Verkeersbord D5 , rond punt met enkel links fietspad

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Bertolomaccus

Verkeersbord D5 , rond punt met enkel links fietspad

Bericht door Bertolomaccus »

Hoi , allen, Ik heb hier een lastige vraag maar misschien ook niet.

Hier komt hem=

In kontich , komende vanuit duffel , heb je op de duffelsesteenweg een rotonde en dan verkeerslichten om naar het examencentrum te rijden.

Het linkse fietspad (rechts is er geen) geeft aan dat klasse B , brommer verplicht is om daar op te rijden. geen probleem tot ik aan die rotonde kom.
Moet ik daar verplicht de rijrichting volgen van die rotonde of mag ik links de rotonde oprijden omdat het fietspad na de rotonde ook nog links ligt? Het verkeer heeft voorrang op die rotonde uiteraard maar ook als ik zogezegd op het fietspad in de andere richting draai omdat , wederom , het fietspad nog steeds links ligt? Het lijkt me onnodig om rechts te volgen aangezien je dan TOT 3 maal meer kans maakt om aangereden te worden ... .


Ik hoop dat dit wat duidelijk voorgesteld is want ik ben onlangs in de remmen moeten gaan daar de auto , al links kijkend zonder naar rechts te zien , op de rotonde vloog... .

mvg

bertolomaccus :?:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersbord D5 , rond punt met enkel links fietspad

Bericht door Inazuma »

Bertolomaccus schreef: Het linkse fietspad (rechts is er geen) geeft aan dat klasse B , brommer verplicht is om daar op te rijden. geen probleem tot ik aan die rotonde kom.
Moet ik daar verplicht de rijrichting volgen van die rotonde of mag ik links de rotonde oprijden omdat het fietspad na de rotonde ook nog links ligt? Het verkeer heeft voorrang op die rotonde uiteraard maar ook als ik zogezegd op het fietspad in de andere richting draai omdat , wederom , het fietspad nog steeds links ligt?
Staat er daar ook een Afbeelding of Afbeelding op het fietspad :?:


Ligt er een fietspad rond de rotonde, en sluit het dubbelrichtingfietspad daar op aan :?:


Belangrijk om weten, is of het fietspad mee in de regeling voor de rotonde zit, of erbuiten.
Gast

Re: Verkeersbord D5 , rond punt met enkel links fietspad

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Bertolomaccus schreef: Het linkse fietspad (rechts is er geen) geeft aan dat klasse B , brommer verplicht is om daar op te rijden. geen probleem tot ik aan die rotonde kom.
Moet ik daar verplicht de rijrichting volgen van die rotonde of mag ik links de rotonde oprijden omdat het fietspad na de rotonde ook nog links ligt? Het verkeer heeft voorrang op die rotonde uiteraard maar ook als ik zogezegd op het fietspad in de andere richting draai omdat , wederom , het fietspad nog steeds links ligt?
Staat er daar ook een Afbeelding of Afbeelding op het fietspad :?:


Ligt er een fietspad rond de rotonde, en sluit het dubbelrichtingfietspad daar op aan :?:


Belangrijk om weten, is of het fietspad mee in de regeling voor de rotonde zit, of erbuiten.

Beste,

op het fietspad zie ik geen verkeersbord staan . Het fietspad zelf is gescheiden van de rijbaan met verhoogjes waarop 1 voetganger kan staan. Het fietspad is aangegeven in de doorlopende stippelijnen en het fietspad dat op de rotonde aansluit is in het verlengde doorlopend aangeduid in stippelijn.

Ik zal mij vergewissen van de nodige tekens maar zo is het volgens mij wat betreft tekens voor het fietspad.

dank voor uw reactie alvast

greetings, bertolomaccus
Bertolomaccus

Re: Verkeersbord D5 , rond punt met enkel links fietspad

Bericht door Bertolomaccus »

Allé,

ik hoop dat iemand mij kan vertellen of ik hier idd gewoon het fietspad links mag oprijden , op de rotonde ???
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De foto's staan blijkbaar niet in een publieke map op je .mac account en zijn niet te zien.

(Je publieke map is ook paswoord-beveiligd)
Laatst gewijzigd door Inazuma op 18 mei 2008, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Jij ziet vermoedelijk de verkeersborden omdat je ingelogd bent bij INDISK.MAC.COM
Maar wij zien de afbeeldingen niet.

Als je een bord wil tonen dan ga je als volgt tewerk:

Voorbeeld je wilt het bord A11 uitweg op een kaai tonen.

Je typt na elkaar zonder spaties:

(1)
Afbeelding

Afbeelding
Bertolomaccus

De foto's dan maar ...

Bericht door Bertolomaccus »

Kijk even naar mijn vorige posts en dan naar deze foto's... .
Sry voor dit ongemak .... . Ik heb ze eventjes op een andere server gezet zonder paswoord, hé :lol:

By the way, dankzij jullie site met de goede handleidingen ben ik vlotjes gepasseerd voor mijn A3 rijbewijs .

mvg

bertolomaccus

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Aan de foto's te zien moet jij, vanaf het moment dat je aan de rotonde bent (vlak voor de rotonde) rechts draaien en daar het fietspad volgen.

PS. Mooie foto's. Mag ik ze gebruiken op de site?
Bertolomaccus

Gewoon mee ronddraaien dus !!!

Bericht door Bertolomaccus »

eugeen schreef:Aan de foto's te zien moet jij, vanaf het moment dat je aan de rotonde bent (vlak voor de rotonde) rechts draaien en daar het fietspad volgen.

PS. Mooie foto's. Mag ik ze gebruiken op de site?
U mag deze foto's zeker gebruiken. Ik heb trouwens nog een ander rond punt gezien waar met witte pijlen en dergelijke duidelijk te zien is dat je hier niet persé de draairichting moet volgen. In het geval van de foto's is er geen aanduiding en lijkt me het idd het D5 bord autoritair. Dank voor het advies en ik zal dat ander rond punt wel eens op het forum zetten en ik hoop dat dit een goede vraag was hoewel het ander vrij simpel is hé.

Dan mag ik besluiten dat de fietsers evengoed de draairichting moeten volgen maar er staat ook geen verbodsbord voor fietsers of brommers dat men daar best toch niet rijdt. Hier kan meer aan gedaan worden want hoeveel fietsers die links afslaan en links ronddraaien dat is niet te volgen volgens mij


mvg bertolomaccus :?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Een fietsstrook (2 onderbroken strepen) is altijd éénrichtingsverkeer.je mag het dus alleen volgen als het aan de rechterkant van de rijbaan ligt.

Een fietspad (aangeduid door D7) kan 2 richtingsverkeer zijn en de voorwaarde daarvoor is dat de blauwe kant van het bord naar jou toe gericht staat. als je dus tegen de achterkant van zo een bord kijkt ben je verkeerd bezig, als het bord aan beide kanten blauw is mag je het ook in 2 richtingen gebruiken.

Dus eigenlijk is links afslaan of links volgen geen mogelijkheid. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Het fietspad ligt hier mee in de voorrangsregeling van de rotonde.

Een rotonde is een aparte openbare weg met éénrichtingsverkeer.
De D5 verplicht je dus RECHTSOM rond te rijden.

Je moet daarbij voorrang verlenen aan de (brom)fietsers op het rondgaande fietspad van de rotonde.


Overigens is het verboden een fietspad dat alleen aangegeven wordt met wegmarkeringen te volgen indien dat links in de rijrichting gelegen is.

Maar :
Als er een D7 Afbeelding of D9 Afbeelding links staat, dan gebiedt die je het linksgelegen fietspad te volgen
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gewoon mee ronddraaien dus !!!

Bericht door Inazuma »

Bertolomaccus schreef:Ik heb trouwens nog een ander rond punt gezien waar met witte pijlen en dergelijke duidelijk te zien is dat je hier niet persé de draairichting moet volgen.
Op een rotonde MOET je rechtsom volgens de D5.
Daarop bestaat geen enkele uitzondering.

Dat alle verkeer rechtsom moet is een verplichte voorwaarde voor het plaatsen van een D5 :
http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art10#10.3
Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden indien alle bestuurders die zich op het kruispunt begeven, de inrichting bestemd om het verkeer te leiden, aan hun linkerhand moeten laten



Waar het lijkt dat dit niet zo zou zijn, ligt het fietspad ofwel buiten [de voorrangsregeling van] de rotonde, .... ofwel is de rotonde foutief aangelegd en/of foutief voorzien van verkeerstekens .
Bertolomaccus

dubbel richting op linkse fietspad , ook op rotonde???

Bericht door Bertolomaccus »

Gasten,

ik wil niet moeilijk doen maar het linkse fietspad is wel degelijk een dubbel richtings fietspad.


geldt dat ook nog op de moment waarop je op de bewuste rotonde aankomt of is daar idd, het bord D5 van toepassing voor alle gebruikers van de rotonde.

Is er trouwens weet van een rotonde met dubbelrichting voor fietsers en/of brommers?


mvg

bertolomaccus.
Ricolos
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2008, 14:52

Re: dubbel richting op linkse fietspad , ook op rotonde???

Bericht door Ricolos »

Bertolomaccus schreef:Gasten,

ik wil niet moeilijk doen maar het linkse fietspad is wel degelijk een dubbel richtings fietspad.


geldt dat ook nog op de moment waarop je op de bewuste rotonde aankomt of is daar idd, het bord D5 van toepassing voor alle gebruikers van de rotonde.

Is er trouwens weet van een rotonde met dubbelrichting voor fietsers en/of brommers?


mvg

bertolomaccus.
Ik zie nergens op de foto's dat het hier om een dubbelrichting-fietspad gaat. En dat geldt dan toch ook maar tot aan het volgende kruispunt? Een rotonde wordt toch als een kruispunt aanzien?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: dubbel richting op linkse fietspad , ook op rotonde???

Bericht door Benny Stinkens »

Bertolomaccus schreef:Gasten,

ik wil niet moeilijk doen maar het linkse fietspad is wel degelijk een dubbel richtings fietspad.
Het blauwe bord (D7) op het rondpunt is dat aan beide kanten (voor en achterkant bord dus) blauw :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie