Geflitst bij oranje?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
saabje

Geflitst bij oranje?

Bericht door saabje »

Ben houder van voorlopig rijbewijs (20u les)

Ik reed gisterenavond op de binnenring rond Gent.
Het licht sprong op Oranje toen ik op 20m van het licht was.
(geen voetgangerslichten als referentie)
Ik drukte mijn koppeling in, maar durfde niet vol op de rem gaan staan
omdat ik een achterligger had.
Ik rij dus door & krijg een groene flits recht in mijn gezicht
van de vaste camera die aan de overkant staat opgesteld.

Ik reed max 50km/u & in mijn achteruitkijkspiegel zag ik dat mijn achterligger wel was gestopt.

Heb de volgende vragen:

1) Ben ik nu geflitst voor oranje of werd misschien een mogelijke tegenligger geflitst? (niet op gelet)

2) Als een vaste camera flitst, wil dat dan zeggen dat er een film in zat?

3) Komt dit zowiezo voor de politierechtbank als ik de minnelijke schikking weiger? Of is er een kans dat dit geseponeerd wordt?

4) Heb ik verhaal tegenover de politierechter met een voorlopig rijbewijs?

mvg.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Vraag 1: je kan niet geflitst zijn voor oranjegeel. Er wordt enkel geflitst als het al minimum 1 seconde rood is en je minimum 30 km/h rijdt.

Vraag 2: neen, het toestel kan ook flitsen zonder dat er een foto gemaakt wordt.

Vraag 3: als je een minnelijke schikking om een vast rood verkeerslicht voorbij gereden te zijn weigert, is de kans zo goed als nihil dat er geseponeerd wordt, en het je zeer veel meer zal kosten voor de politierechter.

Vraag 4: bedoel je dat de rechter inschikkelijker zal zijn omdat je nog maar een voorlopig rijbewijs hebt? De kans daartoe acht ik zeer klein. Ik vrees dat de meeste rechters eerder zullen redeneren in de richting van: "Je rijdt nog maar pas, en je begint al met dergelijke zware overtredingen."

Vraag blijft natuurlijk of jij het bent die geflitst werd.

In principe wordt er naar de titularis van de kentekenplaat een afschrift van het proces-verbaal verstuurd binnen de 14 dagen (wat dus niet betekent dat het ook binnen die termijn toekomt).

Wordt deze termijn niet nageleefd, dan verliest het proces-verbaal zijn bijzondere bewijskracht, en heeft het nog slechts de waarde van een inlichting, waarover de rechter beslist in welke mate hij er geloof aan hecht.

Maar als je geflitst bent, levert de foto ook dan het onomstotelijk bewijs van de overtreding.

De vraag is dan alleen nog wie het voertuig bestuurde.

Als de titularis van de kentekenplaat geen rechtspersoon is, en hij kan onweerlegbaar bewijzen dat hij op het ogenblik van de overtreding op die plaats niet kan geweest zijn, is hij niet verplicht mede te delen wie dan wel het voertuig bestuurde.

Stel bijvoorbeeld dat ik met de VW Bora die ingeschreven is op naam van mijn echtgenote geflitst wordt voor een snelheidsovertreding op een ogenblik waarvan zij met een attest van aanwezigheid bij haar werkgever kan bewijzen dat ze daar niet kan geweest zijn. Dan hoeft zij niet te melden dat ik het voertuig bestuurde, en kan er niemand gestraft worden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geflitst bij oranje?

Bericht door Inazuma »

saabje schreef: Ik rij dus door & krijg een groene flits recht in mijn gezicht
van de vaste camera die aan de overkant staat opgesteld.
Roodlichtcamera die langs voor flitst :?:

Mmmmm ...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Geflitst bij oranje?

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:
saabje schreef: Ik rij dus door & krijg een groene flits recht in mijn gezicht
van de vaste camera die aan de overkant staat opgesteld.
Roodlichtcamera die langs voor flitst :?:

Mmmmm ...
Lijkt mij ook weinig waarschijnlijk.
Ik dacht niet dat de lussen die in het wegdek verwerkt zijn verbonden zijn met de camera aan de overkant van het kruispunt.
saabje

Bericht door saabje »

Naar alle waarschijnlijkheid werd er dan toch een tegenligger geflitst,
daar de vaste roodlichtcamera aan de overkant afging.

Ik heb enkel het oranje licht gezien.
Bijna niet mogelijk dat het reeds een seconde rood was alvorens ik de stopstreep overschreed.

Heb alleszins mijn lesje geleerd:
- meer anticiperen bij verkeerslichten!
- de voetgangerslichten gebruiken als "early warning" indien ze er zijn.

Dank jullie allemaal voor de snelle antwoorden.

Keep up the good work :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geflitst bij oranje?

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:
Inazuma schreef: Roodlichtcamera die langs voor flitst :?:
Lijkt mij ook weinig waarschijnlijk.
Dat schijnt niet te bestaan in België.
Plaats reactie