Praktijk-examen op gehouden door......

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Luc

Praktijk-examen op gehouden door......

Bericht door Luc »

Halverwege de praktijk-examen krijg ik samen met de begeleider een autoklapband op de rijbaan.
Klapband vervangen door wie en gaat de praktijkexamen gewoon door of wat. :?:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijk-examen op gehouden door......

Bericht door Inazuma »

Luc schreef:Halverwege de praktijk-examen krijg ik samen met de begeleider een autoklapband op de rijbaan.
Klapband vervangen door wie en gaat de praktijkexamen gewoon door of wat. :?:
Wat de examinator doet met het verdere examen is zijn beslissing.

Een band vervangen is de snelste manier om weer verder te kunnen, ook om weer naar het examncentrum te geraken, maar is geen examen-onderdeel.

Vervanging en reparatie zijn uiteraard voor de bestuurder / eigenaar van het voertuig.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Dat zou in een kwartiertje moeten lukken om als bestuurder dat zelf te doen.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Ze zijn wel met twee (kandidaat plus begeleider/instructeur) om reservewiel te steken. Als dat inderdaad een kwartier duurt dan bestaat de kans dat het examen geneutraliseerd wordt en er een nieuwe afspraak moet gemaakt worden, want de examinator moet op tijd aan zijn volgend examen kunnen beginnen.
Als dat nu helemaal op het einde van het examen gebeurt dan bestaat de mogelijkheid dat de examinator al een oordeel geveld heeft en dus ook de uitslag meedeelt.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Met een wagen die in goede staat is en waar goede banden op zitten zal je raar of zelden een klapband krijgen.
Klapbanden ontstaan meestal door te ver versleten banden, en dan mag je niet aan het examen beginnen.
Of door het rijden met te lage bandenspanning, dan is je voertuig technisch niet in orde.

Een lekke band komt meestal door ergens in te rijden, en meestal is dat te vermijden door te kijken waar je rijd: zie je iets op de weg liggen, zorg er dan voor dat je er niet over rijdt.
Misschien is het een stuk piepschuim, misschien is het een stuk ijzer. In het eerste geval ben je voor niets uitgeweken, in het tweede geval sta je misschien met twee lekke banden...
Laatst gewijzigd door Stefan Peeters op 20 jul 2008, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Vrachtwagens hebben soms een klapband en dat komt niet altijd door de slechte staat van de banden. (soit, is een ander verhaal)

Bij auto's gebeurdt de klapband meestal aan de aanhangwagen of caravan.
Dit is ook niet altijd door de slechte staat van de banden maar meestal door de ouderdom en het lange tijd stilstaan ergens in een achtertuin of garage.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

ketje schreef:Ze zijn wel met twee (kandidaat plus begeleider/instructeur) om reservewiel te steken. Als dat inderdaad een kwartier duurt dan bestaat de kans dat het examen geneutraliseerd wordt en er een nieuwe afspraak moet gemaakt worden, want de examinator moet op tijd aan zijn volgend examen kunnen beginnen.
Als dat nu helemaal op het einde van het examen gebeurt dan bestaat de mogelijkheid dat de examinator al een oordeel geveld heeft en dus ook de uitslag meedeelt.
En wie draait er dan op voor de kosten van het nieuwe examen ?

Als het een lesvoertuig is neem ik aan dat de rijschool de leraar wel zelf opnieuw zal betalen wat ook niet goedkoop is, maar de prijs van het examen zelf in het examencentrum word die dan nog eens aangerekend of niet ?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

tja, elk examen moet betaald worden. Het examencentrum treft geen schuld in dit geval. Voor de kandidaat betekent dat uiteraard dubbele pech. (kapotte band plus 25 euro betalen voor nieuw examen). Ander voorbeeld: kandidaat controleert thuis zijn lichten voor hij naar het examencentrum vertrekt. Bij het begin van het examen blijkt een stoplicht niet te werken (lampje kapot): geen examen (tenzij je reserve-lampjes bijhebt en het euvel binnen redelijke termijn - enkele minuutjes - kan verhelpen).
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wat ik wel vreemd vind:
Men moet technisch van veel zaken op de hoogte zijn van het voertuig (terecht)
Bij een lekke band wordt het examen geneutraliseerd :?:
Een lekke band vervangen (wat nog steeds de grootste oorzaak is van pech onderweg) moet (mag) men dus niet kunnen of men wordt ter plaatse bestraft.
Gaat mijn logica te boven.

Zou dat 1 van de redenen zijn waarom voertuigen soms dagen, weken, maanden langs de (autosnel)weg blijven staan met enkel een lekke band :?:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef: Zou dat 1 van de redenen zijn waarom voertuigen soms dagen, weken, maanden langs de (autosnel)weg blijven staan met enkel een lekke band :?:
Wagens die er langer dan een dag staan, daar zit geregeld een reukje aan.
Zoiets dat een drughond wild maakt ...

Men laat die veel te lang staan (hopende dat iemand ze alsnog komt ophalen ofzo ?) maar ondertussen zijn ze wel een gevaar langs de weg.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:Men laat die veel te lang staan (hopende dat iemand ze alsnog komt ophalen ofzo ?) maar ondertussen zijn ze wel een gevaar langs de weg.
In Frankrijk bvb. is dat stukken beter geregeld.
Wanneer je daar stopt langs de autosnelweg voor 1 of andere reden kan je er donder op zeggen dat er binnen het uur iemand bij je is die hulp komt bieden, ook al roep je niet om hulp.
Wanneer het probleem niet ter plaatse kan opgelost worden wordt je gewoon weggetakeld.

Een voertuig, weken, op de pechstrook zien staan en reeds meerdere keren aangereden zal je daar niet tegenkomen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:In Frankrijk bvb. is dat stukken beter geregeld.
Wanneer je daar stopt langs de autosnelweg voor 1 of andere reden kan je er donder op zeggen dat er binnen het uur iemand bij je is die hulp komt bieden, ook al roep je niet om hulp.
Wanneer het probleem niet ter plaatse kan opgelost worden wordt je gewoon weggetakeld.
Inderdaad, en ik heb vorige week in Zuid-Frankrijk op een parking naast de autosnelweg even de tarieven zien uithangen voor een dergelijke depannage... ik ben er even bij gaan zitten :shock:

Maar, je zal daar inderdaad geen twee dagen hetzelfde defecte voertuig op de pechstrook zien staan als lokaas voor slapende chauffeurs.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:Inderdaad, en ik heb vorige week in Zuid-Frankrijk op een parking naast de autosnelweg even de tarieven zien uithangen voor een dergelijke depannage... ik ben er even bij gaan zitten :shock:
Klopt ook.
Een bijkomende aanmoediging dus om ervoor te zorgen dat je niet in panne valt of een ongeval veroorzaakt door de slechte staat van je voertuig.
Duur zolang er niets gebeurd.
Wel stukken veiliger dan op alle mogelijke en onmogelijke wijze sjoemelen om door de keuring te geraken.
Plaats reactie