Rare situatie

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
TineV
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2008, 19:00

Rare situatie

Bericht door TineV »

Ik ben nu al een tijdje bezig met autorijden onder begeleiding van mijn vader.
Telkens als ik passeer aan parkeervakken die op de weg zijn aangebracht met volle lijnen vraag ik me af of ik erover mag rijden als er geen wagens geparkeerd staan?

Zou iemand me hier een antwoord kunnen op geven?

De parkeervakken staan parallel met de weg.

mvg
Tine V
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Even de zoekfunctie gebruiken kan soms sneller een antwoord opleveren dan wanneer wij het telkens moeten herhalen... :wink:

klik...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Het verwondert me niet dat mensen daar onzeker over zijn.


Artikel 75.2 voorziet een parkeerzone aan de andere kant van de streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.
Dit is op gewone wegen een wegmarkering van 20 of 25 cm breed .

Dergelijke parkeerplaatsen liggen buiten de eigenlijke rijbaan en dit deel van de weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, dat mag je dan niet gebruiken om over te rijden.

Afbeelding
Hierin kunnen ook parkeerplaatsen aangegeven zijn.



Parkeerplaatsen op de rijbaan aangegeven met enkel smalle wegmarkeringen van 10 cm breed zijn een donkergrijze zone in de wegcode - niets stelt dat ze buiten de rijbaan liggen, en niets stelt dat je er niet mag over rijden.

Afbeelding



Wie de wegcode en de plaatsingsvoorwaarden gaat uitpluizen - en reken maar dat ik dat gedaan heb - merkt dat de wegcode deze laatste markeringen enkel voorziet voor gebruik in een parkeerzone (en halvelings in de woonerven), en dat Artikel 75.2 de enige plaats is waar een parkeerzone enigszins omschreven wordt als wat boven reeds aangehaald werd.
De plaatsingsvoorwaarden voorzien echter een veel uitgebreider gebruik, maar daarvoor mis ik de wettelijke basis in de wegcode .

Het gebruik van enkel de dunne wegmarkeringen voor een parkeerplaats buiten een parkeerzone of erf is dus redelijk problematisch.


In de nabije toekomst kan ik hier meer duidelijkheid over geven ... in deze of gene richting.
Plaats reactie