buitenlandse nummerplaat

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Joris

buitenlandse nummerplaat

Bericht door Joris »

Ik ben zaakvoerder van een bedrijf in een europese lidstaat (Polen) en rijd in België - waar ik nog steeds mijn woonplaats heb, rond met een bedrijfswagen ingeschreven en verzekerd in Polen en dus ook met Poolse nummerplaat. Regelmatig ga ik met deze wagen naar Polen.
Ben ik in orde als ik in België gecontroleerd wordt?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Iemand die in België woont mag enkel in België rijden met een voertuig dat ook in België is ingeschreven.
Artikel 3 §1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

Op die regel bestaan een paar uitzonderingen, waarvan deze misschien voor jou van toepassing kan zijn:
Artikel 3 §2.2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever aan deze persoon waarmee hij verbonden is door een arbeidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld; een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden; de gedetailleerde voorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden bepaald door de Minister van Financiën;

De algemene regels vind je hier.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie