Omruilen Amerikaans Rijbewijs ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Vermeersch René
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2008, 20:19
Locatie: Sint-Andries

Omruilen Amerikaans Rijbewijs ?

Bericht door Vermeersch René »

Beste,

Mijn dochter Joke vertrok in januari 2007 naar de U.S.A. , meer bepaald naar New York ,naar een buitenwijk Scarsdale om er als nany te werken in een Vlaams- Frans gezin , die bij de VN werkt. Ze leerde ginds autorijden , moest een theoretisch en praktisch examen afleggen en ...slaagde . Ze bezit dus sinds een jaar een Amerikaans rijbewijs die geldig is tot 2012. In juli 2008, na anderhalf jaar, keert ze voorgoed terug naar België. Ze verkreeg ook een Internationaal Rijbewijs , uitgereikt in de USA en dus niet geldig in de U.SA, maar wel geldig in o.a. EUROPA in combinatie met het originele Amerikaans rijbewijs natuurlijk, voor de duur van 1 jaar. Mijn vraag is dus: " Kan ze dat internationale Rijbewijs of dat Amerikaanse omruilen tegen een Belgisch rijbewijs of welke procedure moet er gevolgd worden? Moet ze terug een theoretisch examen afleggen in België en daar na terug een praktisch examen of wat dan ook???" Een Belgische vriend ,die eertijds in de USA gestudeerd heeft en daar z'n rijbewijs behaalde , heeft vroeger ook z'n rijbewijs kunnen omruilen tegen een Belgische . Voor de rest vinden wij alleen maar tegenstrijdige inlichtingen op internet . Misschien kunt u ons een pasklaar antwoord bezorgen?

Met dank bij voorbaat voor uw antwoord en vriendelijke groeten.

Vermeersch René
8200 Brugge
050 310758
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Van zodra uw dochter opnieuw in een Belgische gemeente is ingeschreven en dus hier in België opnieuw woont, moet ze met haar rijbewijs naar het gemeentehuis van haar nieuwe woonplaats gaan. Daar zal men het nodige doen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Hier vindt je, voor uw geval, veel nuttige info.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Eens uw dochter officiëel weer in België woont, mag zij niet meer met dat Amerikaans of internationaal rijbewijs met de auto rijden in België :!:

Meteen regelen dus .


http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=hfdst1

Artikel 3

§2. De personen bedoeld in §1, 1° mogen slechts een motorvoertuig besturen op basis van een Belgisch rijbewijs of op basis van een Europees rijbewijs, geldig voor de categorie of de subcategorie waartoe het voertuig behoort.


En wie zijn die personen :

§1. Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen :
1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :

a) de identiteitskaart van Belg of voor vreemdeling;
b) het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister;
c) de verblijfskaart van onderdaan van een Lid-Staat van de Europese Economische Gemeenschappen;
d) het attest van immatriculatie;


Kortgezegd : wie hier officiëel woont
(en geen speciaal statuut heeft, diplomatie etc.)
Vermeersch René
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2008, 20:19
Locatie: Sint-Andries

Bericht door Vermeersch René »

Na 4 maanden heen en weer geloop en beloften dat alles zou in orde komen , heeft men vandaag geweigerd op de Brugse bevolkingsdienst om het Amerikaans rijbewijs om te ruilen tegen een Belgisch rijbewijs... Typisch Belgisch : de ene dienst weet niet van de andere en alles hangt af van pietluttige en onnozele regeltjes ....
De dame aan het loket zei in juni tegen mijn dochter : Je bent niet uitgeschreven geweest in de Belgische bevolkingsregisters , maar dat zal wel geen probleem zijn. Er was allleen een probleem inzake de categorie van rijbewijs !. Op het Amerikaans rijbewijs staat Class D. De papieren tot omruilen werden opgesteld in afwachting dat "Brussel "zou geraadpleegd worden inzake de categorie ( C, D)... maar 't was vakantie , begrijp je, en 't kon wel eventjes duren... Men zou telefonisch verwittigen enz...
Intussen vertrok mijn dochter op 13 juli naar India voor onbepaalde tijd ...
Verleden week vrijdag ging ik eindelijk eens kijken hoe het zat met dat rijbewijs....Men zei me dat zij een categorie C rijbewijs kon krijgen - dat stond al vermeld op de formulieren , maar ik moest het Amerikaans rijbewijs ingeven ...
Ik vandaag terug naar de Brugse bevolkingsdienst met dat Amerikaans rijbewijs ,die mijn dochter hier heeft laten liggen om om te ruilen ....
De bediende was al bezig om alles op te maken toen ze op het allerlaatste moment bemerkte (op de computer) dat Joke nooit uitgeschreven geweest is uit de Belgische bevolkingsregisters...
Dat werd in januari 2007 ook niet gevraagd of geeist of gezegd tegen haar...Bovendien in juni 2008 klonk het dat het heus geen probleem zou zijn....Een bediende van de V.N zocht een nanny voor haar 3 kinderen en ze moest kunnen auto rijden . Onze dochter zou gaan, maar die kon niet autorijden... Geen probleem ! Joke heeft rijlessen gevolgd in Amerika heeft theoretisch examen afgelegd en praktisch examen en verkreeg haar Amerikaans rijbewijs in New York en heeft daar gereden met kinderen in haar auto !!!!

Het slotwoordje van de loket bediende was weer typisch Belgisch:" Je dochter zal hoe dan ook een theoretisch examen moeten afleggen , maar dan hangt het af van het examencentrum of ze nog zal moeten een praktisch examen afleggen...'t Kan zijn dat ze alleen maar een theoretisch examen moet afleggen en dan ontslagen wordt van de praktijk , mits het omruilen van dat Amerikaans rijbewijs..." M.a.w. veel woorden om te zeggen : ik weet het niet...
Wat moet je nog geloven van die baarlijke nonsens als je van 't kastje naar de muur wordt gezonden????

Conclusie

1 Alles hangt dus af van een papiertje... had ze uitgeschreven geweest uit de Belgisch bevolkingsregisters dan had ze dat Belgisch rijbewijs gekregen.... Omdat ze Belg gebleven is krijgt ze dat rijbewijs niet?
2 In eigen land worden Belgen gediscrimineerd en hebben minder rechten dan vreemdelingen ...Als een vreemdeling van 'k weet niet welk land ook , met z'n rijbewijs naar dit apenland hier komt dan kan hij het simpelweg omruilen zonder veel poespas als hij zich laat inschrijven in de bevolkingsregisters .....No problem at all....

Is er iemand die daar nog wijs uit geraakt of die me raad kan geven????
Plaats reactie