vragen rond op- en afrit
Geplaatst: 01 sep 2008, 19:38
Hallo allemaal,
Hoe men handelt bij op- en afritten van snelwegen is een punt waar ik eens een discussie over zou willen openen:
- Wat men vaak ziet is dat bij te korte afritten hele rijen auto's gebruik maken van de vluchtstrook. Bestuurders praten dit goed door te zeggen dat het gevaarlijk is in plaats daarvan een zeer lage snelheid aan te nemen op de snelweg zelf. Maar volgens mij is dat een denkfout. In zo'n geval ontstaat er normaal gesproken (als men niet op de vluchtstrook gaat rijden) in de eerste plaats een verkeersopstopping. Niet prettig, maar zolang men zich aan de regels houdt niet extreem gevaarlijk. Het is juist als men massaal de vluchtstrook gaat gebruiken dat er gevaarlijke situaties ontstaan als een bestuurder aanvankelijk niet doorheeft dat men op de vluchtstrook staat aan te schuiven. Dan moet je er verderop tussen zien te komen, wat juist leidt tot een situatie die men denkt te voorkomen, namelijk een waarbij je een zeer lage snelheid moet aannemen. Men zou dus in gevallen van een korte afrit geen vluchtstrook mogen gebruiken. Akkoord? Misschien is dit evident, maar hierna volgt een situatie die er wel wat op lijkt, en waar er misschien wel verschil van mening kan zijn.
- Bij opritten kan men geconfronteerd worden met de situatie waarbij men niet op een normale manier kan invoegen. Dan sta je voor de volgende keuze: (i) indien mogelijk doorrijden op de vluchtstrook of (ii) vertragen/stoppen op de oprit. Nu zag ik op de Nederlandse televisie in het programma 'Blik op de weg' dat een politieagent adviseerde in dat geval door te rijden op de vluchtstrook, omdat dat minder onveilig is dan stoppen op een oprit. Wordt daar in Vlaanderen ook zo tegenaan gekeken?
- Diezelfde agent in 'Blik op de weg' adviseerde voorts om als men op de snelweg rijdt bij een oprit NIET naar een andere rijbaan (naar links) uit te wijken om verkeer dat op de oprit rijdt de kans te geven de snelweg op te rijden. De redenering is dat het juist veiliger is rust te handhaven in het beeld op de snelweg en de bestuurders op de oprit rustig de kans te geven in te voegen. Bijkomend voordeel is dat de bestuurder die uitwijkt niet de risico's loopt die dode hoeken en dergelijke teweeg kunnen brengen. Als men genoeg afstand houdt, levert invoegen geen problemen op. Ik voel wel wat voor deze redenering, maar ik heb op de VRT al eens het advies gezien om juist wel naar links uit te wijken als men ziet dat verkeer op de oprit wil invoegen.
Groeten
Albert
mod: verplaatst naar dit forumgedeelte
Hoe men handelt bij op- en afritten van snelwegen is een punt waar ik eens een discussie over zou willen openen:
- Wat men vaak ziet is dat bij te korte afritten hele rijen auto's gebruik maken van de vluchtstrook. Bestuurders praten dit goed door te zeggen dat het gevaarlijk is in plaats daarvan een zeer lage snelheid aan te nemen op de snelweg zelf. Maar volgens mij is dat een denkfout. In zo'n geval ontstaat er normaal gesproken (als men niet op de vluchtstrook gaat rijden) in de eerste plaats een verkeersopstopping. Niet prettig, maar zolang men zich aan de regels houdt niet extreem gevaarlijk. Het is juist als men massaal de vluchtstrook gaat gebruiken dat er gevaarlijke situaties ontstaan als een bestuurder aanvankelijk niet doorheeft dat men op de vluchtstrook staat aan te schuiven. Dan moet je er verderop tussen zien te komen, wat juist leidt tot een situatie die men denkt te voorkomen, namelijk een waarbij je een zeer lage snelheid moet aannemen. Men zou dus in gevallen van een korte afrit geen vluchtstrook mogen gebruiken. Akkoord? Misschien is dit evident, maar hierna volgt een situatie die er wel wat op lijkt, en waar er misschien wel verschil van mening kan zijn.
- Bij opritten kan men geconfronteerd worden met de situatie waarbij men niet op een normale manier kan invoegen. Dan sta je voor de volgende keuze: (i) indien mogelijk doorrijden op de vluchtstrook of (ii) vertragen/stoppen op de oprit. Nu zag ik op de Nederlandse televisie in het programma 'Blik op de weg' dat een politieagent adviseerde in dat geval door te rijden op de vluchtstrook, omdat dat minder onveilig is dan stoppen op een oprit. Wordt daar in Vlaanderen ook zo tegenaan gekeken?
- Diezelfde agent in 'Blik op de weg' adviseerde voorts om als men op de snelweg rijdt bij een oprit NIET naar een andere rijbaan (naar links) uit te wijken om verkeer dat op de oprit rijdt de kans te geven de snelweg op te rijden. De redenering is dat het juist veiliger is rust te handhaven in het beeld op de snelweg en de bestuurders op de oprit rustig de kans te geven in te voegen. Bijkomend voordeel is dat de bestuurder die uitwijkt niet de risico's loopt die dode hoeken en dergelijke teweeg kunnen brengen. Als men genoeg afstand houdt, levert invoegen geen problemen op. Ik voel wel wat voor deze redenering, maar ik heb op de VRT al eens het advies gezien om juist wel naar links uit te wijken als men ziet dat verkeer op de oprit wil invoegen.
Groeten
Albert
mod: verplaatst naar dit forumgedeelte