door Odin »

Benny Stinkens schreef:Awel ik eet ook graag speculaas :wink:

En als we toch bezig zijn: je schrijft dat er een voertuig achter je stond maar je twijfelt of die er wel stond op het moment dat het pv's regende.

Stel dat die er wel stond dan kan je nog twijfelen of die wel een pv gehad heeft.

Zelfs al heeft die er geen gehad bewijst dit nog niets want je schrijft zelf dat hij achter je stond of met andere woorden jij stond ervoor (dichter bij het kruispunt als hij dus) :wink:
Ja nu let ik er op dat het misschien onduidelijk was, maar ik weet inderdaad niet of hij er stond op het moment van PV, maar hij stond wel degelijk ACHTER mij... het dichtste bij het kruispunt :D

Groeten
Odin

Brief

Bericht door Odin »

Hey

Heb de brief gekregen.

KB 01.12.1975 Art. 25.1.9°
Het is verboden een voertuig te parkeren op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken behalve op plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht.

Op het kruispunt zelf is er een volle lijn getrokken, maar die is maar tijdelijk.

Ook heb ik de persoon die achter mij stond , en ook een boete heeft gekregen, gevonden.

Groeten
Plaats reactie