Rijbewijs A (omwisselen 21 jaar)

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jonas

Rijbewijs A (omwisselen 21 jaar)

Bericht door Jonas »

Goeiedag

Ik ben momenteel 20 jaar en heb een voorlopig rijbewijs A.
Ik ben vanplan om mijn examen te gaan doen voor mijn 21.
Nu mijn vraag:

Moet ik nu ook 2 jaar wachten voor ik mijn rijbewijs kan wisselen voor een van +25Kw of kan ik nadat ik pas 21 ben geworden mijn rijbewijs gaan wisselen?

Alvast bedankt! :D
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A (omwisselen 21 jaar)

Bericht door Inazuma »

Jonas schreef: Moet ik nu ook 2 jaar wachten voor ik mijn rijbewijs kan wisselen voor een van +25Kw
Je moet inderdaad wachten.


Onder de 21 leg je het examen af met een motorfiets met beperkt vermogen :

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5#art38

§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :

1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;

2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.

De kandidaat die de leeftijd van 21 jaar niet bereikt heeft en de houder van een voorlopig rijbewijs met de vermelding « A ≤ 25 kW ≤ 0,16 kW/kg » leggen het examen af met een voertuig dat beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in 1°.



Je rijbewijs is dan de eerste 2 jaar ook beperkt tot die categorie.


http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h3afd2

Artikel 19 §2. Het rijbewijs geldig voor de categorie A dat afgegeven werd aan een bestuurder die de leeftijd van 21 jaar nog niet bereikt heeft of die het praktische examen heeft afgelegd met een voertuig bedoeld in het artikel 38, § 2, 1° is enkel geldig verklaard voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.

Na afloop van een termijn van twee jaar, te rekenen vanaf de datum van afgifte van het rijbewijs bedoeld in het eerste lid, kan de houder, zonder zich te onderwerpen aan de scholing en zonder een nieuw theoretisch en praktisch examen te moeten afleggen, een rijbewijs geldig voor het besturen van alle voertuigen van de categorie A verkrijgen. De procedure, voorgeschreven in artikel 49 is van toepassing.



Na 2 jaar kan je het dan gaan omwisselen (tegen kosten + pasfoto's) voor een onbeperkt rijbewijs A.
Gast

Bericht door Gast »

Jammer :cry:
Plaats reactie