Vraagje ivm voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
xbooze

Vraagje ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door xbooze »

Hallo

Ik heb sinds een week men voorlopig rijbewijs en zit toch met een discussie met een vriend als het gaat om de weekends te rijden...
Volgens een vriend van mij zou de regel: vrijdag , zat & zon tussen 22u en 06u niet gelden... aangezien ik 24 ben en algouw 25....
Nu staat er toch duidelijk vermeldt " de houder" dus dat is ik ...
Hij zegt dat dit een standaard rijbewijs is en dat dat bij iedereen zo staat...
Kan iemand mij hierover inlichten want nu zit ik zelf met een twijfel

MVG
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Deze beperking geldt voor elke bestuurder die houder is van een voorlopig rijbewijs B.

Artikel 6
De kandidaat mag niet rijden van 22u. tot 6u. 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen.


zie ook: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=119&node=hfdstII
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
xbooze

Bericht door xbooze »

xantingo schreef:Deze beperking geldt voor elke bestuurder die houder is van een voorlopig rijbewijs B.

Artikel 6
De kandidaat mag niet rijden van 22u. tot 6u. 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen.


zie ook: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=119&node=hfdstII
bedankt! dacht ik wel maar toch wou ik het zeker weten anders ging ik wel eens vragen aan de politie ...
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: Vraagje ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Elke V »

xbooze schreef:Volgens een vriend van mij zou de regel: vrijdag , zat & zon tussen 22u en 06u niet gelden... aangezien ik 24 ben en algouw 25....
als je 24 bent en met de moto rijdt met een voorlopig rijbewijs gelden die beperkingen niet, met de auto gelden die beperkingen wél. (ik zeg het er maar even bij omdat je niet specifieert of je nu rijdt met een auto of met een moto ;))
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagje ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Elke V schreef:
xbooze schreef:Volgens een vriend van mij zou de regel: vrijdag , zat & zon tussen 22u en 06u niet gelden... aangezien ik 24 ben en algouw 25....
als je 24 bent en met de moto rijdt met een voorlopig rijbewijs gelden die beperkingen niet, met de auto gelden die beperkingen wél. (ik zeg het er maar even bij omdat je niet specifieert of je nu rijdt met een auto of met een moto ;))
Inderdaad.
Bij voorlopig rijbewijs B gelden de weekend- en feestdagbeperkingen voor ALLE kandidaat bestuurders, ongeacht hun leeftijd.

De (voorlopige) rijbewijzen B worden geregeld via een ander Koninklijk Besluit dan al de andere (voorlopige) rijbewijzen - vandaar dit verschil.
Plaats reactie