Hoe hier oversteken als fietser?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
BenL

Hoe hier oversteken als fietser?

Bericht door BenL »

Neem deze situatie (tekeningetje is wel een beetje vereenvoudigd). Het kruispunt wordt volledig geregeld door verkeerslichten, met aparte lichten voor de fietspaden.

Afbeelding

Je komt als fietser van beneden en je wil links afslaan. Wat is dan de juiste manier om daar te geraken? Ik zie twee mogelijke manieren hier:

* Je gaat voorsorteren in het linkse vak en steekt het kruispunt gewoon over zoals de auto's. Vervolgens moet je het fietspad op via de rechtse oversteekplaats (A) (aangezien dat de enige plaats is waar je geen borduur op moet)

* Je gaat voorsorteren in het rechtse vak om rechts het fietspad op te kunnen, en je gaat direct terug links op (B), om daar over te steken naar C via het fietspad.

Wat is nu de juiste manier? Ik doe gewoonlijk de eerste optie omdat die niet zo omslachtig is (naar rechts voorsorteren om links af te draaien, en de verkeerslichten voor de fietsers lopen niet synchroon met die voor de auto's die naar rechts gaan, en mis je dus regelmatig het groen voor de fietsoversteekplaats). Maar mag de eerste manier wel met het fietspad rechts op het kruispunt?

In de praktijk zie je trouwens geregeld fietsers over het voetpad rijden tot aan de oversteekplaats aan (B), wat natuurlijk ook een oplossing is, maar niet echt één volgens de regels...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hoe hier oversteken als fietser?

Bericht door Inazuma »

BenL schreef:
Je komt als fietser van beneden en je wil links afslaan.
Van "beneden" richting "boven" tot voor het fietspad is er dus geen fietspad ?

Dan moet je als bestuurder op de rijbaan fietsen.
Om linksaf te slaan, moet je dan de voorsortering naar links volgen.


Wat ligt er precies tussen B en C en tussen A en "onder A" ?
Fietspaden of (brom)fietsoversteekplaatsen :?:

* Je gaat voorsorteren in het linkse vak en steekt het kruispunt gewoon over zoals de auto's. Vervolgens moet je het fietspad op via de rechtse oversteekplaats (A) (aangezien dat de enige plaats is waar je geen borduur op moet)
Dat is een correcte manier.

Als je de voorsortering met pijl naar rechts zou volgen, betekent dat dat je op het kruispunt ook daadwerkelijk naar rechts moet afslaan - en niet naar links.
BenL

Re: Hoe hier oversteken als fietser?

Bericht door BenL »

Inazuma schreef:Van "beneden" richting "boven" tot voor het fietspad is er dus geen fietspad ?
Nee, enkel de rijbaan verdeeld in rijstroken plus voetpaden.
Wat ligt er precies tussen B en C en tussen A en "onder A" ?
Fietspaden of (brom)fietsoversteekplaatsen :?:
Hmm, ik vermoed dat het verschil is dat de fietspaden met lange witte strepen is aangeduid op het wegdek en oversteekplaatsen niet? Dat weet ik nu niet meer vanbuiten... Ze zijn alleszins beide enkelrichting, en er staan verkeerslichten. Nuja, ik zal het maar weten te zeggen als ik er nog eens geweest ben.

Maar 'k had nog niet echt gedacht aan het feit dat dat geen verplichte fietspaden zijn... 't Voelt zo "onnatuurlijk" om fietsoversteekplaatsen op een kruispunt niet te moeten volgen als fietser, denk ik :-)
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Hallo Benl.
Het zou duidelijker zijn als je een foto kunt maken.

Volgens mij mag de 2de mogelijkheid ook omdat je rechts afslaat en dan pas oversteekt. Niemand belet mij om na 1 meter terug de rijbaan over te steken.

Om het synchronisatie probleem op te lossen kun je van je fiets afstappen en het verkeerslicht voorbij wandelen.
BenL

Bericht door BenL »

Hier is het kruispunt in google maps:

kruispunt

(in de Jan Moorkensstraat rechtsboven is er een schijn van een roos fietspad richting Grotesteenweg, maar dat is enkel schijn, dat is enkel een voetpad)

De oversteekplaatsen zijn dus met lange lijnen geschilderd, dus maakt dat ze verplicht? Ik kan geen bord D7 herinneren op die oversteken.

De vraag is trouwens ook omgekeerd herinner ik me nu: als je van de Grotesteenweg (punt A op tekening boven) naar de Jan Moorkensstraat gaat: moet je dan ook de oversteekplaats volledig volgen om dan links te draaien en daar voor het verkeerslicht te wachten om dan rechts in de straat te draaien (tenzij je ook even afstapt en drie meter de straat inwandelt en verder fietst)? Iedere fietser die daar rijdt snijdt het tweede stuk af.

[mod: link aangepast omwille van de leesbaarheid]
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Mij lijkt het veiliger om rechts het fietspad op te rijden, en enkele meters verder, aan de verkeerlichten te wachten tot je richting groen heeft en dan over te steken over het fietspad.
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
De openbare weg die jij wilt oversteken heeft een fietspad, dus moet je dat gebruiken.
Probleem is wel dat je pas merkt, als je aan het kruispunt komt, dat er een fietspad is. :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef: De openbare weg die jij wilt oversteken heeft een fietspad, dus moet je dat gebruiken.
De verplichting het fietspad te volgen, geldt overigens niet bij richtingsveranderingen.

Als er in die Jan Moorkensstraat geen fietspad aangebracht is, moet de fietser daar op de rijbaan rijden, en vandaar als bestuurder verplicht de voorsortering volgen.

Op die plaats is er immers blijkbaar geen fietspad en dus geen andere regeling .
BenL

Bericht door BenL »

Probleem is wel dat je pas merkt, als je aan het kruispunt komt, dat er een fietspad is. :roll:
Iemand die het niet kent wordt dus m.a.w. geforceerd om een overtreding te maken, want eens je links voorsorteert kan je niet meer veilig naar het fietspad gaan... En zij die het wel kennen lossen het op met een paar andere overtredingen (over voetpad rijden of door het eerste rood rijden om het fietspad rechts op te draaien om daar te gaan wachten) :roll:

Anyway, bedankt voor de antwoorden.
Ben
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

En zij die het wel kennen lossen het op met een paar andere overtredingen (over voetpad rijden of door het eerste rood rijden om het fietspad rechts op te draaien om daar te gaan wachten)
Volgens de foto kun je toch juist voorbij de oversteekplaats voor voetgangers rechts het fietspad oprijden?
Is het rode licht voor voetgangers of voor fietsers?
Staat het rechts geplaatst in je rijrichting?
9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
Je mag het fietspad verlaten maar het moet niet.
Ik veronderstel dat je het fietspad mag verlaten als er voor links afslaan geen fietspad is voorzien, want anders geldt de regel dat je een fietspad moet volgen als er wel een fietspad is.
Als er in die Jan Moorkensstraat geen fietspad aangebracht is, moet de fietser daar op de rijbaan rijden, en vandaar als bestuurder verplicht de voorsortering volgen.
Dat klopt, en men had in de Jan Moorkensstraat beter een fietspad aangelegd.

Als je de rijbaan volgt en je wil op punt A het fietspad oprijden, kom je dan niet in conflict met fietsers uit de andere richting?
Laatst gewijzigd door de rijprof op 01 nov 2008, 18:14, 4 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

De vraag is trouwens ook omgekeerd herinner ik me nu: als je van de Grotesteenweg (punt A op tekening boven) naar de Jan Moorkensstraat gaat: moet je dan ook de oversteekplaats volledig volgen om dan links te draaien en daar voor het verkeerslicht te wachten om dan rechts in de straat te draaien (tenzij je ook even afstapt en drie meter de straat inwandelt en verder fietst)? Iedere fietser die daar rijdt snijdt het tweede stuk af.
Je bedoelt toch als fietser?
... als je van de Grotesteenweg (punt A op tekening boven) naar de Jan Moorkensstraat (gaat) fietst: moet je dan ook (de oversteekplaats) het fietspad volledig volgen om dan links te draaien en daar voor het verkeerslicht te wachten om dan rechts in de straat te draaien (tenzij je ook even afstapt en drie meter de straat inwandelt en verder fietst)?
antwoord: Ja.
Begrijp je ook waarom?
Iedere fietser die daar rijdt snijdt het tweede stuk af.
Kan gevaarlijk zijn!
Op het troittoir fietsen mag ook niet ( tenzij - 9 jaar met kleine fiets).
Ook rekening houden met voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

De Rijprof schreef:
En zij die het wel kennen lossen het op met een paar andere overtredingen (over voetpad rijden of door het eerste rood rijden om het fietspad rechts op te draaien om daar te gaan wachten)
Volgens de foto kun je toch juist voorbij de oversteekplaats voor voetgangers rechts het fietspad oprijden?
Is het rode licht voor voetgangers of voor fietsers?
Staat het rechts geplaatst in je rijrichting?
Ik bedoel dat je in de Jan Moorkensstraat voorbij de stopstreep aan de verkeerslichten (voor voertuigen) moet rijden (dus uiteraard een overtreding als het rood is -- en de tijd dat het groen is is vrij beperkt gezien er begrijpelijk wel voorkeur gegeven wordt om de Grotesteenweg langer groen te laten, dus de fietsers doen het vaak), en zo over het zebrapad (waar de voetgangers dus groen hebben) rechtsaf op het stukje fietspad waar je dan naar links gaat om daar te wachten tot het groen wordt voor fietsers aan die oversteekplaats.

De blauwe lijn hierop dus, waar de blauwe bollen de plaatsen zijn waar je moet wachten voor het verkeerslicht:
Afbeelding

De rode lijn is dus zoals iemand zonder voorkennis het kruispunt zou oprijden (als die halfweg niet probeert het fietspad rechts op te zoeken, maar veilig lukt dat enkel na de middenberm gezien er op dat moment nog auto's achter je naar rechts draaien die dat niet verwachten aangezien je naar links had voorgesorteerd).

Dus hoe kan je zonder voorkennis dat kruispunt oversteken zonder overtreding eens je links bent voorgesorteerd?
Dat klopt, en men had in de Jan Moorkensstraat beter een fietspad aangelegd.
Inderdaad, zeker gezien er nogal wat fietsers zijn voor een school in die straat, maar er is te weinig plaats met drie rijstroken (voorsorteren is nodig omdat links en rechtsaf niet gelijk groen krijgen).
Als je de rijbaan volgt en je wil op punt A het fietspad oprijden, kom je dan niet in conflict met fietsers uit de andere richting?
Meestal niet, want de fietsers die daar wachten krijgen gelijk groen als de auto's die naar links moeten vanuit de Jan Moorkensstraat, en die zijn dus al vertrokken eer je daar bent. 't Is natuurlijk wel een paar meter tegen de richting fietsen, wat dan waarschijnlijk ook niet mag gezien het een fietspad is...

Hier is hetzelfde kruispunt in maps.live.com, misschien dat bepaalde dingen beter te zien zijn daarop.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je moet natuurlijk voor de stopstreep wachten als het rood is.
Als het groen wordt, kun je rechts het fietspad oprijden.
Een paar meter verder wacht je tot het opnieuw groen wordt om over te steken.
De rode lijn is dus zoals iemand zonder voorkennis het kruispunt zou oprijden (als die halfweg niet probeert het fietspad rechts op te zoeken, maar veilig lukt dat enkel na de middenberm gezien er op dat moment nog auto's achter je naar rechts draaien die dat niet verwachten aangezien je naar links had voorgesorteerd).
Als je goed links staat voorgesorteerd, snap ik niet welk probleem je hebt met auto's die rechts afdraaien?
Dus hoe kan je zonder voorkennis dat kruispunt oversteken zonder overtreding eens je links bent voorgesorteerd?

Misschien door een eind op de busstrook te rijden en dan van richting te veranderen als er verder (b.v. volgend kruispunt) een mogelijkheid is om het fietspad te kiezen? Veilig lijkt mij iets anders...
Inderdaad, zeker gezien er nogal wat fietsers zijn voor een school in die straat, maar er is te weinig plaats met drie rijstroken (voorsorteren is nodig omdat links en rechtsaf niet gelijk groen krijgen).
Te weinig plaats voor een fietspad? Maak dan één rijsrook met (conflictvrije) verkeerslichten waarbij bestuurders gelijktijdig rechts of links kunnen afslaan.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 01 nov 2008, 18:11, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
BenL

Bericht door BenL »

Ik moet sneller antwoorden want waarop ik antwoord verandert als ik op "verzenden" klik :-)

Nuja, ik heb het hierboven wel over een hele hoop overtredingen die mensen zoal doen waarvan ik zeker ben dat het niet mag, dus probeer ik eindelijk eens te weten te komen hoe het juist in elkaar zit. Ik weet liever wat ik doe... Iets wat de meeste fietsers daar niet echt lijkt te schelen daar (zet daar een agent en die kan heel de dag door aan één stuk door boetes uitschrijven...).
De Rijprof schreef:
9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
Je mag het fietspad verlaten maar het moet niet.
OK, dus de rode lijn van hierboven is toegelaten dus?
Je bedoelt toch als fietser?
ja
... als je van de Grotesteenweg (punt A op tekening boven) naar de Jan Moorkensstraat (gaat) fietst: moet je dan ook (de oversteekplaats) het fietspad volledig volgen om dan links te draaien en daar voor het verkeerslicht te wachten om dan rechts in de straat te draaien (tenzij je ook even afstapt en drie meter de straat inwandelt en verder fietst)?
antwoord: Ja.
Begrijp je ook waarom?
Ja, daar had ik niet zo veel twijfels over, maar gezien de opmerkingen hierboven dat als je het fietspad aan de overkant niet hoeft te volgen als je uit de Jan Moorkensstraat komt, begon ik te twijfelen dat het aan die kant misschien ook niet moest, omdat je dan ook links afdraait, zij het dan wel dat het daar logisch is om het fietspad te nemen om over te steken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je mag het fietspad verlaten maar het moet niet.

Ik had er nog bijgeschreven (mijn interpretatie):
Je mag het fietspad verlaten maar het moet niet.
Ik veronderstel dat je het fietspad mag verlaten als er voor links afslaan geen fietspad is voorzien, want anders geldt de regel dat je een fietspad moet volgen als er wel een fietspad is.


OK, dus de rode lijn van hierboven is toegelaten dus?

Behalve het moment dat je het fietspad aan de overkant wil oprijden.
Ik schreef eerder:
Misschien door een eind op de busstrook te rijden en dan van richting te veranderen als er verder (b.v. volgend kruispunt) een mogelijkheid is om het fietspad te kiezen? Veilig lijkt mij iets anders...
Indien mogelijk de gelijkgrondse bermen en parkeerzones.
9.1.2.4° Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen.
Als ik daar zou fietsen (met voorkennis), koos ik:
Je moet natuurlijk voor de stopstreep wachten als het rood is.
Als het groen wordt, kun je rechts het fietspad oprijden.
Een paar meter verder wacht je tot het opnieuw groen wordt om over te steken.
De blauwe lijn.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 01 nov 2008, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
BenL

Bericht door BenL »

De Rijprof schreef:Je moet natuurlijk voor de stopstreep wachten als het rood is.
Als het groen wordt, kun je rechts het fietspad oprijden.
Een paar meter verder wacht je tot het opnieuw groen wordt om over te steken.
Dat was me ook duidelijk hoor, 't was maar het voorbeeld hoe andere fietsers het doen :-)
Als je goed links staat voorgesorteerd, snap ik niet welk probleem je hebt met auto's die rechts afdraaien?
De auto's in de Jan Moorkensstraat die afdraaien krijgen eerst groen, vervolgens die die links afdraaien tegelijk met die die rechts afdraaien. Op dat moment heb je -- als je links voorgesorteerd bent -- dus rechts van je een hoop auto's al aan redelijke snelheid rijden die de beide rijvakken indraaien op de Grotesteenweg. Als het rustig is, normaal geen probleem, maar in het spitsuur is daar gewoon te veel verkeer om je daar veilig tussen te wringen. Dan rij je best minstens tot voorbij de middenberm om daar rechts het fietspad op te zoeken.
Inderdaad, zeker gezien er nogal wat fietsers zijn voor een school in die straat, maar er is te weinig plaats met drie rijstroken (voorsorteren is nodig omdat links en rechtsaf niet gelijk groen krijgen).
Te weinig plaats voor een fietspad? Maak er dan één rijsrook met (conflictvrije) verkeerslichten waarbij bestuurders gelijktijdig rechts of links kunnen afslaan.
't Zal wel zijn reden hebben hé. Maar ik ben jammer genoeg niet de wegbeheerder dus ik ken ze niet :-)
Plaats reactie