hermaken van theorie A3

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Inithias

hermaken van theorie A3

Bericht door Inithias »

beste,

ik heb mijn voorlopig rijbewijs A3 nu al bijna 12 maanden, maar kan geen afspraak maken omdat mijn brommer ivm met verzekeringskwestie nog bij de brommermaker staat (heb ongeluk gehad) om gerepareerd te worden. maar we hebben nog altijd niks gehoord van de expertise dusja...

ik veronderstel dat ik mijn praktijk niet meer op tijd kan doen en dat ik mijn theorie opnieuw moet doen. wanneer doe ik dit ? als het rijbewijs is verlopen of wanneer het nog geldig is ? moet ik dan opnieuw naar het gemeentehuis voor nieuwe papieren en weer met 2 pasfotos ? of juist niet ?
info plx ! :p

alvast bedant :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: hermaken van theorie A3

Bericht door Inazuma »

Inithias schreef:beste,

ik heb mijn voorlopig rijbewijs A3 nu al bijna 12 maanden, maar kan geen afspraak maken omdat mijn brommer ivm met verzekeringskwestie nog bij de brommermaker staat (heb ongeluk gehad) om gerepareerd te worden. maar we hebben nog altijd niks gehoord van de expertise dusja...

ik veronderstel dat ik mijn praktijk niet meer op tijd kan doen en dat ik mijn theorie opnieuw moet doen. wanneer doe ik dit ? als het rijbewijs is verlopen of wanneer het nog geldig is ? moet ik dan opnieuw naar het gemeentehuis voor nieuwe papieren en weer met 2 pasfotos ? of juist niet ?
info plx ! :p
De theorie is 3 jaar geldig, dus daar heb je nog wel respijt mee.

Je voorlopige rijbewijs A3 kan je NIET verlengen.

Je kan de eerste 3 jaar na de afloop van de geldigheidsdatum van je huidige voorlopige rijbewijs A3 GEEN nieuw voorlopig rijbewijs A3 meer aanvragen.
(Als je dat na 3 jaar nog zou willen doen, moet je dus ook weer opnieuw theorie-examen doen vooraf.)


Zorg dat je met een andere bromfiets het examen kan gaan doen, anders zal je naaar de rijschool moeten voor minstens 2 uur praktijkopleiding, en langs die weg ook examen moeten afleggen .


'k Weet niet hoe oud je bent en of je aan het leren rijden bent met de auto ?

Met een definitief rijbewijs B (voor de auto dus) mag je ook met een bromfiets klasse B (45 km/u) rijden ; met een voorlopig rijbewijs B echter niet :!:
Gast

Bericht door Gast »

Is het niet zo dat je minstens 2 jaar in het bezit moet zijn van een B rijbewijs om met een brommer/moto tot 125 cc te mogen rijden?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Is het niet zo dat je minstens 2 jaar in het bezit moet zijn van een B rijbewijs om met een brommer/moto tot 125 cc te mogen rijden?
Om met een motorfiets tot max. 125cc en een vermogen van max. 11 kW te rijden moet je reeds 2 jaar je definitieve rijbewijs B gebben.


Maar een bromfiets klasse B (max 50 cc en max 45 km/u) is dan ook geen motorfiets.

Met een bromfiets klasse B mag je meteen mee rijden van zodra je een definitief rijbewijs B of A hebt.
vraagje

Bericht door vraagje »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef:Is het niet zo dat je minstens 2 jaar in het bezit moet zijn van een B rijbewijs om met een brommer/moto tot 125 cc te mogen rijden?
Om met een motorfiets tot max. 125cc en een vermogen van max. 11 kW te rijden moet je reeds 2 jaar je definitieve rijbewijs B gebben.


Maar een bromfiets klasse B (max 50 cc en max 45 km/u) is dan ook geen motorfiets.

Met een bromfiets klasse B mag je meteen mee rijden van zodra je een definitief rijbewijs B of A hebt.
Beste;

heb net ontdekt dat mijn voorlopig rijbewijs vervallen is (heb deze 12 maanden... ) kan ik dit laten verlengen zodat ik nog verder kan rijden met mijn voorlopig ik ga toch binnen een half jaar voor auto gaan...

Mvg gast
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je voorlopige rijbewijs A3 kan je NIET verlengen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Vraaagje

Bericht door Vraaagje »

De Rijprof schreef:
Je voorlopige rijbewijs A3 kan je NIET verlengen.
maar ze zeggen hier boven dat je a3 rijbewijs 3 jaar geldig is, op mijn voorlopig rijbewijs (het groen) staat 12 maanden geldig ...?
wat moet ik nu doen voor terug te mogen legaal op de baan te rijden ?

MVG Gast
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Zorg dat je met een andere bromfiets het examen kan gaan doen, anders zal je naar de rijschool moeten voor minstens 2 uur praktijkopleiding, en langs die weg ook examen moeten afleggen .
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Vraaagje schreef:
maar ze zeggen hier boven dat je a3 rijbewijs 3 jaar geldig is, op mijn voorlopig rijbewijs (het groen) staat 12 maanden geldig ...?
Hierboven hebben ze geschreven dat je theorie 3 jaar geldig is niet je voorlopig rijbewijs. :!:
wat moet ik nu doen voor terug te mogen legaal op de baan te rijden ?
In jouw plaats zou ik een half jaartje wachten want rijbewijs B is ook geldig voor bromfiets klasse B
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
vraagje

Bericht door vraagje »

ah oke srr,

ja da zou ik ook doen moest ik mijn brommer nie nodig hebben voor naar school te gaan en voor mijn werk, dus hoe of wat moet ik doen voor terug legaal te mogen rijden op de baan ...?


MVG Gast
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Voor de derde keer het antwoord! :(

Zorg dat je met een andere bromfiets het examen kan gaan doen,
vóór de vervaldatum van je voorlopig rijbewijs.
of anders naar de rijschool voor minstens 2 uur praktijkopleiding, en met de rijschoolbrommer examen afleggen.


Of
Zorg dat je een definitief rijbewijs B hebt en dan mag je ook met een bromfiets rijden.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 28 nov 2008, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Vraaagje schreef:
De Rijprof schreef:
Je voorlopige rijbewijs A3 kan je NIET verlengen.
maar ze zeggen hier boven dat je a3 rijbewijs 3 jaar geldig is, op mijn voorlopig rijbewijs (het groen) staat 12 maanden geldig ...?

Een voorlopig rijbewijs A3 is inderdaad maar 12 maanden geldig, en niet verlengbaar.

Het resultaat van het theorie-examen blijft echter 3 jaar geldig.

Waarom dat zo is :
Als je met de rijschool het praktisch examen A3 zou willen afleggen, moet je dat theorie-examen in de 3 voorgaande jaren afgelegd hebben om het praktische examen te mogen afleggen.


Artikel 34

Om toegelaten te worden tot het praktische examen moet de kandidaat sinds minder dan drie jaar geslaagd zijn voor het theoretische examen of ervan vrijgesteld zijn krachtens artikel 28.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

vraagje schreef: ja da zou ik ook doen moest ik mijn brommer nie nodig hebben voor naar school te gaan en voor mijn werk, dus hoe of wat moet ik doen voor terug legaal te mogen rijden op de baan ...?

Als je voorlopige rijbewijs ondertussen vervallen is :

Niet meer met een bromfiets klasse B (45km/u) rijden, want je rijdt dan zonder rijbewijs :!:
(Daar staan leuke straffen op ...)

Als je je bromfiets moeilijk kan missen :

Naar de rijschool gaan of bellen, zo snel mogelijk minstens 2 uur rijlessen volgen, en zo snel mogelijk praktijkexamen gaan afleggen.



Pas als je het definitieve rijbewijs in handen hebt, mag je terug met je bromfiets klasse B rijden .
Geslaagd zijn is nog niet voldoende, je moet eerst het rijbewijs hebben ...
vraagje

Bericht door vraagje »

merci das nu is een deftig antwoord ;)

MVG Laurent
Plaats reactie