Hindernis langs rechts kruisen?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Hindernis langs rechts kruisen?

Bericht door Gast »

Hallo allemaal!

Ik heb al een tijdje mijn voorlopig rijbewijs maar ontdekte vandaag terwijl ik met iemand meereed dat ik blijkbaar nog twijfel over een bepaalde verkeersregel.

Met behulp van het supergeweldig professioneel programma 'Paint' heb ik de situatie nagetekend om zo het geheel wat te verduidelijken.

Afbeelding

(klikken om te vergroten)

Op de tekening zie je een rode bol, dit is een hindernis (in mijn geval was het een kapelletje). De grijze dikke strepen zijn straten. Baan A gaat van oost naar west (en omgekeerde richting ook uiteraard) en baan B gaat van zuid naar noord (en omgekeerd). Beiden zijn tweerichtingsstraten en ze bevinden zich binnen de bebouwde kom.

Alle delen van de straten die je op mijn kaartje ziet zijn breed genoeg om 2 auto's te laten kruisen. Er staat nergens een aanduiding dat je een bepaalde straat niet in kan/mag, geen verkeersborden, geen wegmarkeringen en geen lichten. Alle delen van de rijbaan zijn breed genoeg en toegankelijk voor verkeer uit alle richtingen.

Stel, ik rij op baan B en rij richting de hindernis (van zuid naar noord dus). Ik moet dus voorbij de hindernis rijden en vervolgens kiezen of ik rechts of links wil afslaan om baan A op te rijden. Mijn vraag is echter, ben ik verplicht om deze hindernis (=kapel) langs rechts te kruisen of niet? Ik heb namelijk vandaag iemand die links wou afslaan, links van de kapel zien rijden om dan links af te slaan. Mijn instructeur van de rijschool heeft mij geleerd dat ik rechts van een hindernis moet rijden (als er verder geen aanduidingen zijn). Ik weet echter niet zeker of dit verplicht is, of dat het gewoon aan te raden is. De persoon die aan het stuur van onze wagen zat, is politieagent en hij denkt dat het toegelaten is om links van de kapel te rijden, het leek hem in deze situatie ook wel veiliger (wat ik ook wel vond eerlijkgezegd). Hij is echter niet helemaal zeker wat de wet hieromtrent zegt.

Mijn vraag is dus, ben ik verplicht om rechts van de kapel te rijden? Ik hinder namelijk niemand als ik langs links rij en er is geen enkele aanduiding die zegt dat het niet mag. Ik dacht dat rechts van een hindernis rijden verplicht was tenzij anders aangeduid, maar nu twijfel ik toch wel :)

Wie kan mijn vraag beantwoorden?

Bedankt! En sorry voor de veel te lange en erg verwarrende uitleg :)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wat je hier beschrijft is geen kruisen, dat doe je met 2 voertuigen.

Dit is om een hindernis heen rijden. Dan zegt de wegcode duidelijk:
9.2. Wanneer de openbare weg twee of drie rijbanen omvat die duidelijk van elkaar gescheiden zijn, inzonderheid door een effen grond, een niet voor voertuigen toegankelijke ruimte, een verschil in niveau, mogen de bestuurders de ten opzichte van hun rijrichting links gelegen rijbaan niet volgen, behoudens plaatselijke reglementering.
Je moet dus langs rechts voorbij de hindernis rijden wanneer er geen andere aanwijzingen staan.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ja, nog zo een gebrekkelijk artikel uit het verkeersreglement. Want als er 4 of meer rijbanen zijn, zou je dus wel de ten opzichte van je rijrichting links gelegen rijbaan mogen volgen. :D

Maar waarom ga je ervan uit dat het ter hoogte van het kapelletje om één openbare weg met 2 rijbanen gaat? Kun je het niet beschouwen als 2 afzonderlijke openbare wegen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef:Maar waarom ga je ervan uit dat het ter hoogte van het kapelletje om één openbare weg met 2 rijbanen gaat? Kun je het niet beschouwen als 2 afzonderlijke openbare wegen?
Omwille van
Anonymous schreef: Er staat nergens een aanduiding dat je een bepaalde straat niet in kan/mag, geen verkeersborden, geen wegmarkeringen en geen lichten.
Een foto zou anders wel veel verduidelijken...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hindernis langs rechts kruisen?

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Ik heb namelijk vandaag iemand die links wou afslaan, links van de kapel zien rijden om dan links af te slaan.
Mijn instructeur van de rijschool heeft mij geleerd dat ik rechts van een hindernis moet rijden (als er verder geen aanduidingen zijn).

Het gaat hier denkelijk om een inrichting om het verkeer te leiden,


http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9

9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
Hij moet ook de vluchtheuvels aan zijn linkerhand laten tenzij wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen deze aan zijn rechterhand te laten.
De verplichting langs een enkele zijde voorbij te rijden kan evenwel opgelegd worden door het verkeersbord D1.


Afbeelding

Een dergelijke inrichting kan van alles zijn , de definitie is bewust vaag, en ook verhogingen met kapelletjes er op zijn vaak afgeboord met een streep witte verf.


2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren;

de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.



Rij er langs rechts voorbij als er geen borden staan.

Rij er langs de kant waarnaar de pijl (D1) wijst voorbij.

Rij er langs de meest geschikte kant voorbij als er een F21 staat : Afbeelding
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma, AR 9.6 citerend, schreef:Hij moet ook de vluchtheuvels aan zijn linkerhand laten tenzij wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen deze aan zijn rechterhand te laten.
Voor iemand die vanuit B komt en voorbij het kapelletje linksaf wil slaan, lijkt het mij logischer en gemakkelijker het kapelletje langs links voorbij te rijden (vooral dan voor bestuurders van vrachtwagens).

Is dat dan geen behoefte van het verkeer die dat rechtvaardigt?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef:Voor iemand die vanuit B komt en voorbij het kapelletje linksaf wil slaan, lijkt het mij logischer en gemakkelijker het kapelletje langs links voorbij te rijden
Jozef, je weet toch al langer dan vandaag dat de woorden logisch en gemakkelijk niet in de wegcode voorkomen, en dat er bovendien de laatste jaren alles aan gedaan wordt om het de bestuurders moeilijk te maken?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

xantingo schreef:Jozef, je weet toch al langer dan vandaag dat de woorden logisch en gemakkelijk niet in de wegcode voorkomen, en dat er bovendien de laatste jaren alles aan gedaan wordt om het de bestuurders moeilijk te maken?
Ha, wat is die .pdf-versie van de wegcode bij wegcode.be toch handig! Daarmee heb ik in een mum van tijd kunnen nagaan dat het woord "gemakkelijk" of één of andere vorm ervan maar liefst 7 keren voorkomt in de wegcode:
  • artikel 15.3.
  • artikel 16.5.
  • artikel 30.1.1°
  • artikel 41.3.1
  • artikel 47bis 1
  • artikel 48.3
  • artikel 62
Het kabinet heeft zich dus echt wel om ons gemak bekommerd (en noch met "kabinet", noch met "gemak" bedoel ik een toilet).

Maar dan blijft nog altijd mijn vraag of er geen "behoefte van het verkeer" in de zin van AR 9.6 is die het voorbijrijden van het kapelletje langs links rechtvaardigt als men verderop links moet afslaan. :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Inazuma, AR 9.6 citerend, schreef:Hij moet ook de vluchtheuvels aan zijn linkerhand laten tenzij wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen deze aan zijn rechterhand te laten.
Voor iemand die vanuit B komt en voorbij het kapelletje linksaf wil slaan, lijkt het mij logischer en gemakkelijker het kapelletje langs links voorbij te rijden (vooral dan voor bestuurders van vrachtwagens).

Is dat dan geen behoefte van het verkeer die dat rechtvaardigt?
Dat mag alleen bij een vluchtheuvel.

Guess what ... een vluchtheuvel is niet nader bepaald in de wegcode.

Volgens van Dale :
vlucht·heu·vel (dem)
1 stukje verhoogd trottoir op de rijweg waar men veilig kan wachten om over te steken



Het kan gevaarlijk zijn om er zomaar van uit te gaan dat zoiets een vluchtheuvel is, want als een rechter oordeelt dat het een een inrichting is om het verkeer te leiden, hang je ...

Zelfs als het een vluchtheuvel is, moeten de behoeften van het verkeer het links voorbij rijden nog rechtvaardigen, daarvoor is druk verkeer nodig.

Het kabinet heeft zich dus echt wel om ons gemak bekommerd (en noch met "kabinet", noch met "gemak" bedoel ik een toilet).
:lol:
Plaats reactie