Door het rode licht gerede?!

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
_Wouter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:42

Door het rode licht gerede?!

Bericht door _Wouter »

Hallo,
Ik weet wel niet of dit het juiste forum is voor dit soort berichten of niet...

Ik ben wouter en heb sinds een paar maanden mijn rijbewijs (b), en nu was ik vandaag met de auto aan het rijden en ik stond aan rode licht om links af te slaan. Nu weet ik niet hoe het komt, maar toen ik door reed zei een kamaraad, die langs mij in de auto zat, dat ik door het rood was gereden :?

Ik snap niet hoe ik dat heb kunnen missen, ik denk doordat ik nogal wat verstrooid was, en doordat voor mij een bus reed wat mijn zicht op het rode licht nogal berperkte.

En toen die bus dus door reed, ben ik hem maar gewoon gevolgd, maar het licht stond blijkbaar al terug op rood :(

Nu staan op dit kruispunt op iedere hoek een flitscamera... Nu is mijn vraag, stel dat ik geflitst ben, hoeveel zal dan de boete berdragen, en erger nog, ben ik dan mijn rijbewijs volledig kwijt vermits ik mijn rijbewijs nog geen jaar in bezit heb en dit een zware overtreding is?

Alvast bedankt
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

Hallo Wouter,

Het rode licht negeren is een overdtreding van de 3de graad en wordt voor diegenen die minder dan 2 jaar een rijbewijs hebben strenger bestraft.
Bepaalde overtredingen die vanaf 1 september 2007 begaan worden met een motorvoertuig door een persoon die sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B zullen strenger bestraft worden ingevolge de wet van 21 april 2007 tot wijziging van de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer dewelke op 26 juli 2007 in het Belgisch Staatsblad verscheen.
De rechter moet in voorkomend geval het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.

Even duimen en hopen maar...!
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Is een beetje afhankelijk van verschillende faktoren.
Blijkbaar ben je niet zeker of je geflitst bent.
Wanneer je reeds op het kruispunt stond achter die bus wanneer het rood werd en je reed minder dan 30km/u is de kans groot dat je niet geflitst werdt.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Daar heb je een punt, die 30 km/u is belangrijk.
Tijdens onderhoud en andere werkzaam heden staan wij soms meerdere cyclussen op het kruispunt en wij worden niet geflitst.
mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Plaats reactie