ongeval op parking Carrefour
ongeval op parking Carrefour
Vorige woensdag wilde ik (in barslechte weersomstandigheden)de parking van Carrefour-Schoten verlaten. Op een kruispunt (nog steeds op de parking) verscheen er plotseling een voertuig van links. Ik remde, maar schoof door de regen verder en ramde de rechterflank van de andere wagen.
De voorkant van onze auto is helemaal ingedeukt.
Op de achterruit van de andere wagen plakte een L, maar die verdween vlug, nadat we beiden waren gestopt en uitgestapt.
Ik kwam duidelijk van rechts.
Mijn vraag: telt de voorrang van rechts op deze parking die niet is afgesloten door slagbomen?
De voorkant van onze auto is helemaal ingedeukt.
Op de achterruit van de andere wagen plakte een L, maar die verdween vlug, nadat we beiden waren gestopt en uitgestapt.
Ik kwam duidelijk van rechts.
Mijn vraag: telt de voorrang van rechts op deze parking die niet is afgesloten door slagbomen?
Dag
Veronderstel dat er geen stopbord staat als je de parking verlaat.
En veronderstel dat er geen B1 bord staat dat zegt dat je moet voorrang verlenen.
...
dan kan het zijn dat de rechter oordeelt dat het 'voorrang van rechts' is.
Er zijn immers al verschillende uitspraken geweest waarbij de rechtbank beslist heeft dat de rijbanen van een grootwarenhuis 'openbare weg' zijn.
Raadpleeg dus zeker de advocaat van je verzekering.
PS Dat er een L of geen L hing en dat die L verdween of niet heeft er allemaal niets mee te maken.
Veronderstel dat er geen stopbord staat als je de parking verlaat.
En veronderstel dat er geen B1 bord staat dat zegt dat je moet voorrang verlenen.
...
dan kan het zijn dat de rechter oordeelt dat het 'voorrang van rechts' is.
Er zijn immers al verschillende uitspraken geweest waarbij de rechtbank beslist heeft dat de rijbanen van een grootwarenhuis 'openbare weg' zijn.
Raadpleeg dus zeker de advocaat van je verzekering.
PS Dat er een L of geen L hing en dat die L verdween of niet heeft er allemaal niets mee te maken.
Re: ongeval op parking Carrefour
empee schreef: Mijn vraag: telt de voorrang van rechts op deze parking die niet is afgesloten door slagbomen?
Niemand die een parkeerplaats in of uit reed ofzo, en jullie reden allebei toch op de weggetjes tussen de parkeerplaatsen van de parking
Dan geldt ook de voorrang van rechts.
Voor de afhandeling van de schade laat men de wegcode ook gelden op publiek toegankelijke terreinen waar de meeste parkings onder vallen - bijgevolg kan iemand dan niet strafrechterlijk gestraft worden voor een overtreding, tenzij de rechter zou oordelen dat het toch om en openbare weg zou gaan.
Op sommige parkings, van grote winkels oa., zijn wegmarkeringen of zelfs verkeersborden aangebracht.
Ik neem aan dat die dezelfde wettelijke waarde hebben dan diegene die op de openbare weg staan al doen vele bestuurders alsof ze er niet zijn en doen ze maar wat hen het beste uitkomt.
Mischien kan Inazuma (of anderen) hier meer duidelijkheid over brengen
Ik neem aan dat die dezelfde wettelijke waarde hebben dan diegene die op de openbare weg staan al doen vele bestuurders alsof ze er niet zijn en doen ze maar wat hen het beste uitkomt.
Mischien kan Inazuma (of anderen) hier meer duidelijkheid over brengen
Als dat een parking is die tot de openbare weg behoort wel.bibi585 schreef:Op sommige parkings, van grote winkels oa., zijn wegmarkeringen of zelfs verkeersborden aangebracht.
Ik neem aan dat die dezelfde wettelijke waarde hebben dan diegene die op de openbare weg staan al doen vele bestuurders alsof ze er niet zijn en doen ze maar wat hen het beste uitkomt.
In dat geval is de parking normaal gesproken eigendom van "een" overheid, en plaatste die ook de borden.
Als het een parking is die wel openbaar terrein is (ttz : iedereen mag er eigenlijk komen) maar geen openbare weg, dan gebruikt men de wegcode voor het burgerlijk regelen van de schade bij ongevallen, maar kan je er niet bestraft worden voor verkeersovertredingen begaan op die parking omdat de wegcode per definitie enkel geldt op de openbare weg.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: ongeval op parking Carrefour
Van te stil te rijden zal dit ook wel niet gebeurd zijn vrees ik of zit ik daar verkeerdempee schreef: Ik remde, maar schoof door de regen verder en ramde de rechterflank van de andere wagen.
De voorkant van onze auto is helemaal ingedeukt.
Ben eens benieuwd of men dat niet tegen je gaat gebruiken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Dat kan, omdat niet alle parkings in privé-bezit zijn.eugeen schreef:Maar er zijn ook uitspraken waarbij de parking van een grootwarenhuis beschouwd wordt als openbare weg. (dus niet gewoon openbaar terrein)
Maar er is geen uitspraak ten gronde dat dit voor elke parking zou gelden.
Dat zou gigantische problemen opleveren, de uitgang van die parking wordt dan nl. ook een kruispunt met alle gevolgen vandien voor de voorrang, de snelheidsbeperkingen, ....
Hier en daar wel eens een arrest dat het Hof van Cassatie die deze beslissing aan het oordeel van de rechter laat.
Dat heeft er niets mee te maken. Ook privé wegen kunnen openbare weg zijn.Dat kan, omdat niet alle parkings in privé-bezit zijn.
Waarbij met privé weg wordt bedoeld een weg in privé eigendom.
Niet de staat van eigendom bepaalt wat openbare weg kan zijn, maar de feitelijke aard van de weg (niet met borden PRIVE aangeduid, niet afgesloten, enz.).
Een openbare weg is een weg bestemd voor gebruik door alle burgers.
(cassatie 20 april 1978)
Een private weg is een weg bestemd voor gebruik door bepaalde burgers (en enkel die burgers).
Als voorbeeld : de fietswegen die worden aangelegd op oude spoorbaanbeddingen. Die wegen zijn eigendom van de NMBS maar staan open voor alle fietsers : het zijn openbare wegen.
Ander voorbeeld : de jaagpaden die meer en meer worden omgevormd tot gemengde wegen voor fietsers en voetgangers, die zijn meestal ook privé bezit maar zijn openbare weg door hun aard en vrij gebruik.
Ander voorbeeld : buurtwegen
Ander voorbeeld : wegen op prive grond met erfdienstbaarheid ... dat zijn openbare wegen .
(cassatie 20 april 1978)
Een private weg is een weg bestemd voor gebruik door bepaalde burgers (en enkel die burgers).
Als voorbeeld : de fietswegen die worden aangelegd op oude spoorbaanbeddingen. Die wegen zijn eigendom van de NMBS maar staan open voor alle fietsers : het zijn openbare wegen.
Ander voorbeeld : de jaagpaden die meer en meer worden omgevormd tot gemengde wegen voor fietsers en voetgangers, die zijn meestal ook privé bezit maar zijn openbare weg door hun aard en vrij gebruik.
Ander voorbeeld : buurtwegen
Ander voorbeeld : wegen op prive grond met erfdienstbaarheid ... dat zijn openbare wegen .
Zeker vanAnonymous schreef: Ander voorbeeld : wegen op prive grond met erfdienstbaarheid ... dat zijn openbare wegen .
Op basis waarvan ?
Een weg met erfdienstbaarheid staat in principe enkel open voor de personen (en hun bezoekers) aan wie de erfdienstbaarheid verplicht is.
Dan zit je met de vraag of de klanten van een firma ook "bepaalde" burgers zijn of alle burgers.Een private weg is een weg bestemd voor gebruik door bepaalde burgers (en enkel die burgers).
Inzake parkeeroverlast door niet-klanten op supermarktparkings in/nabij steden kan door de overheid niets gedaan worden aan die situatie.
Dat maakt toch duidelijk dat men die parkings niet als openbare weg ziet.
Kijk, als men er zelfs in de rechtsspraak niet éénduidig uit komt , dan gaan we er hier weinig aan kunnen toevoegen.
Het eigenlijke probleem is dat de wetgeving nergens duidelijk bepaald wat een openbare weg is, en wat niet .
Terwijl we dat wel nodig hebben om te bepalen waar de wegcode geldt ...