Minimum leeftijd voor theorie rijbewijs A af te leggen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
blackbird

Minimum leeftijd voor theorie rijbewijs A af te leggen?

Bericht door blackbird »

Hallo, ik heb een vraag in verband met de minimum leeftijd af te leggen voor een rijbewijs A.
Ik zou graag mijn rijbewijs A halen voor moto's met meer dan25kW.
Ik weet dat ik minimum 21 moet zijn voor het praktische examen, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe oud ik moet zijn voor mijn theoretische examen af te leggen.
Hopelijk wat hier iemand het antwoord op!

ps: 1ste theorie-examen B: zonder de site, niet geslaagd
2ce keer theorie-examen B: met deze site, wel geslaagd 47/50

groeten
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Minimum leeftijd voor theorie rijbewijs A af te leggen?

Bericht door Inazuma »

blackbird schreef:Hallo, ik heb een vraag in verband met de minimum leeftijd af te leggen voor een rijbewijs A.
Ik zou graag mijn rijbewijs A halen voor moto's met meer dan25kW.
Ik weet dat ik minimum 21 moet zijn voor het praktische examen, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe oud ik moet zijn voor mijn theoretische examen af te leggen.
Je mag de theorie afleggen vanaf 3 maanden voor je 18 wordt.
Dat is ook het momet dat je mag beginnen met de praktijkopleiding (bij de rijschool) voor rijbewijs A.


Je moet 18 zijn om het voorlopige of definitieve rijbewijs A te kunnen krijgen, en zelfstandig de weg op te rijden.

Kies je voor de opleiding met voorlopig rijbewijs, dan kan je vanaf 1 maand na afgifte van dat voorlopige rijbewijs examen gaan afleggen.


Om het praktische examen A af te leggen, moet je minder dan 3 jaar tevoren geslaagd zijn voor het theoretische examen :!:


Als je nu al (ik neem aan dat je maar rond de 18 bent ?) voor je (beperkte) rijbewijs A gaat en slaagt in het praktische examen, wordt dat beperkte rijbewijs 2 jaar na de uitreiking automatisch omgezet in een onbeperkt rijbewijs - zelfs al ben je dan mogelijk nog geen 21 jaar oud.
Blackbird

Re: Minimum leeftijd voor theorie rijbewijs A af te leggen?

Bericht door Blackbird »

Inazuma schreef:
blackbird schreef:Hallo, ik heb een vraag in verband met de minimum leeftijd af te leggen voor een rijbewijs A.
Ik zou graag mijn rijbewijs A halen voor moto's met meer dan25kW.
Ik weet dat ik minimum 21 moet zijn voor het praktische examen, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe oud ik moet zijn voor mijn theoretische examen af te leggen.
Je mag de theorie afleggen vanaf 3 maanden voor je 18 wordt.
Dat is ook het momet dat je mag beginnen met de praktijkopleiding (bij de rijschool) voor rijbewijs A.


Je moet 18 zijn om het voorlopige of definitieve rijbewijs A te kunnen krijgen, en zelfstandig de weg op te rijden.

Kies je voor de opleiding met voorlopig rijbewijs, dan kan je vanaf 1 maand na afgifte van dat voorlopige rijbewijs examen gaan afleggen.


Om het praktische examen A af te leggen, moet je minder dan 3 jaar tevoren geslaagd zijn voor het theoretische examen :!:


Als je nu al (ik neem aan dat je maar rond de 18 bent ?) voor je (beperkte) rijbewijs A gaat en slaagt in het praktische examen, wordt dat beperkte rijbewijs 2 jaar na de uitreiking automatisch omgezet in een onbeperkt rijbewijs - zelfs al ben je dan mogelijk nog geen 21 jaar oud.
Alvast bedankt voor het antwoord, ik ben nu 18 jaar en ik wordt er 19 in de maand juni. Dus stel dat ik nu mijn theoretische examen ga afleggen voor rijbewijs A en ik slaag, dan kan ik na een maand mijn praktische examen afleggen en als dat lukt, dan mag ik al met een moto rijden voor ik 21 ben?
Maar voor dat praktisch examen, moet ik een lichtere motor hebben dan 25 kW, niet?
En aangezien ik dat niet heb, is dat ook niet mogelijk ...

Wat raad je mij dan aan als ik zo snel mogelijk met een moto van meer dan 25kW op de baan wil?
Zijn er verschillende mogelijkheden om dit te doen?

ps: voor alle duidelijkheid, dit gaat toch om de Belgische wetgeving, om alle misverstanden te vermijden.

vriendelijke groeten:)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Minimum leeftijd voor theorie rijbewijs A af te leggen?

Bericht door Inazuma »

Blackbird schreef: Alvast bedankt voor het antwoord, ik ben nu 18 jaar en ik wordt er 19 in de maand juni. Dus stel dat ik nu mijn theoretische examen ga afleggen voor rijbewijs A en ik slaag, dan kan ik na een maand mijn praktische examen afleggen en als dat lukt, dan mag ik al met een moto rijden voor ik 21 ben?
Met een motor van hoogstens 25 kW (en bijkomend een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg) kan je al eerder rijden.


25 kW lijkt 2 keer niets, maar is voor een voertuig met de geringe massa van een motorfiets nog altijd redelijk.
Je gaat daar niet mee stil staan ...


Maar voor dat praktisch examen, moet ik een lichtere motor hebben dan 25 kW, niet?
Als je het examen A aflegt voor je 21ste wel.

De rijschool heeft uiteraard wel voertuigen die geschikt zijn voor het examen .

Wat raad je mij dan aan als ik zo snel mogelijk met een moto van meer dan 25kW op de baan wil?
Zijn er verschillende mogelijkheden om dit te doen?
Als je alleen met een motor van meer dan 25 kW wil rijden :

Examen afleggen na je 21ste - met een motor van meer dan 25 kW - is één optie.
Dan mag je meteen na het afhalen van het rijbewijs A op een "zwaardere" motorfiets rijden.

Je kan dat doen na een rijopleiding van minstens 8 uur bij de rijschool, gevolgd door het praktische examen.
OF
Je kan na 6 uur rijopleiding bij de rijschool en met een voorlopig rijbewijs A vanaf 1 maand nadien, maar binnen het jaar, examen gaan doen.



Als je vooraf toch al met een lichtere motor wil rijden :

Je kan nog net een paar weken winnen door nu reeds te leren rijden op een lichtere motorfiets (hoogstens 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg), daarmee ook examen afleggen, en 2 jaar later het beperkte rijbewijs A inwisselen voor een onbeperkt rijbewijs A .

De rijopleiding kan gebeuren op 1 van dezelfde 2 manieren als voor het onbeperkte rijbewijs.

Veel tijd ga je er dus niet meer mee winnen aangezien je bijna 19 bent, de planning van rijlessen en praktisch examen gaan nog wat van de mogelijke tijdwinst afhalen.



Speciaal een motorfiets gaan kopen waar je met het beperkte rijbewijs A mee mag rijden, is niet voor iedereen een haalbare oplossing.

De latere verkoop van die motoren is ook nogal lastig, en in België doet men er moeilijk over deze motoren ook officiëel weer op hun gebruikelijke vermogen te stellen.



Blijf weg van motoren die officiëel onder de "25 kW"-regeling vallen, maar feitelijk onbegrensd zijn :!:

ps: voor alle duidelijkheid, dit gaat toch om de Belgische wetgeving.
Ja.

De wetgeving zoals ze nu is, maar op 2 jaar tijd kan er veel veranderen.
Blackbird

reactie

Bericht door Blackbird »

Aangezien je nooit met een moto van meer dan 25kW mag rijden voor je 21 jaar bent, lijkt het mij inderdaad het best dat ik wacht tot ik 21 ben.

Want veel tijdwinst maak ik ten eerste al niet en ten tweede, ik zou eerst nog een lichtere moto moeten aanschaffen wat ook vrij duur is als je weet dat ik na een 2 tal jaar een nieuwe zou willen kopen.

Nogmaals bedankt voor de verduidelijking :)
Nu eerst focussen op autorijbewijs praktijk en ondertussen is de boodschap:
-Veel geduld hebben (wat niet makkelijk is :) )
-Heeel veel sparen :p

groeten
Gast

Ivan

Bericht door Gast »

Als ik het goed begrijp:

Ik ben 18 ga nu voor mijn Rijbewijs A, dus als ik 20 ben, mag ik al met een motor met meer dan 25 kw rijden?

groetjes
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ivan

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Ik ben 18 ga nu voor mijn Rijbewijs A, dus als ik 20 ben, mag ik al met een motor met meer dan 25 kw rijden?
Ja.

2 jaar nadat het (beperkte) rijbewijs A uitgereikt werd, kan je zonder examen een onbeperkt rijbewijs A gaan halen bij de gemeente, en dan mag je met een "zware" motorfiets rijden, zelfs al ben je nog geen 21 op dat moment.
Gast

Re: Ivan

Bericht door Gast »

hey,

kben 17jaar en zou op mijn 18de met een moto willen rijden(max.25kw)
maar nu zou ik willen weten of je op je 18de een voorlopig rijbewijs krijgt na theoretisch examen
zoals brommer of je echt rijschool moet volgen?

alvast bedankt
Inazuma schreef:
Anonymous schreef: Ik ben 18 ga nu voor mijn Rijbewijs A, dus als ik 20 ben, mag ik al met een motor met meer dan 25 kw rijden?
Ja.

2 jaar nadat het (beperkte) rijbewijs A uitgereikt werd, kan je zonder examen een onbeperkt rijbewijs A gaan halen bij de gemeente, en dan mag je met een "zware" motorfiets rijden, zelfs al ben je nog geen 21 op dat moment.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ivan

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:hey,

kben 17jaar en zou op mijn 18de met een moto willen rijden(max.25kw)
maar nu zou ik willen weten of je op je 18de een voorlopig rijbewijs krijgt na theoretisch examen
zoals brommer of je echt rijschool moet volgen?
Je moet altijd praktijklessen in de rijschool volgen voor rijbewijs A.
Minstens 6 uur rijlessen als je een voorlopig rijbewijs A wil kunnen krijgen.
Plaats reactie