rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verplichte rijschool

Bericht door Inazuma »

royalbleu schreef:wat ik niet goe begrijp is dat er een tijd is geweest dat je het rijbewijs dat je destijds bij een pakje chips kon krijgen voor alle voertuigen kon gebruiken bij wijze van spreken.
Je gaat hier denk ik niemand vinden die stelt dat dit een goede zaak was ...
ikzelf ben 32 en bezit al 14 jaar een rijbewijs b.
nu zou ik graag een rijbewijs a willen behalen maar wat een geldklopperij.
Als je de kosten om een rijbewijs A te halen - theorie-examen , minstens 6 uur rijopleiding en de kost van een praktijkexamen (+ begeleiding) samen ergens rond de 500 euro - al geldklopperij vindt, dan moet ik je aanraden géén motorfiets te kopen.

Het onderhoud en de onderdelen daarvan, of de beschermende kledij, dat is pas een geldklopperij ;)
Banden die evenveel kosten als die van je auto, maar misschien maar een kwart zolang meegaan ; onderhoudsintervallen van maar 6000 of 10000 km enzo ...

Als je al opkijkt tegen de kosten van een rijbewijs A, herbekijk dan even de werkelijke kosten van het motorrijden voor je die stap zet.

nu zou ik eerst terug theorieexamen moeten afleggen en het beste van alles is dan nog dat het voor 80percent gaat over theorie voor het rijbewijs b.
De theorie die je moet kennen is immers net zo goed van toepassing op een motorfiets. Uiteindelijk zijn er vrij weinig afwijkende regels inzake het rijden met de motorfiets.

Er is sinds de 14 jaar dat je een rijbewijs hebt, ook aardig wat veranderd aan de wegcode ...

dat is er echt los over aangezien ik mij al 14jaar met de wagen in het verkeer begeef en dus wel degelijk goed de reglementeringen ken.
Dan is het examen toch ook geen probleem ;)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: verplichte rijschool

Bericht door Benny Stinkens »

royalbleu schreef:wat ik niet goe begrijp is dat er een tijd is geweest dat je het rijbewijs dat je destijds bij een pakje chips kon krijgen voor alle voertuigen kon gebruiken bij wijze van spreken.
Eigenlijk was het bij een pakje waspoeder :wink:

Maar in die tijd moet je wel ook weten dat er een pak minder verkeer was dan nu.
hoeveel mensen van die generatie zijn er wel niet die bvb ook een zware motor besturen en dat ook goed doen?
Men heeft pas in 1989 ingezien dat dit gevaarlijk was (welkom in ons apenland waar we dus gewend zijn dat het nogal aan de late kant aangepast wordt)

Maar de mensen die hun rechten verworven hebben (tot 1989 dus) kan je maar moeilijk ze terug afnemen.

Vandaar dat je dus nog een redelijke tijd "waspoederpiloten" gaat tegenkomen.
Vroeg of laat sterven ze letterlijk uit, als ze daarvoor hun licht al niet uitgereden hebben. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
royalbleu

Bericht door royalbleu »

met laat de kassa maar rinkellen bedoel ik dat ge hier voor alles moet afdokken .
zo kun je 2 keer voor het rijbewijs a gaan namelijk eentje voor motoren van minder dan 35kw en voor motoren van meer dan 35kw vermogen,wat is daar in gods naam de bedoeling van??
tis toch ook niet zo omdat ik morgen een wagen koop met een groter vermogen dat ik opnieuw het b rijbewijs moet afleggen!
ik heb lang met een 125cc motootje gereden van 11kw,dat kan dus wel maar voor een zwaarder type moet je alweer naar school.
de bediening van een motor is nagenoeg toch ook overal dezelfde net als bij een wagen!

grtz
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

royalbleu schreef:met laat de kassa maar rinkellen bedoel ik dat ge hier voor alles moet afdokken .
Het behalen van een rijbewijs kan bijna nergens in de EU zo goedkoop als hier, zelfs al zijn de lesuren op zich duurder dan elders.

Om met een voorlopig rijbewijs B alleen de baan op te gaan moet je 20 uur les volgen.
Met de motor maar 6 ...

zo kun je 2 keer voor het rijbewijs a gaan namelijk eentje voor motoren van minder dan 35kw en voor motoren van meer dan 35kw vermogen,
Het staat nergens dat je 2x moet.

Na 2 jaar rijbewijs A valt de vermogensbeperking weg als je een ander rijbewijs gaat afhalen - zonder examens.
Doe je na je 21 examen met een zware motor, dan heb je er helemaal geen last van.

ik heb lang met een 125cc motootje gereden van 11kw,dat kan dus wel maar voor een zwaarder type moet je alweer naar school.
Omdat men die onzin-regeling weer ingevoerd heeft.
Alsof een autobestuurder na 2 jaar plots met een motorfiets(je) zou kunnen rijden.

de bediening van een motor is nagenoeg toch ook overal dezelfde net als bij een wagen!
Het verschil in reactie op de bediening tussen een 125cc en een 125pk is alleen van een andere wereld ...


FYI : het aantal ongevallen met motoren is (mede door de toegenomen populariteit van de motor) stevig aan het stijgen ...
Peanuts

Bericht door Peanuts »

Hallo,


Ik had nog een vraag die wel past in dit topic. Ik heb onlangs mijn theorie van rijbewijs B gehaald. Ik zou echter zeer graag een 125cc kopen om te pendelen tussen thuis en mijn school. Moet ik voor een rijbewijs A nog een apart theorieexamen doen of volstaat hetgeen dat ik al gedaan heb?

Als ik de rest van dit topic goed heb doorgelezen ben ik verplicht 6 uur rijles te volgen en daarna mag ik alleen op de baan? Ik moet dan drie maand wachten, waarbij ik mijn 125 al kan gebruiken, en daarna kan ik mijn examen gaan afleggen?

En dan nog een finale vraag :D hoeveel kost dit rijbewijs?

mvg,

Peanuts
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Peanuts schreef:Ik heb onlangs mijn theorie van rijbewijs B gehaald. Ik zou echter zeer graag een 125cc kopen om te pendelen tussen thuis en mijn school. Moet ik voor een rijbewijs A nog een apart theorieexamen doen of volstaat hetgeen dat ik al gedaan heb?
Als je 2 jaar wacht na het behalen van je definitieve rijbewijs B (geen voorlopig dus !) mag je zonder verdere examens rijden met een max. 125cc EN max. 11kW motorfiets.


Wil je eerder al met een motorfiets kunnen / mogen rijden, dan moet je opnieuw theorie- en praktijkexamen doen met een motorfiets.

Onder de 21 is die motorfiets beperkt tot een vermogen van minder of gelijk aan 25 kW en met een vermogen / gewichtsverhouding van minder of gelijk aan 0,16 kW/kg :!:
Die beperking valt weg als je na 2 jaar beperkt (definitief) motorrijbewijs, een onbeperkt rijbewijs gaat afhalen op de gemeente.

Een andere optie is beginnen na je 21 , dan mag je meteen met een onbeperkte motorfiets oefenen , examen doen, en rijden als je slaagt.

Als ik de rest van dit topic goed heb doorgelezen ben ik verplicht 6 uur rijles te volgen en daarna mag ik alleen op de baan?
Ja, je krijgt dan een voorlopig rijbewijs A (af te halen op de gemeente)

Ik moet dan drie maand wachten, waarbij ik mijn 125 al kan gebruiken, en daarna kan ik mijn examen gaan afleggen?
Je moet minstens 1 maand oefenen - maximaal 12 maanden (en niet verlengbaar, niet hernieuwbaar de eerste 3 jaar nadien :!: )

De regeling is hier volledig anders dan bij rijbewijs B :!:


Dat mag inderdaad met een 125 cc / 11 kW motorfiets zijn.
Die voldoet probleemloos aan de beperkingen voor min 21 jarigen.

Maar je kan er geen examen mee afleggen , daarvoor is die te licht :!:

De meeste rijscholen voorzien ook examenbegeleiding : even terug wennen aan de andere motorfiets + volgwagen + instructeur bij op examen.
Uiteraard tegen betaling (vaak als 2 uur rijopleiding)

En dan nog een finale vraag :D hoeveel kost dit rijbewijs?
theorie-examen : 15
pasfoto's : 5 tot 10
voorl. rijbewijs A : 9
praktijkexamen : 36
definitief rijbewijs A : 16

6 uur rijopleiding ergens tussen 55 en 65 euro : reken op 400 euro
2 uur examenbegeleiding : nog eens pakweg 130

Vergeet ook niet degelijke motorkledij te kopen, zelfs voor een 125cc : makkelijk 750-1000 euro, en dan moet je echt niet gek doen ...

Eventuele uitschuivers tijdens het rijden met voorlopig rijbewijs : niet te berekenen
Laatst gewijzigd door Inazuma op 05 okt 2008, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Ok erg bedankt! :D Ik ga er eerst eens goed over nadenken :)
dimitry18

Bericht door dimitry18 »

beste

eerst en vooral wil ik zeggen dat deze website een prachtig initiatief is,
ikzelf heb mijn rijbewijs a3 gehaald een kleine 2 jaar geleden, en ik ga nu vrijdag eens het goca theorie examen gaan doen voor het rijbewijs A, maar ik heb ook een paar vragen :) ik heb de theorie geleerd van jullie website bij categorie A, dus niet een stuk bij B en ben vanplan om morgen eens een proefexamen te kopen, maar ik gebruik een een boeke "gids van de motor", is dat een slecht idee ? en hoe komt dat dat ik voor mijn rijbewijs A3 - A - en B, 3 maal theorie moet doen ? ik begrijp wel dat men de specifieke voertuiggerichte vragen moet kennen maar niet dat ik nogmaals ALLES moet leren :)

alvast bedankt !
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

dimitry18 schreef: ik heb de theorie geleerd van jullie website bij categorie A, dus niet een stuk bij B en ben vanplan om morgen eens een proefexamen te kopen, maar ik gebruik een een boeke "gids van de motor", is dat een slecht idee ?
We vragen nadrukkelijk om eerst bij de leerstof voor rijbewijs B te beginnen - het grootste deel is op een motorrijder ook van toepassing.
Bij A wordt die theorie dan nog eens herhaald.

We raden eigenlijk ook af om verschillende leermethodes door elkaar te gebruiken.

Het eerste dat je bij een handboek moet nagaan is wanneer het uitgegeven werd. De wegcode is de laatste jaren aanzienlijk veranderd.
Als dat boekje niet recent en up-to-date is, is dat een slecht idee.
Van wanneer is het boek (gedrukt, niet gekocht) :?:

en hoe komt dat dat ik voor mijn rijbewijs A3 - A - en B, 3 maal theorie moet doen ? ik begrijp wel dat men de specifieke voertuiggerichte vragen moet kennen maar niet dat ik nogmaals ALLES moet leren :)
Omdat de wetgever het zo bepaald heeft.
Voor rijbewijs A moet je eigenlijk zowat alle theorie voor rijbewijs B ook kennen omdat je er op de weg ook allemaal mee te maken krijgt.
Cherna

Re: verplichte rijschool

Bericht door Cherna »

Benny Stinkens schreef:Men heeft pas in 1989 ingezien dat dit gevaarlijk was (welkom in ons apenland waar we dus gewend zijn dat het nogal aan de late kant aangepast wordt)

Maar de mensen die hun rechten verworven hebben (tot 1989 dus) kan je maar moeilijk ze terug afnemen.
Ik heb daar een vraagje over. Hoe zit dat feitelijk? Dus iedereen die vóór 1989 zijn rijbewijs B is gaan afhalen, heeft automatisch ook een rijbewijs A? Moet dit dan ook aangeduid staan op het rijbewijs, of hoeft dat helemaal niet (aangezien het rijbewijs dateert van vóór 1989)?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verplichte rijschool

Bericht door Inazuma »

Cherna schreef: Dus iedereen die vóór 1989 zijn rijbewijs B is gaan afhalen, heeft automatisch ook een rijbewijs A?
Inderdaad.

Moet dit dan ook aangeduid staan op het rijbewijs, of hoeft dat helemaal niet (aangezien het rijbewijs dateert van vóór 1989)?
Dat staat zelfs op die rijbewijzen op.

Die zijn ook geldig voor de categoriën boven de (met een pijltje, geen gewoon gaatje) aangeduide categorie
A staat boven B

Staat bij de Belangrijke Opmerkingen, links, onder puntje 2° a)

Afbeelding
Plaats reactie