Registratie forum?

Graag uw mening over deze website.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Als dat mogelijk is zou ik optie C verkiezen die eigenlijk min of meer overeenkomt met A.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef: Het probleem zit hem voor 95% is het discussiegedeelte.


Ik zie persoonlijk twee oplossingen:


a.

We gebruiken dit forum nog uitsluitend voor echte vragen i.v.m. de theorie en praktijk. We stimuleren Jozef om het Christophoros forum opnieuw aan te passen en te activeren, zodat daar diepgaandere discussies kunnen gebeuren.


Op ons forum leggen we, zodra ze klikken op &quothier kan je discussieren&quot een link naar christophoros-forum.


b.

Een andere mogelijkheid is het discussiegedeelte van dit forum gewoon te verwijderen.
Ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen twee soorten discussies:



Er worden buiten de discussierubriek van het forum vragen en problemen in verband met verkeersrecht gepost. Soms is het antwoord relatief eenvoudig. In andere gevallen kan er een gedachtenwisseling ontstaan om samen tot een antwoord te komen dat in overeenstemming is met het geldend verkeersrecht zoals het is. Deze discussies kunnen volgens mij verder plaatshebben in de betrokken draad.



Van zodra de discussie echter afwijkt van het verkeersrecht zoals het is, dient ze naar mijn bescheiden mening begonnen c.q. afgesplitst te worden naar een specifiek discussiegedeelte. In deze discussies meen ik 3 subsoorten te kunnen onderscheiden:



Persoonlijke opvattingen over het verkeersrecht en de toepassing ervan. Voorbeelden:



Iemand vindt dat de maximaal toegestane snelheid op autosnelwegen zou moeten verhoogd of verlaagd worden.Iemand vindt dat hij sneller dan toegestaan mag rijden als er anders een vrachtwagen hem voortdurend bumperkleeft.

Verkeersgerelateerde discussies, die evenwel niet onmiddellijk tot het verkeersrecht zelf behoren. Voorbeelden:



Discussies over de mobiliteit op de Belgische wegen.Discussies over defensief rijgedrag.Discussies over rijtechnieken.

Discussies die niet rechtstreeks of slechts gedeeltelijk verband houden met het wegverkeer. Voorbeelden:



Discussies over het weer.Discussies over de Ronde van Frankrijk.Discussies over bier of wijn.Het zou volgens mij jammer zijn als de discussies sub 2 niet meer zouden kunnen plaatsvinden. Maar ik begrijp volkomen de redenen waarom Eugeen deze discussies graag gescheiden zou houden van de rest van het forum.



Ik ben dan ook gaarne bereid deze discussies te laten doorgaan op het forum van Christophoros, een partner van Gratis Rijbewijs Online.



Aangezien een aantal gebruikers van het oude Christophoros forum en ikzelf niet tevreden waren over de dienstverlening door de forumhoster, zal er een nieuw forum opgestart worden binnen het domein van Christophoros zelf. Het domein christophoros.be, dat vroeger gehost werd door een Belgische webhoster, wordt thans gehost door Neue Medien Mà¼nnich, reeds geruime tijd één van de beste Duitse webhosters. Op dit domein zal ook de Christophoros website over sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer, welke door enkele ongure elementen gekelderd werd, heropgebouwd worden.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

eugeen schreef: Onze stemming geeft uiteraard een vertekend beeld, want enkel de mensen die al geregistreerd zijn kunnen aan de stemming deelnemen.


Nee, uiteraard kan je (nog) niet afgaan op het resultaat, daarvoor zijn er nog veel te weinig stemmen uitgebracht.

We zijn ondertussen met een dikke 400 geregistreerden en moesten daar nu zowat 1/4 gestemd hebben kan men pas een beeld beginnen maken daarover.

Als we nu snel of ooit aan een 100tal stemmen geraken is een andere vraag maar ik vond het het proberen waard.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585 schreef:
eugeen schreef: Onze stemming geeft uiteraard een vertekend beeld, want enkel de mensen die al geregistreerd zijn kunnen aan de stemming deelnemen.
Nee, uiteraard kan je (nog) niet afgaan op het resultaat, daarvoor zijn er nog veel te weinig stemmen uitgebracht.

We zijn ondertussen met een dikke 400 geregistreerden en moesten daar nu zowat 1/4 gestemd hebben kan men pas een beeld beginnen maken daarover.

Als we nu snel of ooit aan een 100tal stemmen geraken is een andere vraag maar ik vond het het proberen waard.
Het probleem is niet alleen het aantal stemmen.



Enkel geregistreerde deelnemers (die verondersteld mogen worden geen bezwaar te hebben tegen registratie) kunnen aan de poll deelnemen.



Niet-geregistreerde deelnemers kunnen dus hun stem niet uitbrengen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

JC schreef: Enkele voorbeelden, en om aan te tonen aan Bib585 dat het niet over één forum gaat:


- ongelooflijk actief forum rond 2001-2002: het forum van De Standaard. Ze voerden registratieplicht in en later zelfs een vorm van controle en het is nu geen forum meer, maar eerder een prikbord.

- het forum van de vlaamse liga van zweefclubs: dit forum was zeer actief, nu en dan natuurlijk een klein oorlogje in een draad, maar 95% heel interessante discussies, sinds de registratie is het forum dood, soms dagen zonder één posting

- het ikbenertegen forum, na registratieplicht dood (deels ook door een lakse sitebeheerder)


Dan nog, niet echt een forum, maar het werd wel op die wijze gebruikt, Mechelen.blogt.be. Enkele weken voerde men een registratieplicht in na een echte oorlog met enkele lokale politiekers. Na 2 weken kan nu terug anoniem gepost worden omdat de site bijna dood was.


Die 2 eerste forums waarover je spreekt JC ken ik niet, ik ben dan ook nog maar 2 jaar de trotse eigenaar van een pc en ben sindsdien nog maar beginnen met m'n, nog geringe, kennis opbouwen daarrond.

De sitebeheerder van ikbenertegen moet indertijd (november 2004) samen met de webmaster in een opwelling, als reactie op ikbenvoor, het forum opgestart hebben.

Die sitebeheerder was echter na korte tijd reeds met de noorderzon verdwenen en de webmaster, die nog student was moest het alleen verder doen samen met nog een ander forum.



Sindsdien was ikbenertegen wat z'n eigen leven gaan leiden want er was zogoed als niks van toezicht meer. Toch bleef het op een of ander manier nog goed draaien, tot met nieuwjaar 2006 een hacker de boel vastzette.

Daarop heb ik beginnen contact zoeken met de webmaster en is nog gelukt ook. Daarop heeft hij de boel weer op gang gestoken en een nieuwere versie geplaatst.

Zo kwam via mail en msn van het één het ander en werd ik aangesteld als moderator. Blijkbaar was ik de enige die die verantwoordelijkheid wel wilde nemen (zei die).

Kwam er eigenlijk op neer dat ik voor ikbenertegen er alleen voor stond en dat hij zich toespitste op het ander forum, waar hij ook dagelijks aanwezig was.

Bij problemen had ik kontact met hem via msn.

Begin mei dit jaar merkte ik op dat hij nooit meer online was via m'n msn en ook niet meer op de forums aanwezig was.

Halfweg mei verdween ikbenertegen ook plots van het net en ja..., daarna niets meer.

Ook niet meer op het andere forum.
Marc Annemans
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2005, 00:00

Bericht door Marc Annemans »

Zolang men geen kritiek uit en waarheid verdoezeld en verbergt, is het allemaal mooi en wel. Maar van zodra er kritiek wordt geuit en waarheid wordt medegedeeld, zijn alle middelen goed om iemand onderuit te halen. Dat is o.a. één van de onderwerpen dat verbonden is met verkeersvuiligheid.



Ik heb het in ieder geval begrepen. Van zodra men afhankelijk is van derden, is men ook gebonden. Je wordt als het ware beperkt in uw vrijheid van meninguiting.



Ga je daar tegenin, zijn er weer andere middelen goed.



En voor velen waar het vuur aan de schenen kwam of komt te liggen, stelt zich dan weer de vraag. Hoe schakel je definitief iemand uit? Daarvoor zijn dan weer andere middelen goed waar ik de woorden best even inslik.



Vanaf het fincancieel belang prioriteit geniet boven de algemene doelstelling, is men op een verkeerde basis bezig. Men wordt beperkt in het uiteindelijke doel.



Spijtig genoeg heb ik dat moeten ervaren in een andere vereniging. Waar geldstromen toekwamen maar waar men verplicht was om de nodige zalfjes te strijken dat het uiteindelijke doel niet bereikte voor bepaalde weggebruikers.



Geven en nemen?



Dan is men gebonden aan handen en voeten en wordt het spel niet meer eerlijk gespeeld. Men laat de oneerlijke troeven in handen van de wegbeheerders of verantwoordelijken. Je wordt dan nog bedankt met een knipoog voor het samenspel achter de schermen. Anderen hebben het dan weer moelijk met die opgelegde zwijgplicht.



Groot gelijk voor zij die het schreef :


Diane schreef: &quotDe wettelijkheid handhaven is het verlangen van de overheid, rechtvaardigheid bekomen is evenwel het verlangen van het volk. Wie de twee wil verzoenen, moet schijnheilig worden. Vooral in verkeersveiligheid.&quot


Hoe de topic evolueerde is duidelijk.



@Bibi585,



Mijn stem is JA voor registratie. Anonimiteit heeft voor mij zowat het inhoudelijk karakter van laffelijkheid.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik ben volledig tegen registratie. Tot nu toe heb ik al een handvol forums ten gronde zien gaan daar registratieplicht.



Blijkbaar doen vele mensen de moeite niet om te registreren of vergeten hun inloggegevens. Heel snel ben je deze mensen voorgoed kwijt op je forum.



Bibi585 heeft hier ook ervaringen mee op een vorig verkeersforum.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Je volste recht JC maar ik twijfel er sterk aan of de teloorgang van dat andere forum waar je op doeld veel te maken heeft gehad met de registratieplicht.
os2lover
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2005, 00:00
Locatie: Zulte

Bericht door os2lover »

Ik ben volledig voor registratie. Ieder zichzelf respecterend forum doet hieraan, en het biedt inderdaad niks als voordelen.



Trouwens wie niks te verbergen heeft, moet zich ook niet in de anonimiteit storten.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Enkele voorbeelden, en om aan te tonen aan Bib585 dat het niet over één forum gaat:



- ongelooflijk actief forum rond 2001-2002: het forum van De Standaard. Ze voerden registratieplicht in en later zelfs een vorm van controle en het is nu geen forum meer, maar eerder een prikbord.

- het forum van de vlaamse liga van zweefclubs: dit forum was zeer actief, nu en dan natuurlijk een klein oorlogje in een draad, maar 95% heel interessante discussies, sinds de registratie is het forum dood, soms dagen zonder één posting

- het ikbenertegen forum, na registratieplicht dood (deels ook door een lakse sitebeheerder)



Dan nog, niet echt een forum, maar het werd wel op die wijze gebruikt, Mechelen.blogt.be. Enkele weken voerde men een registratieplicht in na een echte oorlog met enkele lokale politiekers. Na 2 weken kan nu terug anoniem gepost worden omdat de site bijna dood was.
os2lover
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2005, 00:00
Locatie: Zulte

Bericht door os2lover »

Moet ik nu een lijst van een paar duizend forums hier publiceren, die nog prima draaien ondanks de registratieplicht ?
Gastje

Bericht door Gastje »

Jozef schreef: Het klopt niet dat registratie zou leiden tot het ontvangen van spam.

Dit staat op de registratiepagina.
Quote: Ik stem ermee in dat xsBB mij -indien daar behoefte aan is- een commercieel email-bericht stuurt.

Wat Jozef ook mag beweren doet weinig terzake.

Als bezoeker weet je namelijk niet welke en hoeveel spam je gaat krijgen.

Ik weet dat dit voor velen een reden is om niet verder te gaan.

Jozef schreef: Ik vind het een meer dan uitstekend initiatief van Eugeen dat hij wil dat vanaf nu de politiemensen die hier komen posten, zich registreren en naar hem een PB sturen met hun naam, graad en plaats waar ze werken. Het is immers precies met die beroepsgroep dat we hier al heel veel problemen gehad hebben op het forum.


Of dat vermoed je in ieder geval.

Jullie dachten dat ik ook een agent was en waren vermoedelijk daarom wat kwistig met de forum-gom. Je kan je dus ook nog in andere bezoekers vergist hebben.



Wat Eugeen met die meldingsplicht wil bereiken is me niet helemaal duidelijk.

Agenten die positief willen meewerken zullen een hogere drempel voorgeschoteld krijgen en misschien afhaken.

Bezoekers die keet willen schoppen zullen zich door registratieplicht niet laten afschrikken.

Trolls vind je evengoed op forum met verplichte registratie als op andere.

Agenten die anoniem willen posten en dit niet zeggen kunnen dat nog steeds even goed zonder de meldingsplicht.



Dus uiteindelijk ga je enkel de goed menende bezoekers raken.



Persoonlijk vind ik het discussieforum geen meerwaarde voor deze site, integendeel.

Maar wat wij willen maakt uiteindelijk niet uit.

Het is wat de admins met de site willen doen dat moet primeren.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Gastje schreef: Dit staat op de registratiepagina.

Quote:

Ik stem ermee in dat xsBB mij -indien daar behoefte aan is- een commercieel email-bericht stuurt.

Je hebt een gratis XSBB forum en een betalend. Gratis Rijbewijs Online betaalt voor het forum.

Ik heb nog nooit een spammail van XSBB gekregen.

Quote: Wat Eugeen met die meldingsplicht wil bereiken is me niet helemaal duidelijk.

Agenten die positief willen meewerken zullen een hogere drempel voorgeschoteld krijgen en misschien afhaken.


Ik zal je dit even uitleggen.



Ons forum is in de allereerste plaats bedoeld voor jongeren die hun rijbewijs willen halen.



Vandaar ook dat bij de moderators vermeld staat waaarom ik ze uitgekozen heb als moderator:

Vb. Benny en Digital: rijschoolinstructeur

Jozef: deskundige

Bertje: informaticus

Eugeen: maker van de site



Agenten kunnen naar jongeren toe ook een positieve bijdrage leveren. Ik verwijs hier even naar de speciale pagina's die we op onze site hebben kunnen plaatsen met de hulp van Patte en Speciale Gast.



Maar ik heb dan liefst dat jongeren ook weten dat bepaalde informatie komt van de politie.



Nu zijn losse bezoekers 'gast' of iets anders annoniem. Soms zou je denken dat een posting van de politie komt, maar dan is dit niet zo. In een ander geval juist het omgekeerde.



Stel dat &quotgast&quot (politieagent) als antwoord op een vraag schrijft: &quot... In dat geval geef ik je de raad de raadsman van je verzekeringsmaatschappij te contacteren ...&quot



Stel dat &quotgast&quot (visser) als antwoord op een vraag schrijft: &quot... In dat geval geef ik je de raad de raadsman van je verzekeringsmaatschappij te contacteren ...&quot



Stel dat &quotgast&quot (bediende, waarvan men ten onrechte de indruk heeft dat hij een politieman is) als antwoord op een vraag schrijft: &quot... In dat geval geef ik je de raad de raadsman van je verzekeringsmaatschappij te contacteren ...&quot



Dan is er voor jongeren een waardeverschil in het advies. En dat kunnen ze nu niet achterhalen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Op zich vind ik registratie een goed idee, behalve de idiote info die XSBB hier vraagt. Daar zit het probleem. Die kerels willen je naam, adres, alles weten. En dat stoort me.



Op een doorsnee forum voer je je voornaam in, naam is niet verplicht, je geboortedatum, en je emailadres. Hup, je bent klaar.



Wat jij zegt over de anonimiteit Jozef, ook al heb je mijn IP adres, de kans dat m'n provider zomaar gaat meedelen wie ik ben, is uitgesloten. Tenzij ik hier grandioos, keer op keer de wet overtreed. Dan is er een heel kleine kans, ik schat ze op 5%. Maar in dat geval zijn er ook nog proxys.


JC schreef: Ik ben volledig tegen registratie. Tot nu toe heb ik al een handvol forums ten gronde zien gaan daar registratieplicht.


Hangt er van af hoe je de registratie aanpakt. Als je je systeem goed opbouwt, en niet te veel informatie vraagt, zodat de gebruiker zich nog veilig voelt, is er geen enkel probleem.
Gastje

Bericht door Gastje »

eugeen schreef: Ik heb nog nooit een spammail van XSBB gekregen.
Zoals ik al schreef doet dit niet terzake.

De zin op zich zal menig bezoeker het venster doen dichtklikken.



En wat je schreef over de meldingsplicht voor de agenten doet niets af aan wat ik eerder schreef.



Ik weet dat je het belachelijk vindt, maar sommige mensen hebben enorme problemen om hun mailbox bruikbaar te houden tussen alle spam.
Plaats reactie