Fietsen in tegengestelde richting op een fietspad.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Bibke
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2008, 16:57

Fietsen in tegengestelde richting op een fietspad.

Bericht door Bibke »

Een tijd geleden heb ik, dacht ik toch, gehoord dat de boete voor het fietsen in tegengestelde richting op een fietspad, € 147 bedraagt.

Nu was de discussie op mijn werk dat men, bij een fietspad aan beide zijden van de weg, toch op het linkse, dus in de tegengestelde richting mag rijden.

Ik ben dan op zoek gegaan naar de wetgeving daaromtrent maar heb niets gevonden.

Zo ben ik trouwens op dit forum terrecht gekomen.

Kent iemand hier de wettelijke bepalingen?
><(((((°>
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietsen in tegengestelde richting op een fietspad.

Bericht door Inazuma »

Bibke schreef:Een tijd geleden heb ik, dacht ik toch, gehoord dat de boete voor het fietsen in tegengestelde richting op een fietspad, € 147 bedraagt.
Onmiddellijke Inningen (OI) zijn 50, 100 en 150 euro naargelang de graad ervan.
Een Minnelijke Schikking (MS) doet daar nog 10 euro bij.

Als het een boete van de rechter is, zijn alle bedragen in principe mogelijk, maar 147 is nogal "raar" ...


Het fietspad niet volgen, of links rijden is ondanks het directe gevaar een niet-gegradeerde en daarmee eerstegraadsovertreding. 50 euro OI.

(Als er een doorlopende streep getrokken is , schrijft men je mogelijk op voor het links van die streep rijden, da's een derdegraadsovertreding ... 150 euro)

Nu was de discussie op mijn werk dat men, bij een fietspad aan beide zijden van de weg, toch op het linkse, dus in de tegengestelde richting mag rijden.
In principe mag je een linksgelegen fietspad niet volgen.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9


9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.


Afbeelding


Als een (linksgelegen) fietspad gesignaleerd is in je rijrichting door Afbeelding of Afbeelding moet je het normaal gezien volgen
[of eventueel het rechtsgelegen fietspad - dubbel links en rechts aangegeven fietspaden zijn een "grijze" zone in de wegcode]

Die borden staan (vooral aan T-kruispunten) vaak ook evenwijdig met de rijrichtingen mee ipv dwars er op)
Bibke
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2008, 16:57

Bericht door Bibke »

Hartelijke dank voor het snelle antwoord.
><(((((°>
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Ik dacht dat er een uitzondering werd gemaakt als je links rijdt omdat je de eerstvolgende zijstraat links in moet. (reden: Omdat het dan gevaarlijker is om 2 x de baan over te steken dan een kort stukje aan de verkeerde kant te rijden).
Ik weet niet meer vanwaar ik dit heb hoor. De radio misschien?
groetjes, Lieve
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef:Ik dacht dat er een uitzondering werd gemaakt als je links rijdt omdat je de eerstvolgende zijstraat links in moet. (reden: Omdat het dan gevaarlijker is om 2 x de baan over te steken dan een kort stukje aan de verkeerde kant te rijden).

Er is een uitzondering als het fietspad aangegeven met die borden D7 of D9 links ligt.

Wanneer verder onbepaalde "bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen" moet je dat fietspad niet volgen, maar dan moet je daarbij wel rechts in je rijrichting rijden :!:


http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9

9.1.2.1° (...)

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Betekent dat dan
dat, als er aan de linkerkant van de baan een 2richtingsfietspad is, je toch aan de rechter kant van de baan mag rijden wanneer je straks rechtsaf wil slaan? Je rijdt dan aan de goede kant van de baan, maar niet op het fietspad.

en dat fietsen in tegengestelde richting op het fietspad, dus nooit toegelaten is?
groetjes, Lieve
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef:Betekent dat dan
dat, als er aan de linkerkant van de baan een 2richtingsfietspad is, je toch aan de rechter kant van de baan mag rijden wanneer je straks rechtsaf wil slaan? Je rijdt dan aan de goede kant van de baan, maar niet op het fietspad.
Misschien ...

Nergens is bepaald wat de "bijzondere omstandigheden" zijn die "rechtvaardigen" dat je dat linksgelegen fietspad niet gebruikt.

Misschien aanvaardt men dat je geen 2 keer gaat oversteken als je al aan het volgende kruispunt weer rechtsaf moet.
Eindoordeel aan de rechter ...

en dat fietsen in tegengestelde richting op het fietspad, dus nooit toegelaten is?
Wel als het fietspad in de gevolgde richting gesignaleerd is met de toepasselijke verkeersborden, maar anders niet.
Plaats reactie