parkeren,stationeren en stilstaan

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Witje

parkeren,stationeren en stilstaan

Bericht door Witje »

Kan men mij vertellen hoe het zit met het verschil:parkeren stationeren of stilstaan? bedankt in ieder geval :roll:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan misschien eens kijken op onze website http://www.gratisrijbewijsonline.be/ onder theorie --> B --> Parkeren en stilstaan --> definities.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parkeren,stationeren en stilstaan

Bericht door Inazuma »

Witje schreef:Kan men mij vertellen hoe het zit met het verschil:parkeren stationeren of stilstaan? bedankt in ieder geval :roll:
En ter aanvulling : "stationeren" bestaat niet in de Nederlandstalige versie van de wegcode.

In de franstalige versie is "stationeren" overigens parkeren.
Een Vlaming bedoelt er echter het stilstaan mee ... net verkeerd dus.


Stilstaan volgens de wegcode betekent niet "gestopt zijn".
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

stilstaan: om iemand in/uit te laten stappen of voor laden/lossen
al de rest: parkeren
(ik geloof dat een defect voertuig niet als geparkeerd beschouwd wordt, maar dan moet je het voertuig dus wel als defect voertuig opstellen, met alle nodige voorzorgen zoals gevarendriehoek)

(er is nog een verschil met gewoon stoppen, zoals bijvoorbeeld aan een rood licht, om een voetganger over te laten steken, om voorrang te verlenen,... dan ben je uiteraard niet geparkeerd)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

accer schreef: (ik geloof dat een defect voertuig niet als geparkeerd beschouwd wordt, maar dan moet je het voertuig dus wel als defect voertuig opstellen, met alle nodige voorzorgen zoals gevarendriehoek)
Het principe is eigenlijk net omgekeerd :

Een defect voertuig moet je opstellen als een geparkeerd voertuig, en dus waar geparkeerd mag worden (extra signalisatie is optioneel).

Maar als je het voertuig niet kan opstellen als een geparkeerd voertuig, moet je de extra voorzorgsmaatregelen nemen zoals de gevarendriehoek, alle richtingaanwijzers, oranje knipperlicht.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art51
Plaats reactie