(B) Rijbewijs net 1 jaar, gereden door stukje enkelrichting.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Andyvddd

(B) Rijbewijs net 1 jaar, gereden door stukje enkelrichting.

Bericht door Andyvddd »

Hallo, ik had een vraagje en hopelijk kan iemand me wat meer info verschaffen.
Ik heb gisteren een kruispunt overgestoken waar normaal alleen een bus mag kruisen vlak over de grote stalling van de Lijn & de Brico.
Het op zondag na 21u en geen kat te zien buiten de politie op 50m verder, ik zat in een conversatie met mijn vrouwtje en was tegelijk de baan in het oog aan het houden & maar bord in het donker te laat opgemerkt en daar kon ik natuurlijk niet omkeren.
Ik zou dus zeker al geen overtreding doen met politie 50m verderop.
welnu wist de agent me vertellen dat de kans er dik inzit dat ik opnieuw examen enz, moet gaan doen, en rijbewijs kwijt ga zijn.
Ik rijd al een jaar correct rond zonder overtredingen en ben zeker een gentlemen op de baan, ik heb mijn rijbewijs echt nodig voor mijn werk + mijn net opgestart bijberoep & om mijn zoontje 20km verder naar een type 7 school te brengen, is dit dan zomaar mogelijk omdat je door 5m enkelrichting je rijbewijs kwijt kan zijn ?
Dit zou voor mij op zen zachts uitgedrukt een regelrechte ramp zijn.
dat stukje is dus niet langer dan 5m !

bedankt alvast.

mvg Andy
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs net 1 jaar, gereden door stukje enkelrichting.

Bericht door Inazuma »

Andyvddd schreef: Ik heb gisteren een kruispunt overgestoken waar normaal alleen een bus mag kruisen vlak over de grote stalling van de Lijn & de Brico.
Welk bord stond er om dat te verbieden :?:

Of welk Artikelnummer van de wegcode is genoemd om je te verbaliseren :?:

Ik rijd al een jaar correct rond zonder overtredingen en ben zeker een gentlemen op de baan, ik heb mijn rijbewijs echt nodig voor mijn werk + mijn net opgestart bijberoep & om mijn zoontje 20km verder naar een type 7 school te brengen,
Je kan argumenten inbrengen om een rijverbod zo kort mogelijk te houden - 8 dagen is het minimum - maar de intrekking van het rijbewijs is in een aantal gevallen verplicht, en die wetgeving is zo opgesteld dat ook de rechter er niet omheen kan.

Hij moet minstens theorie of praktijk examen (opnieuw) laten afleggen indien je rijbewijs kan ingetrokken worden, maar dat kunnen ook meerdere "herstelonderzoeken" worden uit de onderstaande lijst :


Artikel 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.


Met 1° en / of 2° kom je nog goed weg, dat is redelijk snel weer te regelen, maar met 3° , 4° , 5° zit je met wachttijden aan je rekker .

is dit dan zomaar mogelijk omdat je door 5m enkelrichting je rijbewijs kwijt kan zijn ?
Ja ... voor 3de of 4de graads overtredingen zonder ongevallen toch.

Dat zijn :
http://wegcode.be/wet.php?wet=98&node=hfst3
en
http://wegcode.be/wet.php?wet=98&node=hfst4


Artikel 38
§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.

Het eerste lid is niet van toepassing op de overtredingen van de tweede graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1.



Punt is ook dat het nog maandenlang tot meer dan een jaar gaat duren voor er een uitspraak van de rechter is ...
Andyvddd

Bericht door Andyvddd »

bedankt alvast voor uw reactie, het gaat niet over een straat, maar een overgangsweg dat de 2 tegenovergestelde richtingen van de noorderlaan verbindt zodat de bus kan oversteken of hun middelste vak oprijden, een auto mag dat echter niet op dat stuk, er staat een bord C1 met een bordje onder dat enkel lijnbussen er mogen oversteken, de autos moeten 400m verderop aan de lichten keren.
het vervelende van al is dat ik anders altijd naar die lichten rijd hehe.
ik kon ook niet omkeren toen ik er opreed want dan vreesde ik om een vluchtmisdrijfpoging aan mijn broek te hebben wat nog erger is.
zou ik dit kunnen inbrengen aan de rechter en is er misschien een mogelijkheid tot verzachtende omstandigheden ?
wat ik ook wilde vragen is of dat er in dit geval een minnelijke schikking ook een mogelijkheid is ?

bedankt alvast!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Ik vermoedde al dat het daar was ...
Andyvddd schreef: er staat een bord C1 met een bordje onder dat enkel lijnbussen er mogen oversteken
Dan ben je gezien, want een C1 Afbeelding overtreden is een derdegraads overtreding .
Met intrekking rijbewijs B dus, als je dat nog geen 2 jaar hebt ...
ik kon ook niet omkeren toen ik er opreed want dan vreesde ik om een vluchtmisdrijfpoging aan mijn broek te hebben wat nog erger is.
Vluchtmisdrijf is alleen maar indien je betrokken bent bij een ongeval.
Als je een vergissing wat te laat inziet, mag je die wel corrigeren hoor.

Wegrijden terwijl een agent je reeds een bevel te stoppen gegeven heeft, mag natuurlijk niet ...

zou ik dit kunnen inbrengen aan de rechter en is er misschien een mogelijkheid tot verzachtende omstandigheden ?
Je kan alleen verzachtende omstandigheden inroepen om de boete en de duur van het verval van het recht tot sturen te beperken.

Als je veroordeeld wordt om een C1 te negeren terwijl je nog geen 2 jaar je rijbewijs B hebt, dan mag je nog zoveel argumenten aanvoeren als je wil, de rechter kan er niet omheen om de bij wet verplichte bestraffing op te leggen.

wat ik ook wilde vragen is of dat er in dit geval een minnelijke schikking ook een mogelijkheid is ?
Je bent geïdentificeerd als de bestuurder, met rijbewijs B sinds minder dan 2 jaar ... dat PV gaat naar het Parket dat je normaal gesproken dagvaardt.

Ik zou niet hopen op een minnelijke schikking.
Mocht je ze toch krijgen dan mag je van geluk spreken.
Andyvddd

Bericht door Andyvddd »

bedankt voor de reacties, ik hoop dat ik dan opnieuw theorie of praktijk mag overdoen, dat is snel gebeurt.
ik neem aan dat dit niet snel gaat voorkomen en tot 1j kan duren ?
Ik laat jullie later nog weten hoe het afloopt :)

groetjes!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Andyvddd schreef: ik neem aan dat dit niet snel gaat voorkomen en tot 1j kan duren ?
Het kan inderdaad ongeveer een jaar duren voor dat voor een verkeerszaak voor het eerst voorkomt.

Je kan misschien ter plaatse eens foto's nemen van de situatie.
Is bvb vooraf duidelijk aangegeven dat je daar niet naar links mag afslaan ?

Je kan ook al eens navragen of nakijken of je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
Als je gedagvaard wordt, kan je daar gebruik van maken voor je verdediging.
Andyvddd

Bericht door Andyvddd »

dat ga ik even checken die rechtsbijstand, ik dacht van wel.
En het bord staat toch genoeg zichtbaar volgens mij om eerlijk te zijn als je aan de overkant vertrekt, enkel s'avonds ( zoals in mijn geval ) als je even bent afgeleid met het verkeerd in het ook te houden en je steekt de baan over kan je het bord te laat opmerken,en kan je eigenlijk niet meer terug, het is enkel een overgang met een middenberm voor bussen, en zij mogen er enkel kruisen.
volgens de agent steken automobilisten daar regelmatig de baan over, vandaar waarschijnlijk deze actie van de politie ter plaatse om dit regelmatiger te controleren.
het overkomt mij toch op een zondag om 21u :)
ik heb het eigenlijk onbewust terwijl op andere weggebruikers te letten en mijn vrouw met mij converseerde, waardoor ik dat bord te laat opmerkte, niemand is perfect.
Ik hoop dat ze inzien dat ik zoiets zeker niet bewust heb gedaan wanneer de politie op 20m verder er ook nog eens met hun neus op staan.
Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen tegen de rechter want dit is echt een dom voorval, naar mijn opinie had die nieuwe wet toch correcter op 2 overtredingen mogen staan, iedereen kan al eens een fout maken.
soit, nogmaals bedankt voor jullie hulp :)

mvg Andy
Andyvdddd

Bericht door Andyvdddd »

Hoikes, Ik wilde even laten weten nadat ik op mijn antwoordformulier vermeldde dat ik bereid was tot een minnelijke schikking en mijn schuld toegaf, ik een boete van 160eu moest betalen zonder verder voor de rechtbank te moeten verschijnen.
Het viel dus erg goed mee voor mij want het was een dom maar best een erg vervelend foutje...
Ik denk dat zolang de fout niet TE overdreven of opzettelijk is, ze regelmatig zon schikking voorstellen, ik wilde dit even laten weten zodat anderen zich niet onmiddellijk druk hoeven te maken zoals ik in het begin, maar ze dus blijkbaar soms geval per geval nakijken.

groetjes!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Andyvdddd schreef:Hoikes, Ik wilde even laten weten nadat ik op mijn antwoordformulier vermeldde dat ik bereid was tot een minnelijke schikking en mijn schuld toegaf, ik een boete van 160eu moest betalen zonder verder voor de rechtbank te moeten verschijnen.
Dan ben je er goed mee weggekomen.

Zo snel mogelijk betalen :!:
Laatst gewijzigd door Inazuma op 05 feb 2009, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@
Andyvdddd

Bedankt voor het melden :wink:
Het is leuk als mensen ons om raad vragen maar het word leuker als ze ons achteraf ook wat "feedback" geven. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

@ Andy
jij mag een kaarsje branden
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Plaats reactie