Rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Chiemel

Rijbewijs A

Bericht door Chiemel »

Hallo, nogmaals een vraagje over rijbewijs A.

Ik ben nu 19, en ik heb een jaar mijn rijbewijs B. Echter heb ik wel al een moto (een ducati 600SS, 38.7 kW maar die kan ik dus laten terugschroeven naar 25 kW). Dus zoals ik het begrijp kan ik nu gewoon mijn theorie gaan doen voor het A rijbewijs, een praktijkopleiding volgen, praktijkexamen doen, en zonder problemen rijden op motors onder de 25 kW.

Maar dan lees ik allemaal tegenstrijdigheden op het net, hoe zit het dan met zwaardere motoren? Wordt die kleine A na 2 jaar dan genoeg om met een grotere zwaardere motor te rijden (als ik intussen ook al 21 ben), of moet ik dan weer een nieuwe praktijkopleiding volgen, en nog eens mijn praktijkexamen afleggen om met motoren boven de 25kW te rijden?

Dank bij voorbaat
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Gratis Rijbewijs Online Theorie A schreef:3. Rijbewijs

- Rijbewijs A LICHT:

. nodig voor bestuurders van motorvoertuigen met een vermogen van maximum 25 kW (of 0,16 kW/kg).
. 18 jaar: voor bestuurders van motorvoertuigen met een vermogen van maximum 25 kW (of 0,16 kW/kg).

- Rijbewijs A ZWAAR (Alle motorfietsen) :

. nodig voor bestuurders van motorvoertuigen met een vermogen van meer dan 25 kW (of meer dan 0,16 kW/kg).
. 21 jaar: voor bestuurders van motorvoertuigen met een vermogen van meer dan 25 kW (of meer dan 0,16 kW/kg).
. (of minstens als twee jaar in het bezit van een rijbewijs A).
Chiemel

Bericht door Chiemel »

Bedankt, maar ik heb nog steeds niet door of het lichte rijbewijs na 2 jaar vanzelf een zwaar wordt, of ik dan alles opnieuw moet doen?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als je het 2 jaar hebt mag je verwisselen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Chiemel schreef:Echter heb ik wel al een moto (een ducati 600SS, 38.7 kW maar die kan ik dus laten terugschroeven naar 25 kW).
Hoe ga je dat officiëel laten doen :?:

Bij mijn weten is het in België nog altijd problematisch om het vermogen van een voertuig officiëel te laten aanpassen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Chiemel schreef:Dus zoals ik het begrijp kan ik nu gewoon mijn theorie gaan doen voor het A rijbewijs, een praktijkopleiding volgen, praktijkexamen doen, en zonder problemen rijden op motors onder de 25 kW.

Als die begrensde motoren ook een vermogen/gewichtsverhouding hebben kleiner dan of hoogstens gelijk aan 0,16 kW/kg :!:
Plaats reactie