Rijbewijs C (CE)

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
KillerRu

Rijbewijs C (CE)

Bericht door KillerRu »

Hallo,

Ben Glenn en ben echt geinteresseerd in het behalen van een vrachtwagen rijbewijs. Heb momenteel mijn rijbewijs B voor 2 jaar en denk wel dat het tijd word om een stapje verder te gaan naar mijn droom :D Vrachtwagens ;)

Daarom heb ik de vraag of er iemand mij een beetje meer informatie kan verschaffen over kostprijzen van deze lessen? En welke lessen en hoeveel uren verplicht zijn (Zowel theorie als praktijk)

En hoe lang moet ik met C rijden om daarna een CE te proberen halen?

Alvast bedankt,
Glenn
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Voor de prijzen en de uren kan je best een rijschool contacteren.

Na het behalen van een C kan je onmiddellijk een CE behalen.

Indien je werkzoekend bent en van plan bent om effectief het beroep van vrachtwagenbestuurder te gaan uitoefenen, is de opleiding zwaar vervoer van de VDAB een interessante optie.

Voor meer informatie hierover kijk je best even op de website van de VDAB of contacteer een werkwinkel in je buurt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Moet je geen 21 jaar voor CE of heb ik het mis ?
Ik dacht dat een van mijn jonge medewerkers eerst een kleine CE kreeg en deze mocht inruilen bij zijn 21ste verjaardag.
mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef:Moet je geen 21 jaar voor CE of heb ik het mis ?
Ik dacht dat een van mijn jonge medewerkers eerst een kleine CE kreeg en deze mocht inruilen bij zijn 21ste verjaardag.
Er is nog een C1 en C1+E
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=titel2#art2p2

en de minimumleeftijd van 21jaar uit Art 8.2 van de wegcode
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art8#8.2

2° 21 jaar voor de bestuurders van andere auto's en slepen, wanneer de maximale toegelaten massa meer dan 7,5 ton bedraagt.

met de uitzonderingen voor wie een erkende beroepsopleiding volgde


Voor wie dat nog kan volgen ...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef: met de uitzonderingen voor wie een erkende beroepsopleiding volgde


Voor wie dat nog kan volgen ...
Met tegenwoordig een wachttijd van 8 maanden, tevens behalen slechts een 20 a 25% van de kandidaten die zich aanbieden effektief een CE met alle bijhorende attesten.

Bron=huisgenoot die vandaag eerste kennismakingstest gedaan heeft.
Gast

Bericht door Gast »

Dus jullie denken dat ik beter gewoon een ander beroep zoek? Want het lijkt me niet echt makkelijk meer om blijkbaar daar een rijbewijs voor te halen...

Mvg
Glenn
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:Dus jullie denken dat ik beter gewoon een ander beroep zoek? Want het lijkt me niet echt makkelijk meer om blijkbaar daar een rijbewijs voor te halen...

Mvg
Glenn
In je eerste bericht heb je het over een droom en nu het niet makkelijk is ga je opgeven. :?:

Niets van vriend, als het je droom is moet je er voor gaan vindt ik (en hopen dat het geen nachtmerrie wordt) :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:
Inazuma schreef: met de uitzonderingen voor wie een erkende beroepsopleiding volgde


Voor wie dat nog kan volgen ...
Met tegenwoordig een wachttijd van 8 maanden, tevens behalen slechts een 20 a 25% van de kandidaten die zich aanbieden effektief een CE met alle bijhorende attesten.

Bron=huisgenoot die vandaag eerste kennismakingstest gedaan heeft.
De wachttijd hangt af van het centrum waar je de opleiding wil gaan volgen.
Best even informeren bij meerdere centra in je omgeving dus.
De centra voor beroepsopleiding vind je terug op de website van de VDAB, zoek de opleiding die je wenst te volgen en kijk dan bij "praktisch-inschrijven". Daar staat een lijst van de centra die de gezochte opleiding geven.

Dat slechts 20 à 25 % van de kandidaten de eindstreep halen komt doordat er een uitgebreide selectie uitgevoerd wordt voor het begin van de effectieve beroepsopleiding.
Van degenen die werkelijk de opleiding starten is het slaagpercentage veel hoger.
De reden hiervoor is onder meer de hoge kostprijs van de opleiding, die tenslotte door de belastingbetaler gefinancierd wordt.
Het zou zonde zijn om mensen die niet geschikt zijn (of waarvan voorzein kan worden dat ze niet zullen slagen) toe te laten en op die manier de meer geschikte mensen met een nog langere wachttijd te moeten opzadelen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Dus jullie denken dat ik beter gewoon een ander beroep zoek? Want het lijkt me niet echt makkelijk meer om blijkbaar daar een rijbewijs voor te halen...Glenn
Stuur me een keer een pm dan geef ik je meer informatie.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Benny Stinkens schreef:
Anonymous schreef:Dus jullie denken dat ik beter gewoon een ander beroep zoek? Want het lijkt me niet echt makkelijk meer om blijkbaar daar een rijbewijs voor te halen...

Mvg
Glenn
In je eerste bericht heb je het over een droom en nu het niet makkelijk is ga je opgeven. :?:

Niets van vriend, als het je droom is moet je er voor gaan vindt ik (en hopen dat het geen nachtmerrie wordt) :wink:
Benny jong, ik kon het niet beter verwoorden. :wink:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef: Dat slechts 20 à 25 % van de kandidaten de eindstreep halen komt doordat er een uitgebreide selectie uitgevoerd wordt voor het begin van de effectieve beroepsopleiding.
Van degenen die werkelijk de opleiding starten is het slaagpercentage veel hoger.
Inderdaad, van diegenen die de effektieve opleiding beginnen (dus door de selektie geraakt zijn) is de slaagkans meer dan 90% dacht ik.
Plaats reactie