Vernieuwing theorie

Graag uw mening over deze website.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Voor de interactiviteit van de proefexamens heb je inderdaad iets meer nodig dan enkel HTML.
Voor kleine animaties als knipperende lichten kan je geanimeerde GIF afbeeldingen gebruiken.

Het W3C (World Wide Web Consortium, de organistatie die webstandaarden uitwerkt) biedt links naar tutorials aan voor oa (X)HTML en CSS(2). Bovendien kan je op w3schools.com stap voor stap tutorials doornemen over verschillende webstandaarden.

Wat Javascript betreft:
De meerwaarde van het verbieden van contextmenu's ontgaat mij. In IE is het niet mogelijk om bv rechts te klikken om een link in een nieuw venster te openen.
Ook het redirecten van een rechtstreeks opgevraagde pagina naar index.htm kan soms lastig zijn, vooral als je mensen in een antwoord op een vraag wil verwijzen naar een specifieke pagina. Dit is nu onmogelijk.
Het disablen van de statusmessages lijkt me, buiten de pagina's met vragen, ook niet nodig.

De login module is ook niet zo gebruiksvriendelijk: je kan je code niet met het toetsenbord ingeven of kopieren van de KBC site en plakken in de module.
Het systeem is ook niet helemaal waterdicht, met een beetje kennis en een beetje moeite valt het te omzeilen. Aangezien er geen kwetsbare informatie schuilgaat achter de login en je provider niet veel functionaliteit qua interactiviteit aanbiedt, is dit echter niet zo erg.

Ik zie aan de broncode dat je je HTML met de hand lijkt te schrijven, dat kan ik enkel toejuichen op deze manier weet je tenminste waar je mee bezig bent en zit je niet met alle extra rommel die sommige software tussen je code gooit. Nog een aantal tips ivm het schrijven van (X)HTML:
- Hou je code 'proper' in de zin dat je je elementen eigenlijk moet openen én sluiten: &ltp&gt moet je afsluiten met &lt/p&gt en elementen zonder inhoud sluit je onmiddellijk af: &ltbr /&gt (mét spatie voor de slash).
- Als je je code indenteerdt, gebruik dan tabs ipv spaties: op deze manier kan je bandbreedte besparen. Voor deze site zal het niet veel uitmaken, maar ik heb van een bedrijf geweten dat enkel door deze operatie zijn bandbreedte met ettelijke honderden megabytes per maand heeft verminderd.
- Gebruik CSS: op deze manier kan je ook bandbreedte uitsparen aangezien je niet alle formatting gegevens (zoals fonts) elke keer weer moet herhalen.
- Bedenk dat je je tekst kan schikken zoals je wil en dat enters in je tekst niet resulteren in enters in het eindresultaat daarvoor dienen &ltbr /&gt en &ltp&gt elementen. Daardoor is het perfect mogelijk om volledig correct geïndenteerde (en dus zeer overzichtelijke) (X)HTML te schrijven.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

eugeen schreef: Maar ik wil juist voorkomen dat men bijvoorbeeld los naar pagina's kan linken of opslaan, uit de context van de site. Vandaar ook het script dat de pagina's in de volledige site moeten weergegeven worden.
Opslaan kan je altijd, met alles wat op internet staat. Het linken kan je ook oplossen met DIVjes... Dan kan je je frames nabouwen, maar staat toch alles in 1 pagina. Zo blijft ook altijd alles in zijn geheel, en werk je zonder frames, dus kunnen ze de pagina ook mooi opslaan bij je favorieten.
Code: &nbsp-------
|&nbsp |&nbsp &nbsp |
|&nbsp |&nbsp &nbsp |
&nbsp-------
Eugeen schreef: Google:

Tik je bijvoorbeeld in google: &quotlichten en claxon&quot, dan geeft google de juiste pagina: &quotwww.soundandvision.be/rijbewijs/lichtenwet.htm&quot
Maar klik je dan daarop, dan krijg je de site. Dat was mijn bedoeling.
Zeker dat dat de bedoeling is? Als je er op klikt, kom je op de index pagina uit, en dus niet direct bij de lichten en de claxon. Is toch een nadeel?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Zeker dat dat de bedoeling is? Als je er op klikt, kom je op de index pagina uit, en dus niet direct bij de lichten en de claxon. Is toch een nadeel?
Dat is eigenlijk wel mijn bedoeling.
joppe
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 feb 2006, 00:00

Bericht door joppe »

eugeen ik denk niet dat je helemaal hebt gesnapt wat rafael bedoelde.
wanneer je divjes gebruikt dan als ze op &quotwww.soundandvision.be/rijbewijs/lichtenwet.htm&quot drukken dan wordt lichtenwent.htm niet alleen geopent maar wordt de lichtenwet ineens in de main van de site geopent met menu en header er rond.
dit is volgens mij toch ook veel handiger zo komen de mensen ineens op wat ze zoeken zonder ze nog is moeten gaan zoeken in het menu en gaan ze volgens mij ook rapper blijven hangen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Had ik inderdaad verkeerd begrepen. Zoals jullie weten ben ik nog een leek.

Dat van die div-jes zouden jullie wel eens moeten uitleggen, want dat is voor mij nog chinees.
Mag ook via PB
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

eugeen schreef: Had ik inderdaad verkeerd begrepen. Zoals jullie weten ben ik nog een leek.

Dat van die div-jes zouden jullie wel eens moeten uitleggen, want dat is voor mij nog chinees.
Mag ook via PB
Ik ga eerst een DVDtje kijken, en dan mag je een mailtje van me verwachten, ik wil je zonder probleem helpen met deze site aan te passen, want het blijft een nobel doel.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Veel kijkplezier
joppe
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 feb 2006, 00:00

Bericht door joppe »

bovenstaande was ik. was vergeten in te loggen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

OK joppe. Maar dan dient Eugeen zich wel eerst vertrouwd te kunnen maken met het gebruik van CSS (inline, in de head sectie en in een extern bestand).

Eugeen, CSS (Cascading Style Sheets), daar ga je echt geen spijt van krijgen dat je dat leert gebruiken. Dat is eigenlijk na HTML het voornaamste voor een website. Het gaat je veel werk besparen.
joppe
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 feb 2006, 00:00

Bericht door joppe »

daar geef ik je gelijk in jozef.
maar ik denk de tijd die je er in steekt om er vertrouwt mee te geraken er nadien ruimschoots eruit haalt. dus is het zeker aan te raden om er vertrouwt mee te geraken.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dank aan iedereen en ook aan Rafael die al een voorbeeld heeft gemaakt.

Maar zoals Jozef schreef moet ik het eerst studeren. Het zal dus even duren.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Wat de webserver betreft. Je kan inderdaad apache gebruiken. Maar zelfs het servertje dat met windows meekomt is meestal goed bruikbaar.

Ik heb eigenlijk maar één heel belangrijke opmerking ! &quotNo Frames&quot !!!

Probeer ten alle tijde het gebruik van frames te vermijden. Het lijkt aanlokkelijk in het begin van een website, maar later geeft het altijd problemen.
Toen ik indertijd nog bij een bedrijf werkte dat websites maakte hing dit bij de afdeling waar het design en de coding gebeurde in het groot tegen de muur &quotNO FRAMES&quot !
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik zal nog veel moeten leren...
Quote: Ook het redirecten van een rechtstreeks opgevraagde pagina naar index.htm kan soms lastig zijn, vooral als je mensen in een antwoord op een vraag wil verwijzen naar een specifieke pagina. Dit is nu onmogelijk.
Het heeft een tijdje geduurd eer ik ontdekt had hoe ik dit moedwillig kon doen. De reden, Er was een site waar men gewoon een link gelegd had naar onze oefenvragen, los uit de site. Dat was dus wel niet bijn bedoeling hé.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Mijn neefje (jonge gast) heeft mij een paar basisbeginselen geleerd en ik heb van het internet een cursus html gedownload. En zo ben ik stap voor stap aan de site begonnen.

Zoals zo veel van jouw leeftijdsgenoten het leren

Ik vind het bemoedigend dat het mogelijk is om in je vrije tijd vrij snel te leren hoe je een eenvoudige website kan maken. Dat maakt de toegankelijkheid groot en dat is alleen maar goed.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Nog een tip: je hoeft de webpagina's die je maakt op je PC niet noodzakelijk te uploaden voor je ze kan testen. Je kan uiteraard lokaal testen -- gewoon de pagina op schijf openen in een browser -- maar je kan ook het volledige eindresultaat beoordelen als je zelf een webserver installeert op je PC. De webserver van Apache kan je gratis gebruiken.
Een eigen webserver heb je niet echt nodig, maar als je leergierig bent en graag nieuwe dingen uitprobeert kan het een handig hulpmiddel zijn.
Plaats reactie