Caravanner vrijgesteld van rijbewijs BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Danny Dioos

Caravanner vrijgesteld van rijbewijs BE

Bericht door Danny Dioos »

Is een caravanner nog steeds vrijgesteld van een rijbewijs BE ?

Ik heb een tiental jaar geleden een document gelezen waarop vermeld stond dat mensen die een caravan trekken een uitzondering op de regel zijn en geen rijbewijs BE moeten halen omdat die mensen toch maar 3 a 4 weken per jaar met de caravan rond rijden.

Nu vind ik daar niks meer van terug. Is dit nog steeds zo ?

mvg,
Danny
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Caravanner vrijgesteld van rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

Danny Dioos schreef:Is een caravanner nog steeds vrijgesteld van een rijbewijs BE ?

Ik heb niet geweten dat er zo'n vrijstelling was.
Maar tot eind 1988 kreeg iedereen ineens automatisch een rijbewijs BE "bij" zijn rijbewijs B.
Die kunnen uiteraard verder een zware aanhangwagen blijven trekken.

Misschien bedoel je dat :?:

Ik heb een tiental jaar geleden een document gelezen waarop vermeld stond dat mensen die een caravan trekken een uitzondering op de regel zijn en geen rijbewijs BE moeten halen omdat die mensen toch maar 3 a 4 weken per jaar met de caravan rond rijden.
Dat is niet (meer) het geval .

Een aanhangwagen tot hoogstens 750kg MTM mag je met rijbewijs B slepen.


Een zwaardere aanhangwagen mag soms ook, als je aan een paar extra voorwaarden voldoet :

1) De gezamelijke MTM van het trekkend voertuig en aanhanger mag niet meer dan 3500kg bedragen
EN
2) de MTM van de aanhanger mag niet groter zijn dan de ledige massa van het trekkende voertuig.

Uiteraard moet het trekkende voertuig tot categorie B behoren.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Caravanner vrijgesteld van rijbewijs BE

Bericht door digital »

Inazuma schreef:Een zwaardere aanhangwagen mag soms ook, als je aan een paar extra voorwaarden voldoet :

1) De gezamelijke MTM van het trekkend voertuig en aanhanger mag niet meer dan 3500kg bedragen
EN
2) de MTM van de aanhanger mag niet groter zijn dan de ledige massa van het trekkende voertuig.

Uiteraard moet het trekkende voertuig tot categorie B behoren.
In dit geval dien je ook rekening te houden met de beperking van je wagen betreft het trekvermogen.
Je dient bovendien je aanhangwagen apart in te schrijven, te voorzien van nummerplaten en apart te verzekeren.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Bovendien moet je trekhaak geschikt zijn om de MTM van je aanhangwagen te trekken (zie kenplaatje trekhaak -> niet altijd goed zichtbaar :D ). Dit wordt tijdens de keuring op het keuringsbewijs vermeld.
Plaats reactie