rijschool met C1 voertuig in West- (of Oost) Vlaanderen ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Humphrey

rijschool met C1 voertuig in West- (of Oost) Vlaanderen ?

Bericht door Humphrey »

Praktisch alle rijscholen hebben enkel C voertuigen, ttz MTM>12 ton, lengte minstens 9 m.
Terwijl ik enkel een rijbewijs C1 nodig heb.
Weet iemand een rijschool met een C1 voertuig (MTM>5.5 ton, lengte minstens 5.5m) ?
Dit liefst regio Brugge, maar de ganse regio West of Oost-vlaanderen is ook goed.
Hartelijk dank bij voorbaat,

Humphrey
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Er zijn twee mogelijkheden:

Ofwel klik je even op onze site op RIJSCHOLEN, en zoek je vervolgens de rijscholen in BRUGGE en controleer je even hun website of bel je ze op;

ofwel

verwacht je van ons dat wij dat allemaal in jouw plaats doen.

Ik denk dat de eerste keuze de beste is. :lol:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Waarom zou je met een C1 voertuig leren rijden?
Voor de prijs zal je het wellicht niet moeten laten, een vrachtwagen is een vrachtwagen.
Voor de afmetingen? Of je nu met een C1 of een C voertuig leert rijden zal het verschil niet maken, zeker?

Naar de toekomst toe: wanneer je nu je examen aflegt met een C1 voertuig, en je wil later toch eens met een vrachtwagen van meer dan 7.5 ton op de baan, heb je een probleem.
Je rijbewijs is dan immers niet geldig.

Dan kan je opnieuw beginnen met je examens.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

eugeen schreef:Er zijn twee mogelijkheden:

Ofwel klik je even op onze site op RIJSCHOLEN, en zoek je vervolgens de rijscholen in BRUGGE en controleer je even hun website of bel je ze op;

ofwel

verwacht je van ons dat wij dat allemaal in jouw plaats doen.

Ik denk dat de eerste keuze de beste is. :lol:
Heb ik al gedaan. Geen enkele rijschool uit Brugge (mij bekend) biedt deze mogelijkheid aan.
Ze hebben enkel C voertuigen.
Ik hoop dat er hier mensen zijn die dezelfde zoektocht reeds gedaan hebben en wel positief resultaat hebben gehad.
Gast

Bericht door Gast »

xantingo schreef:Waarom zou je met een C1 voertuig leren rijden?
Voor de prijs zal je het wellicht niet moeten laten, een vrachtwagen is een vrachtwagen.
Voor de afmetingen? Of je nu met een C1 of een C voertuig leert rijden zal het verschil niet maken, zeker?

Naar de toekomst toe: wanneer je nu je examen aflegt met een C1 voertuig, en je wil later toch eens met een vrachtwagen van meer dan 7.5 ton op de baan, heb je een probleem.
Je rijbewijs is dan immers niet geldig.

Dan kan je opnieuw beginnen met je examens.
Ik wil enkel mijn Mobilhome verhogen tot 3850 kg MTM.
Rijden met een vrachtwagen zal ik normaal gezien nooit moeten doen.
C1 is dus meer dan voldoende.
In principe is dit volledig absurd, ik rijd al een paar jaar rond met deze en andere mobilhomes. Nog nooit een ongeval gehad (hout vasthouden), BM -2 sedert jaren. En om een beetje meer gewicht mee te nemen, moet ik nu een examen en medisch onderzoek ondergaan als professioneel chauffeur. Dit om in mijn weinige vrije tijd te kunnen rondrijden.

mvg,

Humphrey

ps : heel goed site. ik ben momenteel de theorie voor B rijbewijzen aan het herdoen. Veel aan het bijleren.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijschool met C1 voertuig in West- (of Oost) Vlaanderen

Bericht door Inazuma »

Humphrey schreef:Praktisch alle rijscholen hebben enkel C voertuigen, ttz MTM>12 ton, lengte minstens 9 m.
Terwijl ik enkel een rijbewijs C1 nodig heb.
Weet iemand een rijschool met een C1 voertuig (MTM>5.5 ton, lengte minstens 5.5m) ?

Er zijn er die dat aanbieden - ondermeer Fury in Geel - maar het zal wat verder zoeken worden .


Zoals Xantingo al aanhaalt, waarom C1 :?:

Goed, een C1 volstaat voor wat je er op dit moment mee wil gaan doen.
Maar C gaat niet echt moeilijker of duurder zijn , en je houdt er als bonus dan wel een meer bruikbaar rijbewijs aan over.
Gast

Bericht door Gast »

bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wanneer je de leeftijd van 21 jaar hebt is je C1 toch automatisch ook een C (wel eerst naar het gemeentehuis).
Ik zie dus ook niet in waarom moeite doen om enkel een C1 te hebben.
Waarschijnlijk ook de reden waarom dit zo moeilijk vindbaar is.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:Wanneer je de leeftijd van 21 jaar hebt is je C1 toch automatisch ook een C (wel eerst naar het gemeentehuis).
Enkel wanneer je het examen aflegt met een C-voertuig.
Wanneer je examen aflegt met een C1-voertuig blijft je rijbewijs altijd C1.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: rijschool met C1 voertuig in West- (of Oost) Vlaanderen

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Humphrey schreef:Praktisch alle rijscholen hebben enkel C voertuigen, ttz MTM>12 ton, lengte minstens 9 m.
Terwijl ik enkel een rijbewijs C1 nodig heb.
Weet iemand een rijschool met een C1 voertuig (MTM>5.5 ton, lengte minstens 5.5m) ?

Er zijn er die dat aanbieden - ondermeer Fury in Geel - maar het zal wat verder zoeken worden .


Zoals Xantingo al aanhaalt, waarom C1 :?:

Goed, een C1 volstaat voor wat je er op dit moment mee wil gaan doen.
Maar C gaat niet echt moeilijker of duurder zijn , en je houdt er als bonus dan wel een meer bruikbaar rijbewijs aan over.
Fury is voorlopig de enige die ik gevonden heb.

Er is volgens mij toch een groot verschil tussen leren rijden met een twaalftonner van 9 meter lang of een vijfenhalftonner van 5,5 meter !
Zeker als je weet dat ik al een paar jaar rondrijdt met een mobilhome van 6 meter lang en 2,35 meter breed. De C1 categorie heeft dus voor mij weinig geheimen. De C categorie heb ik eerlijk gezegd schrik van.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Als je toch al gewoon bent om met die mobilhome te rijden is de stap naar een grotere vrachtwagen echt niet onoverkomelijk.

Bovendien: waarom zou je een rijschool betalen om te gaan oefenen met een voertuig waarmee je eigenlijk al kan rijden?
Laat je centen dan tenminste renderen en ga voor de (iets) grotere versie :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wanneer ik met m'n grote aanhanger aan m'n bestelwagen onderweg ben heeft dit een lengte van 11 meter. MTM 4470kg. BE dus. :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:Wanneer ik met m'n grote aanhanger aan m'n bestelwagen onderweg ben heeft dit een lengte van 11 meter. MTM 4470kg. BE dus. :wink:
Dat brengt me op een idee :
Humphrey :
Ik wil enkel mijn Mobilhome verhogen tot 3850 kg MTM.
Waarschijnlijk een gewichtsprobleem , en een verhoging van de MTM om het aantal te vervoeren personen te verhogen ?


Heb je al informatie ingewonnen over die verhoging van de MTM, want :

http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art13

Artikel 13: Wijziging en verbouwing
§4. Verbouwingen van in dienst gestelde voertuigen welke strekken tot een verhoging van de maximale toegelaten massa zijn niet veroorloofd.

Dit verbod geldt niet voor de verbouwingen van chassis of zelfdragende voertuigen welke strekken tot het bekomen van de door de constructeur gewaarborgde massa's wanneer deze bij de goedkeuring werden verminderd en voor zover zulks wordt aangevraagd binnen drie maand na de afgifte van het proces-verbaal van goedkeuring.




Misschien is het een idee om een aantal "vaste" attributen uit of af je mobilhome te halen, en mee te nemen in/op een aanhangwagen(tje).

Wat er zeker wel moet in blijven staan zijn :

10. "kampeerwagen", is een voertuig van categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste bestaat uit de volgende uitrustingen :

* zitplaatsen en een tafel,
* slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
* kookgelegenheid,
* en opbergfaciliteiten.

Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is;
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: Waarschijnlijk een gewichtsprobleem , en een verhoging van de MTM om het aantal te vervoeren personen te verhogen ?


Heb je al informatie ingewonnen over die verhoging van de MTM, want :

http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art13

Artikel 13: Wijziging en verbouwing
§4. Verbouwingen van in dienst gestelde voertuigen welke strekken tot een verhoging van de maximale toegelaten massa zijn niet veroorloofd.

Dit verbod geldt niet voor de verbouwingen van chassis of zelfdragende voertuigen welke strekken tot het bekomen van de door de constructeur gewaarborgde massa's wanneer deze bij de goedkeuring werden verminderd en voor zover zulks wordt aangevraagd binnen drie maand na de afgifte van het proces-verbaal van goedkeuring.




Misschien is het een idee om een aantal "vaste" attributen uit of af je mobilhome te halen, en mee te nemen in/op een aanhangwagen(tje).
Je zit er niet veraf, alleen is de situatie nog absurder.
Ik heb nog nooit een gewichtsprobleem gehad, alhoewel we de mobilhome met 6 personen gebruiken.
Reden : heel weinig attributen.
Mijn idee was, om, ingeval van gewichtsprobleem, een aanhangwagentje te gebruiken.
Maar recente keuring heeft dit teniet gedaan.
Blijkt dat de COC (gelijkvormigheidsattest) enkel 5 zitplaatsen vermeld bij inschrijving op 3,5 MTM. Maar ik kan direct, zonder enige aanpassing van het voertuig, een nieuwe COC verkrijgen voor 3,85 MTM en dat vermeld dan 6 zitplaatsen.
Gevolg is wel dat ik een C1 rijbewijs nodig heb.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Je zit er niet veraf, alleen is de situatie nog absurder.
Enerzijds Kafkaiaans, maar aan de andere kant mag je nog blij zijn dat de verhoging van de MTM mogelijk is om weer met 6 personen op reis te kunnen.


Er zal niet veel anders opzitten dan rijschool-websites napluizen, eventueel eens rondbellen en rondvragen of men een rijschool weet die effectief met voertuigen categorie C1 les geeft.

Je wil eigenlijk precies wat zo ongeveer alle andere kandidaten willen vermijden : examen afleggen met een voertuig categorie C1 ...


Ik heb ook nog eens rondgekeken en enkel Fury gevonden, maar dat is nogal ver vanuit de Vloanders ...


Misschien kan de FAB, de Federatie van Beroepsautorijscholen van België je doorverwijzen naar een rijschool die C1 aanbiedt :?:
http://www.fab-info.be/html/start.htm

De zoekfunctie op de site werkt evenwel niet, je kan ze misschien eens bellen of mailen.
Plaats reactie