Pagina 1 van 2

casestudie 1: heftruck op de openbare weg

Geplaatst: 11 dec 2008, 22:07
door digital
Hallo, kunnen jullie mij even helpen met volgende casestudie?

Een bedrijf heeft aan de andere kant van de openbare weg een opslagmagazijn (huurcontract). Af en toe wordt er naar de overkant gereden, met eigen of geleasde elektrisch aangedreven heftrucks of dieselheftrucks, om goederen weg te brengen of uit te halen. Hierbij rijdt de heftruck 50 tal meter over de openbare weg. Welke verplichtingen bestaan hieromtrent? Bestaan er uitzonderingen?

Waar ik aan dacht:
- Inschrijving nummerplaat verplicht of niet?
- Verzekering BA?
- Keuring 1-malig als bedrijfsmaterieel?
- Technische aanpassingen zoals richtingaanwijzers, ruitenwisser,...
- Snelheidsplaatje traag vervoer?
- Rijbewijs C1 of C (MTM > 3,5 ton)
- Is vrijstelling voor rijbewijs op basis van KB rijbewijs art. 4, 12° mogelijk?
- Medische schifting verplicht
- Vakbekwaamheid vrijstelling op basis van max snelheid 45 km/u
- Mag een lading vervoert worden op de openbare weg?
- Vorken moeten afgescherm worden? Lengte vorken = 2m
- Heftruck mag niet rijden / gereden hebben op rode mazout
- Verkeersbelasting?
- Eurovignet?
- ...

Ik heb iets gehoord van één of ander uitzondering voor aanpalende bedrijven maar kan hieromtrent niets terugvinden in de wetgeving.

Re: casestudie 1: heftruck op de openbare weg

Geplaatst: 12 dec 2008, 13:19
door Stefan Peeters
digital schreef: Inschrijving nummerplaat verplicht of niet?
Ja:
Artikel 2 §1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.

Een heftruck valt niet onder de uitzonderingen.
digital schreef:- Verzekering BA?
Ja. Anders kan het voertuig niet ingeschreven worden.
Artikel 12 De aanvraag vermeldt in elk geval of de burgerrechterlijke aansprakelijkheid inzake motorvoertuigen gedekt is door een verzekeringscontract (...)
digital schreef: Rijbewijs C1 of C (MTM > 3,5 ton)
Wanneer het mtm van de heftruck boven 3.5 ton komt: C1.
Komt het mtm boven 7.5 ton: C
Let op: zelfs een kleine heftruck heeft snel een mtm van meer dan 3.5 ton.
5° Categorie C: andere auto’s dan die van categorie D, met een maximale toegelaten massa van meer dan 3500 kg;
digital schreef: Is vrijstelling voor rijbewijs op basis van KB rijbewijs art. 4, 12° mogelijk?
Ja.
digital schreef:Medische schifting verplicht
Ja, indien rijbewijs C1 of C verplicht. Zonder medische schifting is het rijbewijs niet geldig voor de categorie C1 of C.

De kandidaat voor een rijbewijs geldig voor de categorie C, C+E, D of D+E of voor de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E moet een onderzoek ondergaan dat vaststelt of hij voldoet aan de normen voorgeschreven in bijlage 6 voor de groep 2. (...)

Het attest is vijf jaar geldig. Het kan evenwel afgegeven worden voor een kortere geldigheidsduur overeenkomstig de bepalingen van bijlage 6.

digital schreef:Vakbekwaamheid vrijstelling op basis van max snelheid 45 km/u
Ja.
Vakbekwaamheid
De vereiste vakbekwaamheid is NIET van toepassing op bestuurders:
1.van voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur


Voor de rest van je vragen zal je moeten wachten tot volgende week :wink:

Re: casestudie 1: heftruck op de openbare weg

Geplaatst: 13 dec 2008, 00:13
door Inazuma
digital schreef:Een bedrijf heeft aan de andere kant van de openbare weg een opslagmagazijn (huurcontract). Af en toe wordt er naar de overkant gereden, met eigen of geleasde elektrisch aangedreven heftrucks of dieselheftrucks, om goederen weg te brengen of uit te halen.
Toevallig in een gebied aangeduid als "haven" :?:

Re: casestudie 1: heftruck op de openbare weg

Geplaatst: 13 dec 2008, 17:24
door Stefan Peeters
Inazuma schreef:Toevallig in een gebied aangeduid als "haven" :?:
Binnen een havengebied gelden inderdaad speciale regels, niet alleen voor heftrucks.

Re: casestudie 1: heftruck op de openbare weg

Geplaatst: 14 dec 2008, 21:17
door digital
Inazuma schreef:
digital schreef:Een bedrijf heeft aan de andere kant van de openbare weg een opslagmagazijn (huurcontract). Af en toe wordt er naar de overkant gereden, met eigen of geleasde elektrisch aangedreven heftrucks of dieselheftrucks, om goederen weg te brengen of uit te halen.
Toevallig in een gebied aangeduid als "haven" :?:
Neen, gewone industrieterrein.

Geplaatst: 26 dec 2008, 14:53
door Stefan Peeters
Een heftruck moet niet naar de technische keuring, maar moet wel eenmalig gekeurd worden voor inschrijving.
Zie ook hier.

Geplaatst: 26 dec 2008, 16:04
door Benny Stinkens
Als hier niets meer aan toe te voegen valt stel ik voor dat we deze vraag naar een ander topic verplaatsen, want de wegcode schijnt dus wel duidelijk te zijn. :?:

Geplaatst: 27 dec 2008, 02:30
door bibi585
xantingo schreef: Zie ook hier.
Wanneer dit enkel en alleen voor persoonlijk (particulier) gebruik is heb ik een sterk vermoeden dat dit onder de zogenaamde familiale verzekering valt.

Geplaatst: 27 dec 2008, 11:35
door sting
bibi585 schreef:Wanneer dit enkel en alleen voor persoonlijk (particulier) gebruik is heb ik een sterk vermoeden dat dit onder de zogenaamde familiale verzekering valt.
Wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
Artikel 2 §1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
Artikel 1 Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.
Het gebruik maakt dus geen verschil, dus is verzekering hier ook verplicht.

Geplaatst: 28 dec 2008, 02:45
door bibi585
sting schreef:
bibi585 schreef:Wanneer dit enkel en alleen voor persoonlijk (particulier) gebruik is heb ik een sterk vermoeden dat dit onder de zogenaamde familiale verzekering valt.
Wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
Artikel 2 §1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
Artikel 1 Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.
Het gebruik maakt dus geen verschil, dus is verzekering hier ook verplicht.
Dus familiale verwittigen zodat de polis kan aangepast worden en de kous is af.
Ook wanneer je bvb. een gemotoriseerd driewielerke hebt voor de kleine of een fiets met hulpmotor.

Zou ik hier wel willen bijplaatsen alleen kan ik niet meer.
Om het woord, zoals aangehaald, arbeidsongeval erbij te betrekken wordt als particulier bij je thuis toch wel moeilijk... tenzij je een goeie oplichter bent. :wink:

Wanneer je met dat driewielerke of die fiets de openbare weg op mag zonder rijbewijs zou ik voor die heftruck eerder een attest intern vervoer nodig achten.

Geplaatst: 28 dec 2008, 11:17
door Stefan Peeters
De wet waarvan sprake in het citaat van sting is deze:
Wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Die heeft dus niets met een familiale polis te zien.

Bovendien ken ik weinig mensen die met een heftruck voor particulier gebruik over de openbare weg rijden...

Bovendien: om een voertuig te kunnen inschrijven moet er een verplichte verzekering afgesloten worden:
xantingo schreef:
digital schreef: Inschrijving nummerplaat verplicht of niet?
Ja:
Artikel 2 §1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.

Een heftruck valt niet onder de uitzonderingen.
digital schreef:- Verzekering BA?
Ja. Anders kan het voertuig niet ingeschreven worden.
Artikel 12 De aanvraag vermeldt in elk geval of de burgerrechterlijke aansprakelijkheid inzake motorvoertuigen gedekt is door een verzekeringscontract (...)

Geplaatst: 28 dec 2008, 12:07
door sting
bibi585 schreef:Dus familiale verwittigen zodat de polis kan aangepast worden en de kous is af.
Nee,
zoals Xantingo al aanhaalde (bedankt daarvoor) gaat het hier over de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
En die moet voldoen aan een aantal door de wet opgelegde voorwaarden.

Je kan die hier raadplegen:

http://wegcode.be/wet.php?wet=7

Een simpel aanpassen van de 'familiale' is hier niet van toepassing.

Geplaatst: 28 dec 2008, 16:05
door Inazuma
bibi585 schreef:Dus familiale verwittigen zodat de polis kan aangepast worden en de kous is af.
Ook wanneer je bvb. een gemotoriseerd driewielerke hebt voor de kleine of een fiets met hulpmotor.
Lees je familiale polis maar eens grondig door ...
Schade door motorvoertuigen is namelijk uitgesloten.
Niet altijd in die termen, maar als je uitzonderingen tegenkomt voor dingen die verplicht verzekerd zijn, dan is dat wat ze er mee bedoelen.

Schade aan voertuigen (door kleine koters bvb) is wel gedekt.

Geplaatst: 05 jan 2009, 05:24
door bibi585
Onder wat valt die fiets met hulpmotor dan of bvb. een gemotoriseerde invalidenwagen en dergelijke?

Geplaatst: 05 jan 2009, 12:27
door Inazuma
bibi585 schreef:Onder wat valt die fiets met hulpmotor dan
Dat blijft een fiets / rijwiel - indien de hulpmotor aan de voorwaarden voldoet toch :

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.


Indien niet aan de voorwaarden voor de hulpmotor voldaan is, wordt het een bromfiets die verplicht verzekerd moet zijn (en van een vooraf goedgekeurd type moet zijn).


of bvb. een gemotoriseerde invalidenwagen en dergelijke?
Onder de voortbewegingstoestellen.

2.15.2. Een "Voortbewegingstoestel" is :

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.