Meneer of Mevrouw
Hoe start je een motor (van een 2-wielig motorvoertuig) met elektrische
starter en hoe start je een motor (idem) met gewone starter, en wat is het verschil?
starten van motor
Met elektrische starter is het van de meeste modellen contact opzetten met de sleutel, zorgen dat hij in neutraal staat en of ontkoppelen en op startknopje drukken tot motor aanslaat.
Met een gewone starter neem ik aan dat je een kickstarter bedoeldt.
Dat is ook contact opzetten, neutraal en of ontkoppelen en de motor op gang stampen met die inklapbare extra pedaal aan de rechterkant van je voertuig.
Kan wel enigzins verschillen van model tot model.
Met een gewone starter neem ik aan dat je een kickstarter bedoeldt.
Dat is ook contact opzetten, neutraal en of ontkoppelen en de motor op gang stampen met die inklapbare extra pedaal aan de rechterkant van je voertuig.
Kan wel enigzins verschillen van model tot model.
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Als ik het goed begrijp vraag je hoe een motorfiets gestart wordt?
Dat kan op 2 manieren: de eerste manier is degene die al sinds mensenheugenis toegepast wordt: de kickstarter.
Dat is een pedaal die je na het aanzetten van het contact met een forse duw naar beneden trapt en die op die manier de motor begint rond te draaien.
In het beste geval start de motor, in het slechtste geval niet.
Dan kun je nog eens trappen, en nog eens, en nog eens, ... meestal tot de motor "verzopen" is, of tot de bestuurder erbij neervalt. In beide gevallen draait de motor nog steeds niet .
Je kan ook nog de pech hebben dat de motor een "terugslag" geeft, waarbij de kickstarter terug omhoog geslingerd wordt. Wie zijn motor in gang wilde trappen op badsloefkes en een terugslag krijgt, kan naar het ziekenhuis met een gebroken voet.
Ook dan draait de motor niet. Maar dat is dan zo direct ook niet meer nodig...
Op onderstaande foto een voorbeeld van een kickstarter:
De tweede methode is iets simpeler, en wordt tegenwoordig op de meeste motorfietsen toegepast.
Na het aanzetten van het contact duw je op een knopje, waarna een elektrische startmotor de motor begint rond te draaien. Zoals in een auto dus...
Dat kan op 2 manieren: de eerste manier is degene die al sinds mensenheugenis toegepast wordt: de kickstarter.
Dat is een pedaal die je na het aanzetten van het contact met een forse duw naar beneden trapt en die op die manier de motor begint rond te draaien.
In het beste geval start de motor, in het slechtste geval niet.
Dan kun je nog eens trappen, en nog eens, en nog eens, ... meestal tot de motor "verzopen" is, of tot de bestuurder erbij neervalt. In beide gevallen draait de motor nog steeds niet .
Je kan ook nog de pech hebben dat de motor een "terugslag" geeft, waarbij de kickstarter terug omhoog geslingerd wordt. Wie zijn motor in gang wilde trappen op badsloefkes en een terugslag krijgt, kan naar het ziekenhuis met een gebroken voet.
Ook dan draait de motor niet. Maar dat is dan zo direct ook niet meer nodig...
Op onderstaande foto een voorbeeld van een kickstarter:
De tweede methode is iets simpeler, en wordt tegenwoordig op de meeste motorfietsen toegepast.
Na het aanzetten van het contact duw je op een knopje, waarna een elektrische startmotor de motor begint rond te draaien. Zoals in een auto dus...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)