rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
mawatje

rijbewijs A

Bericht door mawatje »

Hallo,

Ik ben juist 20j geworden en zou graag voor mijn rijbewijs A gaan.

Als ik het goed begrepen heb kan ik dus nu mijn theorie-examen al afleggen en vervolgens 6 uur praktijklessen volgen.
Dit moet dan waarschijnlijk met een motor, <25kW.
Na een maand, met een voorlopig rijbewijs, kan ik dus ook het praktijkexamen afleggen en zo mijn (beperkt) rijbewijs A halen.

Als ik dan volgend jaar 21j wordt, kan ik dan mijn beperkt rijbewijs al inruilen voor een volledige?

Zou ik ook kunnen mijn voorlopig rijbewijs halen met een motor, < 25kW en dan als ik 21j wordt mijn praktijkexamen kunnen afleggen met een motor, >25kW?

Alvast bedankt,
Groeten
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

mawatje schreef:Ik ben juist 20j geworden en zou graag voor mijn rijbewijs A gaan.

Als ik het goed begrepen heb kan ik dus nu mijn theorie-examen al afleggen en vervolgens 6 uur praktijklessen volgen.
Dit moet dan waarschijnlijk met een motor, <25kW.
Onder de 21 of als je lessen volgt met een beperkte motor, krijg je altijd een beperkt rijbewijs A - voorlopig en definitief.

Maar dat je ook de lessen met een beperkte motor moet volgen staat eigenlijk niet in het KB over het rijbewijs ...

Na een maand, met een voorlopig rijbewijs, kan ik dus ook het praktijkexamen afleggen en zo mijn (beperkt) rijbewijs A halen.
Die maand is de minimumtermijn.
Als ik dan volgend jaar 21j wordt, kan ik dan mijn beperkt rijbewijs al inruilen voor een volledige?
Neen, je moet 2 jaar met dat beperkt rijbewijs rijden als je je examen voor je 21 doet of aflegt met een beperkte motorfiets.
Ofwel na je 21 nogmaals examen doen met een onbeperkte motorfiets.

Ofwel ineens examen afleggen na je 21.

Zou ik ook kunnen mijn voorlopig rijbewijs halen met een motor, < 25kW en dan als ik 21j wordt mijn praktijkexamen kunnen afleggen met een motor, >25kW?
Dat moet je eens in de rijschool navragen hoe men dat in de praktijk regelt en of het kan.

Er zijn wel minstens 8 lesuren nodig dan, om met de rijschool - ipv via voorlopig rijbewijs - het examen te mogen afleggen.
Plaats reactie