info over geldigheid rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
easyboy
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2008, 00:16

info over geldigheid rijbewijs A

Bericht door easyboy »

hallo; via via hoorde ik dat er al meerdere mensen zijn die hun moto rijbewijs hebben, zonder examen te doen, nochtans zijn ze nog te jong om zonder examen te kunnen rijden. Zo ken ik iemand die na zijn 6 uur les volgen in rijschool naar gemeentehuis ging om zijn voorlopig rijbewijs; maar daar gaven ze z'n volledig rijbewijs. Ik vraag me nu af; staat een geldig rijbewijs dan alleen bekend via gemeente? Is die persoon dan wettelijk in orde? Is daar dan geen verdere controle op van rijschool of hogere personen? Neem nu; u verliest uw rijbewijs; weten ze dan alleen via gemeente wat u hebt? heeft daar iemand meer info over?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

via via hoorde ik dat er al meerdere mensen zijn die hun moto rijbewijs hebben, zonder examen te doen, nochtans zijn ze nog te jong om zonder examen te kunnen rijden. Zo ken ik iemand die na zijn 6 uur les volgen in rijschool naar gemeentehuis ging om zijn voorlopig rijbewijs; maar daar gaven ze z'n volledig rijbewijs.
Van horen zeggen hé ....

In welke gemeente?
easyboy
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2008, 00:16

Bericht door easyboy »

gemeente Lichtervelde west vlaanderen;moeten rijscholen dan niks meer opvolgen totdat examen geslaagd is? en dan na geslaagd doorgeven worden?
Gast

Bericht door Gast »

hij ging naar gemeentehuis om voorlopig; maar daaar wilden ze 2 euro
meer dan hij bij zijn papieren gaf; ze hebben zelfs zijn huidige foto
verhangen; het is de jongen pas bij twijfel gebracht enkele uren nadien;
maar moeten rijscholen dit niet doorgeven in brussel ofoz? als je geslaagd
bent? Het voorval gebeurde in west vlaanderen gemeente LIchtervelde; ik
hoorde dat dit nog wel gebeurd.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De gemeentehuizen zijn verantwoordelijk voor het afgeven van een voorlopig of van een definitief rijbewijs.

Zij moeten geen andere instanties verwittigen.
easyboy
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2008, 00:16

Bericht door easyboy »

dus die kerel mag dus zonder probleem gewoon de baan op zonder L en zonder examen afleggen; terwijl anderen na veel kapitaal en zweet er soms pas na enkele keren doorgeraken; of indien u iemand kent op gemeentehuis kunt u hem dus gewoon fooi geven voor de stempel op uw rijbewijs. Wel; hopelijk geraak ik er voor mijn derde keer wel door; en mag ik na mijn 5000 km wegverkeer dan evenveel als die andere die na 6 uur les al alles mogen. Ons belgenlandje toch hé :?:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef:De gemeentehuizen zijn verantwoordelijk voor het afgeven van een voorlopig of van een definitief rijbewijs.

Zij moeten geen andere instanties verwittigen.
Behalve dan het Centraal Bestand. :wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

easyboy schreef:indien u iemand kent op gemeentehuis kunt u hem dus gewoon fooi geven voor de stempel op uw rijbewijs.
Ik zou dit niet proberen. Dit is omkoping van een ambtenaar, en daar staan nogal zware boetes en gevangenisstraffen op (Strafwetboek art. 246 tot 252). Slechts uiterst weinig ambtenaren zullen er dan ook op ingaan.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wat ik niet begrijp is waarom jij je zo druk maakt omdat iemand anders een rijbewijs ZOU gekregen hebben.

Misschien heeft die persoon wel een voorlopig rijbewijs ontvangen, maar denk jij dat het een definitief is.

En stel nu toch dat men in het gemeentehuis echt een grote vergissing heeft begaan. Dan is het een 'gelukzak' en dan moet jij daar echt niet over wakker liggen.

Ik ben er zeker van, als men bij jou die vergissing ooit zou begaan, jij onmiddelijk zult reclameren en zeggen dat je nog praktijkexamen moet gaan afleggen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef:Ik ben er zeker van, als men bij jou die vergissing ooit zou begaan, jij onmiddelijk zult reclameren en zeggen dat je nog praktijkexamen moet gaan afleggen.
:lol: :lol: :lol:
easyboy
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2008, 00:16

Bericht door easyboy »

het gaat men niet over druk maken; het gaat over het zo makkelijk mogelijk kunnen missen in een gemeentehuis; en het rijbewijs heb ik met eigen ogen gezien; ik vind gewoon dat het hele A rijbewijs helemaal niet correct is. U moet altijd geluk met u meehebben vind ik; en wat ik nog altijd niet begrijp; hoe ze die 125cc zomaar de straat laten oprijden; ze kunnen tegenwoordig ook al overal de gewenste snelheid halen en rijden ook op de rijbaan. Eugène, ik zou idd zo dom zijn te zeggen in gemeentehuis dat het niet juist is; maar niet iedereen is zo hé, en trouwens die kerel heeft gelijk met zijn woorden; tis ik niet die gemist ben; ze moeten maar beter opletten in tgemeentehuis;
easyboy
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2008, 00:16

Bericht door easyboy »

ik bedoelde wel Eugeen, sorry voor typfout.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

easyboy schreef:en trouwens die kerel heeft gelijk met zijn woorden; tis ik niet die gemist ben; ze moeten maar beter opletten in tgemeentehuis;

Ze moeten inderdaad beter opletten in het gemeentehuis als dit verhaal klopt.

En die kerel kan best zijn onverdiende, ongeldig verkregen rijbewijs weer inleveren bij de gemeente.


§ 1. Het Belgisch rijbewijs wordt afgegeven indien de verzoeker aan de volgende voorwaarden voldoet :

2° geslaagd zijn voor een door de Koning in te richten praktisch examen betreffende de kennis en vaardigheid die nodig zijn voor het besturen van voertuigen van elke categorie, waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd. De Koning bepaalt de nadere regelen inzake scholing;



Hij heeft het examen bepaald in 2° niet afgelegd, en de regels inzake scholing (met voorlopig rijbewijs, na opleiding bij rijschool) niet gevolgd en kan dus eigenlijk geen definitief rijbewijs krijgen.

http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstIII

Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;


Met opdeciemen bij is dat een boete van 1100 tot 11000 euro :!:


Als hij minder dan 2 jaar rijbewijs B heeft, is hij dat verplicht OOK kwijt bij een veroordeling hiervoor ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 11 jun 2008, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: ze hebben zelfs zijn huidige foto
verhangen;
Van waar naar waar dan :?:
easyboy
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2008, 00:16

Bericht door easyboy »

van zijn oud naar zijn nieuw natuurlijk. de jongen is al boven de 30; en rijdt zelfs met C. maar de vraag was vnl. geven ze dit nog ergens anders door? als hij bvb wordt tegengehouden door straat politie, kan hij effectief zijn rijbewijs toch aantonen. met geldige stempel. Of kan het bvb zijn dat ze in bep. gemeentes al volledig rijbewijs opmaken, en dan na een jaar die normaal gezien de tijd is van een geldig voorlopig rijbewijs de persoon terug oproepen? Ik kreeg groene kaart, net als mijn vrouw. waar duidelijk datum opstaat van geldigheid. En deden ze niks aan mijn roze rijbewijs. Maar indien je een roze volledig krijgt; hoef je toch ook zelf niet verder met L te rijden en examens doen, want je berijkt toch net hetzelfde.
Plaats reactie