rijbewijs moto

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
geert21

rijbewijs moto

Bericht door geert21 »

ik heb al mijn rijbewijs B van in 1992 ik zou er een willen voor een motor boven de 500cc, wat moet ik doen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Geert,

Je hebt een rijbewijs nodig dat geldig is voor categorie A.

Als je je rijbewijs B vóór 1 januari 1989 behaald had, dan was het ook geldig voor categorie A. Maar jouw rijbewijs is dat niet.

Jij moet een theorie-examen voor categorie A afleggen, minstens 8 uur praktijkles volgen bij een erkende rijschool, en een praktijkexamen afleggen.

Als de praktijklessen bij de erkende rijschool niet zouden volstaan (wat niet ongewoon is), dan kun je goedkoper bijkomende lessen nemen bij BARTC.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Theorie-examen voor rijbewijs A zal je uiteraard moeten afleggen.

Jozef schreef: Jij moet een theorie-examen voor categorie A afleggen, minstens 8 uur praktijkles volgen bij een erkende rijschool, en een praktijkexamen afleggen.
Een alternatief op bovenstaande mogelijkheid is
- 6 uur rijlessen volgen in een erkende rijschool ;
- dan met een voorlopig rijbewijs A dat 12 maanden geldig is op eigen initiatief verder oefenen;
- het praktische examen A gaan afleggen (binnen de geldigheidsduur van het voorlopige rijbewijs A, en ten vroegste 1 maand na afgifte ervan) .


Het voorlopige rijbewijs A kan niet naar wens verlengd worden of in de eerste 3 jaar na de geldigheid van het vorige opnieuw aangevraagd worden :!:
Plaats reactie