rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
kenneth

rijbewijs A

Bericht door kenneth »

je mag je theorie van rijbewijs A doen vanaf 17 jaar. Krijg je dan een voorlopig rijbewijs A waarmee je dan op 17 jarige leeftijd met een moto mag rijden? Mijn vraag is dus gewoon of je op 17 jarige leeftijd met een moto mag rijden. :)(max 25kw en 0.16kw/kg)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Theorie

U zorgt zelf voor uw theorievorming of volgt 12 uur theorie-lessen bij de rijschool.

De minimumleeftijd om het theorie-examen af te leggen is 18 jaar min 3 maanden.
Het aantal herkansingen is onbeperkt.


Praktijk

Voor rijbewijs A is altijd een praktijkopleiding bij de rijschool verplicht.

De praktijkopleiding in de erkende rijschool is toegelaten vanaf 18 jaar min 3 maanden.

- Volledig via de rijschool
Minimumduur van de rijlessen is dan 8 uur alvorens examen mag afgelegd worden.

- Via voorlopig rijbewijs
Het voorlopig rijbewijs kan slechts bekomen worden vanaf 18 jaar, na minimum 6 uur opleiding bij de rijschool.
kenneth

Bericht door kenneth »

Dus met een moto rijden op je 17 is onmogelik volgens de wet?
Alvast bedankt voor je antwoord
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

kenneth schreef:Dus met een moto rijden op je 17 is onmogelik volgens de wet?
Inderdaad.
kenneth

Bericht door kenneth »

ok bedankt..
Best dom, aangezien je wel met een auto kan rijden op je 17
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

kenneth schreef:ok bedankt..
Best dom, aangezien je wel met een auto kan rijden op je 17
Niet echt.

Je mag vanaf 17 autorijden MET BEGELEIDER .
Een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider kan men ook maar krijgen vanaf 18 jaar.

Bij het voorlopige rijbewijs voor de motor is een begeleider echter verboden ...
kenneth

Bericht door kenneth »

en met een 125cc rijden, mag dat ook pas vanaf je 18?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ja, natuurlijk.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

kenneth schreef:en met een 125cc rijden, mag dat ook pas vanaf je 18?
Als je rijbewijs A dan toch hebt want met alleen rijbewijs B is het onmogelijk dat je op je 18de met een 125cc mag rijden zonder rijbewijs A te bezitten.

De reden :?: je moet minstens 2 jaar rijbewijs B hebben voordat je met den 125cc op de weg mag en vermits je 18 moet zijn om B te krijgen ben je reeds 20 voor dat je dit dus mag :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
kenneth

Bericht door kenneth »

ok heb het door.
kzal maar terug men velo uit de garage pakken ^^
toch bedankt
Dimi

Bericht door Dimi »

Ik heb toch nog even een vraagje ivm. dit.

Wat ik hier uit begrijp is, als je geslaagd bent voor je theorie van je A rijbewijs, dat je nog GEEN voorlopig rijbewijs krijgt? dus enkel nadat je 6 uur praktijklessen hebt gevolgd ?

Beetje dom vind ik, als je direct je voorlopig rijbewijs krijgt, kan je direct fatsoenlijk met je eigen machientje rustig leren rijden, het leren kennen.

Mvg
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Dimi schreef:Beetje dom vind ik, als je direct je voorlopig rijbewijs krijgt, kan je direct fatsoenlijk met je eigen machientje rustig leren rijden, het leren kennen.

Mvg
Probleem is dat er teveel zijn die met hun eigen (of dat van een ander) machientje direkt den idioot gaan uithangen zonder enige basiskennis van het rijden.
Vaak loopt dit slecht of zelfs heel slecht af.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Dimi schreef:IWat ik hier uit begrijp is, als je geslaagd bent voor je theorie van je A rijbewijs, dat je nog GEEN voorlopig rijbewijs krijgt? dus enkel nadat je 6 uur praktijklessen hebt gevolgd ?
Inderdaad.

Net zoals met het voorlopige rijbewijs B zonder begeleider : eerst rijlessen volgen, dan pas alleen de weg op
royalbleu

verplichte rijschool

Bericht door royalbleu »

wat ik niet goe begrijp is dat er een tijd is geweest dat je het rijbewijs dat je destijds bij een pakje chips kon krijgen voor alle voertuigen kon gebruiken bij wijze van spreken.
hoeveel mensen van die generatie zijn er wel niet die bvb ook een zware motor besturen en dat ook goed doen?
ikzelf ben 32 en bezit al 14 jaar een rijbewijs b.
nu zou ik graag een rijbewijs a willen behalen maar wat een geldklopperij .
nu zou ik eerst terug theorieexamen moeten afleggen en het beste van alles is dan nog dat het voor 80percent gaat over theorie voor het rijbewijs b.
dat is er echt los over aangezien ik mij al 14jaar met de wagen in het verkeer begeef en dus wel degelijk goed de reglementeringen ken.
met de verplichte uren praktijkles kan ik wel nog leven.
wat is de volgende stap??
rijbewijs voor de fiets mischien?LAAT DE KASSA MAAR AL RINKELLEN!!!
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

royalbleu schreef:
ikzelf ben 32 en bezit al 14 jaar een rijbewijs b.
nu zou ik graag een rijbewijs a willen behalen maar wat een geldklopperij .
nu zou ik eerst terug theorieexamen moeten afleggen en het beste van alles is dan nog dat het voor 80percent gaat over theorie voor het rijbewijs b.
dat is er echt los over aangezien ik mij al 14jaar met de wagen in het verkeer begeef en dus wel degelijk goed de reglementeringen ken.
Als je echt de reglementering zo goed kent dan is dat theorie-examen toch maar een formailteit niet?
En de kostprijs voor het theorie-examen bedraagt 15 Euro! De kassa rinkelt nogal nietwaar :wink:

Het is echter positief dat je met de verplichte 6 lesuren "kunt leven". Neem van mij aan dat het geen overbodige luxe is en dat je je daar zeker je voordeel bij doet.

En motorrijders van die "andere generatie" die een "zware motor" besturen zetten heel dikwijls nog grote ogen op wanneer zij de moeite doen om een motorscreening te volgen en moeten vaststellen dat zij het eigenlijk nog niet zo goed deden als ze dachten!
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
Plaats reactie