inhalen en snelheid

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

inhalen en snelheid

Bericht door aoosterh »

Hallo,

Wanneer ik bezig ben met een inhaalmanoeuvre, houd ik mij altijd (zo veel mogelijk) aan de maximumsnelheid. Dus als op de snelweg iemand onder de maximumsnelheid rijdt en ik besluit om dat voertuig in te halen, haal ik in met een snelheid van 120 km/u. In de praktijk is dat natuurlijk een gang van zaken die meer dan eens irritatie opwekt. Ook is het zo dat als je iets sneller zou gaan, de manoeuvre sneller voltooid is. In hoeverre is mijn manier van doen, waarbij ik de maximumsnelheid in acht neem, wenselijk?

Groeten,
Albert
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Er is niks wat je toestaat om de max snelheid te overschrijden.

Als je de regels i.vm. inhalen bekijkt zul je zien dat er ergens staat dat dit op korte tijd moet gebeuren.

Dit betekent niet dat je dus sneller mag rijden dan toegestaan maar wel dat het verschil in snelheid tussen je voorligger en jezelf niet te klein mag zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Als je de regels i.vm. inhalen bekijkt zul je zien dat er ergens staat dat dit op korte tijd moet gebeuren.
Dat denken de vrachtwagenbestuurders ook, maar dat staat er niet. Er staat:
AR 16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
[...]
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Plaats reactie