graag uitleg bij 2 verkeerssituaties

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gerrie
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:38

graag uitleg bij 2 verkeerssituaties

Bericht door gerrie »

Ik ben met mijn zoon wat aan het oefenen in Hasselt en heb voorlopig 2 vraagjes:

Rond het St.-Katarinaplein in Hasselt loopt een behoorlijk brede eenrichtingsstraat. Normaal moet je ook in een eenrichtingsstraat (uiterst) rechts houden, dacht ik. Als je zinnens bent links af te slaan, mag je daar dan ook al meer centraal of meer naar links rijden om te vermijden dat je in conflict komt met achterliggers die 'binnendoor' komen.

In Runkst stonden we aan een kruispuntje dat we wilden oversteken. In de tegenoverliggende straat stonden over de hele lengte van het smalle straatje rechts auto's geparkeerd, zodat er maar doorgang was voor één wagen. Ik vroeg me af: wanneer kan je, als voor de rest de kust veilig is, met een gerust gemoed dat straatje inrijden? Stel dat je net over het kruispuntje bent en er komt een tegenligger? Hoe los je dat dan op? En als iemand jou al gevolgd is, dan kan je toch geen kant meer uit.

Suggesties zijn meer dan welkom!
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als binnen de bebouwde kom (Hasselt) een eenrichtingsstraat is die verdeeld is in rijstroken, mag je rijden op de strook die je het best uitkomt.

Vraag 2. ??? Ik ken de situatie daar niet.
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2 verkeerssituaties (Hasselt)

Bericht door Inazuma »

gerrie schreef:Normaal moet je ook in een eenrichtingsstraat (uiterst) rechts houden, dacht ik. Als je zinnens bent links af te slaan, mag je daar dan ook al meer centraal of meer naar links rijden om te vermijden dat je in conflict komt met achterliggers die 'binnendoor' komen.
Gewoon rijdend binnen de bebouwde kom kies je een rijstrook naar keuze (die best past bij je bestemming).
Zijn er geen rijstroken, dan rij je rechts.

Bij een richtingsverandering vanuit een 1-richtingsstraat moet je links op de rijbaan (of in de linker rijstrook als er rijstroken zijn) gaan rijden alvorens af te slaan.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Suggestie aan Gerrie
Leer uw kandidaat aub niet "uiterst" rechts te rijden. De rekening van de buitenspiegels zal snel oplopen.
"Gewoon" rechts is meer dan goed genoeg.
Uw vraag waar je moet gaan staan om in een 1-richtingsstraat links af te slaan, roept bij mij toch lichtjes vraagtekens op. Als een begeleider al dergelijke vragen stelt...???
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

ketje schreef:Uw vraag waar je moet gaan staan om in een 1-richtingsstraat links af te slaan, roept bij mij toch lichtjes vraagtekens op. Als een begeleider al dergelijke vragen stelt...???
ketje, uw uitleg roept bij mij dan weer vraagtekens op...
ik heb meer waardering voor een begeleider die hier die vraag komt stellen dan voor iemand die denkt dat hij alles weet en zijn zoon een verkeerde gewoonte aanleert.
En al komt Gerrie hier nog 45 vragen stellen waarvan jij en ik het antwoord logisch vinden, als het voor hem niet duidelijk is groeit mijn waardering bij elke vraag.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Oeps... mijn bedenking is blijkbaar verkeerd overgekomen.
Dat er vragen gesteld worden vind ik ook helemaal O.K.
Ik zou mij anders ook niet de moeite getroosten om er sommigen te beantwoorden.
Ik heb alleen het tere punt willen aanhalen dat bepaalde begeleiders een jongere willen opleiden zonder zelf goed te weten hoe alles reglementair moet. Er zijn al voorstellen geweest om de kandidaat-begeleiders mee de theorie te laten volgen, zodat hun kennis opgefrist wordt.
Meer moet achter mijn vraagtekens niet gezocht worden.
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ouders die zoon of dochter begeleiden, die sparen inderdaad heel wat geld uit.

Maar zij moeten beseffen dat in de loop der jaren heel veel verkeersregels gewijzigd zijn.

Vandaar dat zij er goed aan doen om, voor ze met de begeleiding starten, op deze site eerst de theoriecursus door te nemen. Zo weten zij tenminste wat er allemaal veranderd is, sinds zij ooit hun rijbewijs hebben behaald.

Daarnaast is het quasi een must dat de begeleider en de leerling samen het praktijkboek doornemen. Zo weet de begeleider tenminste wat tijdens het praktijkexamen van zoon of dochter wordt verwacht.

Zo kan een begeleider ontdekken welke zijn eventuele slechte rijgewoontes zijn en dat hij deze zeker niet mag aanleren aan zijn kind.

Zo vaak hoor je jongeren na het examen jammeren: "maar dat heeft onze pa mij zo niet aangeleerd" of "dat wist ik niet dat wij dat ook moesten kennen". Soms al is een kandidaat gebuist omdat pa of ma tijdens het examen iets heeft gezegd. Pa wist niet dat hij moest zwijgen.

Daarom: heb je een fortis jongerenrekening, ga dan in een fortiskantoor GRATIS een GEDRUKT praktijkboek van onze site halen.

Heb je zo geen rekening, download het boek dan via onze site als PDF bestand naar jouw computer.

Klik op de site op PRAKTIJK

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
Laatst gewijzigd door GRO op 11 aug 2008, 22:49, 5 keer totaal gewijzigd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

In Runkst stonden we aan een kruispuntje dat we wilden oversteken. In de tegenoverliggende straat stonden over de hele lengte van het smalle straatje rechts auto's geparkeerd, zodat er maar doorgang was voor één wagen. Ik vroeg me af: wanneer kan je, als voor de rest de kust veilig is, met een gerust gemoed dat straatje inrijden? Stel dat je net over het kruispuntje bent en er komt een tegenligger? Hoe los je dat dan op? En als iemand jou al gevolgd is, dan kan je toch geen kant meer uit.
Als je achterligger voldoende verkeersinzicht heeft, zal hij het kruispunt pas oprijden als hij weet dat hij het volledig kan oversteken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie