Leeftijd C1+E

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

Leeftijd c1 E

Bericht door Gast »

Als je het artikel puur in zijn context bekijkt,dan staat er duidelijk in dat het over voertuigen en slepen gaat van meer dan 7,5 ton.

Men mag hier de vermelding sleep niet zomaar uit de weg gaan,daar zijn we het allen over eens dacht ik.

Maar als de combinatie van het samenstel in dit voorbeeld vanaf 18jaar mag bestuurd worden,dan moet men het artikel veranderen en vermelden dat men 21 jaar moet zijn voor voertuigen en slepen van meer dan 7,5 ton :UITZONDERING:Indien de sleep gevormd wordt door een trekkend voertuig van de categorie c1(tot 7,5t) en een aanhangwagen van max.5ton,rekening houdend dat de absolute mtm van het samenstel dat niet boven de 12ton mag gaan,mag men besturen vanaf de leeftijd van 18 jaar.

Dit zou dan een betere interpretatie zijn ,maar zo staat het nergens vermeld...dacht ik?Men kan echter niet zomaar vermelden dat je een sleep tot 12ton mag besturen vanaf je 18 jaar want dit klopt dan ook weer niet..BV. trekkend voertuig mtm 10ton,aanhangwagen 1,5 ton;mtm van de sleep is 11,5 ton...Dus 21 jaar,uitgezonderd met vakbekwaamheid...iedereen akkoord?

Maar zou het nu niet raar zijn dat iemand van 18jaar een combinatie van bv trekkend voertuig 7,4 t mtm,ledige massa 4,5 ton en aanhangwagen met mtm van 4,4 ton(dit is een realistisch voorbeeld)mag besturen ?De mtm van deze sleep is dus 11,8 ton. Nemen we nu een tweede voorbeeld waar we een trekkend voertuig hebben van 7,6 ton mtm ,ledige massa 4,6 ton en een aanhangwagen met een mtm van 1ton.De mtm van deze sleep is nu 8,6 ton.Rijbewijs CE en 21 jaar;uitgezonderd vakbekwaamheid..iedereen akkoord?

Hier zien we dat de zwaarste combinatie nl;11,8ton bestuurd mag worden door iemand van 18jaar en de lichtste combinatie bestuurd mag worden nl.8,6ton,door iemand van 21 jaar???EEn verschil van3,2ton??Dit vraagt dan wel om uitleg? Ik denk dat hier het artikel 8.2.2° over gaat....HEEL BENIEUWD NAAR DESKUNDIGE REACTIES!!!!

[mod: tekst ingedeeld in alinea's, anders onleesbaar]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Er bestaan in de wegcode wel meer van die absurde regels, maar daar moeten we leren mee leven (tot er ooit eens een vereenvoudigde wegcode verschijnt....)

We kunnen enkel de regels toepassen die de wegcode voorschrijft. Aangezien de wegcode zegt dat een rijbewijs C1 enkel toelaat om een voertuig te besturen met een mtm van maximaal 7.5 ton, moeten we ons daarbij neerleggen.

Het is dus inderdaad best mogelijk dat een bestuurder met een rijbewijs CE een bepaalde sleep mag besturen die met een C1E niet mag bestuurd worden, ook al ligt het mtm van die sleep onder de 12 ton.

Er moet immers aan alle voorwaarden voldaan worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Leeftijd c1 E

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:HEEL BENIEUWD NAAR DESKUNDIGE REACTIES!!!!
Tsjaa ...

Ik heb het ook voorgelegd aan het Team-W van http://www.wegcode.be , daar is het antwoord ook:
totale MTM v/d sleep groter dan 7,5T -> 21 jaar
(uitgezonderd beroepsopleiding ; bekwaamheidsattest)

Omdat zoals je al schreef de bepaling "en slepen" niet uit het oog verloren mag worden.


Maar een medewerker van de FOD MObiliteit zegt wat anders ... maar argumenteert niet waarom dat zo zou zijn, hij herhaalt verder enkel maar wat algemeenheden waar het uiteindelijk niet over ging .
Plaats reactie