Parkeerborden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
netnix
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2008, 19:50

Bericht door netnix »

Dus het rechtspreken in België is in zekere zin een soort van Gokspel.
(Ik dacht dat gokken (voor geld) in België zowiezo verboden was. :wink: )

Anyway, tot welke orde van grootte kan dat oplopen , gerechtskosten. Als brave burger heb ik dit immers nog nooit meegemaakt.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dus het rechtspreken in België is in zekere zin een soort van Gokspel.
Stel dat jij en je buurman een discussie hebben.
Jij denkt dat je het bij het rechte eind hebt en je buurman denkt dat hij het bij het rechte eind heeft.
Het komt voor de rechtbank.
Stel dat de rechter je buurman gelijk geeft.

Het is altijd een rechter die oordeelt.

Je kan elementen uit de wetgeving naar voor brengen om je gelijk te staven. Maar de tegenpartij zal zijn gelijk ook willen staven aan de hand van artikels.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

netnix schreef:Dus het rechtspreken in België is in zekere zin een soort van Gokspel.
In een aantal gevallen heb je vooraf weinig of geen zekerheid omtrent het vonnis dat de rechter zal vellen. Dat is onder meer zo als de desbetreffende wetgeving onduidelijk is.

Ook dan is de rechtspraak evenwel geen gokspel, waarbij de uitspraak uitsluitend van het toeval zou afhangen. Eén van de taken van een rechter is namelijk na te gaan of de wet correct wordt toegepast, en hij motiveert ook zijn vonnis. Wel is het mogelijk dat de ene rechter daarbij een andere redenering opbouwt dan de andere.

Rechters zijn evenwel ook maar mensen, en het omgekeerde gebeurt daardoor helaas ook, namelijk dat de rechter tot een bepaalde conclusie wil komen, en in functie daarvan een redenering opbouwt die daartoe leidt. Om je in dergelijke gevallen niet afhankelijk te maken van die rechter, voorziet ons rechtssysteem in de meeste gevallen in de mogelijkheid om beroep aan te tekenen, zodat een andere rechter de zaak zal beoordelen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

netnix schreef:Dus het rechtspreken in België is in zekere zin een soort van Gokspel.
Ik noem het een omgekeerde loterij :

Je weet vooraf je maximale "winst" (hier 50 of 60 euro voor resp. een onmiddellijke inning of minnelijke schikking), maar je weet nooit hoe hoog je inzet gaat oplopen.

netnix schreef:Het lijkt me ondertussen duidelijk. Ik ga dit moeten aanvechten en de rechter zal erover moeten beslissen.

Als je naar de rechtbank stapt, moet je je terdege bewust zijn van de mogelijke gevolgen, EN moet je bereid zijn ze eventueel te dragen.

Als je daartoe niet bereid bent : slikken en betalen, zoals vele mensen doen - om de zever en mogelijke gevolgen te vermijden, of omdat ze zich niet bewust zijn van de wegcode.

Dit is een beslissing die alleen jij kan nemen.


Indien het om een overtreding van het bord E3 gaat (de 2 vinkjes op het "bericht aan overtreder" wijzen in die richting) dan is dit een overtreding van de eerste graad (wegens niet ingedeeld in een hogere graad).


De boete opgelegd door de rechter daarvoor kan liggen tussen 55 en 1350 euro (opdeciemen reeds inbegrepen).
De hogere straffen worden normaal gebruikt voor de "zware gevallen" maar behoren tot de mogelijkheden ...
De boete kan deels voorwaardelijk zijn.

Word je veroordeeld tot een correctionele straf - d.i. een geldboete vanaf 26 euro (dit is vanaf 143 euro met de opdeciemen inbegrepen) - dan moet je nog een verplichte bijdrage aan het zgn. Slachtofferfonds betalen : 137,5 euro.

Een verval van het recht tot sturen is gelukkig niet voorzien voor een eerstegraads-overtreding.


Daarbij komen nog eventuele advocaatkosten.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten, kan je deze mogelijk inroepen hiervoor (polis nalezen).

Komt er ook bij : het wachten tot de rechtzaak en de onzekerheid wat ze gaat opleveren, dan nog eventueel beroepsprocedure, ... en als je de hele weg gaat : een procedure voor Cassatie maar die wordt doorgaans NIET gedekt door rechtsbijstandverzekeringen.



Het kan allerminst kwaad vooraf de andere parkeerregels en parkeer- of stilstandsverboden na te lopen om te zien of je daar geen overtreding tegen gemaakt hebt, want het herclasseren van een overtreding is ook een mogelijke optie bij de vervolging :

Artikel 23
Artikel 24
Artikel 25


Is de Tabaksvest nog een tweerichtingsstraat ?
25.1.11° is daar wat kinky ... staat die werfkeet (ook een voertuig) stil of geparkeerd , of moet er geen rekening mee gehouden worden aangezien ze binnen een afgesloten werf staat :?:
Alleen de rechter kan daarover oordelen.

Opletten ook met 25.1.9° : rijbaan onderverdeeld in rijstroken.


Maar dan hadden de E3 borden er eigenlijk niet eens mogen staan :

http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art11
MB 11/10/1976 Artikel 11.1.4°
De verkeersborden E1 en E3 mogen niet gebruikt worden om een verbod te bevestigen dat vermeld is in de artikelen 24 en 25 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.


Anyway, tot welke orde van grootte kan dat oplopen , gerechtskosten.
Zonder tussenkomst van een deskundige, is dat normaal rond de 40 euro.
Met tussenkomst(en) van deskundige(n) kan zoiets oplopen met die mensen hun honorarium.

Als brave burger heb ik dit immers nog nooit meegemaakt.
Join the club ;)
Ik wacht ongeduldig op de dagvaarding na een dubieus PV .

Hoeveeel waarde heeft een (digitale) foto als bewijslast ?
Verkeerstekens mogen niet zomaar geplaatst worden, en zijn een tijdelijke afwijking op de gemeenteraadsbeslissing om bepaalde verkeerstekens te plaatsen - wat aangevraagd moet worden.

Je kan bij de verkeerstechnische dienst (via politie of gemeente, al naargelang de interne praktische regeling) opvragen wat er waar en wanneer geplaatst is aan tijdelijke afwijkingen.



Met tijdelijke verkeerstekens ziet men helaas geregeld de gekste stoten .

Hier had zonder enige twijfel beter geen enkel tijdelijk parkeerbord gestaan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

De foto is op zich niets waard volgens mij, want met de pc kan je daar nog andere dingen van maken die er helemaal niet stonden. :wink:
Wat mij betreft eindigt op basis van Art 70.2.2.1° de geldigheid van de tegen de muur geplaatste E3 ter hoogte van de bijgeplaatste E3, en eindigt de bijgeplaatste E3 aan het bord E9b TICKET.
Dit is ook mijn mening, maar zoals reeds meerdere keren geschreven zal het eraan liggen hoe de rechter(s) erover denken en moet je dus even nadenken over wat je gaat doen.

Gewoon niet te veel riskeren en braafjes betalen of tot het uiterste gaan, niet wetende wat de gevolgen gaan zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:
netnix schreef:Het lijkt me ondertussen duidelijk. Ik ga dit moeten aanvechten en de rechter zal erover moeten beslissen.
Moeten is veel gezegd... als de boete niet te duur uitvalt is het misschien aangeraden om ze netjes te betalen.
De rechter zou wel eens anders kunnen oordelen dan jij verwacht, en dan heb je de gerechtskosten ook nog aan je been.
Lijkt me sterk in dit geval dat de rechter volledig de richting van de verbalizerende zou volgen gezien de omstandigheden, zelfs wanneer er bovendien nog parkeergeld betaald werd (weliswaar niet nodig maar toch).
Met het sikkelvormig rechtsysteem soms in België mag men inderdaad nergens van schrikken. :cry:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wat ik volgens de foto ook nog kan vaststellen is dat de kans groot is dat je de enige niet zal zijn die protesteert tegen een opgelopen boete op die plaats en dat tijdstip. :wink:
netnix
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2008, 19:50

status

Bericht door netnix »

twee en een halve week later kom ik toevallig nog eens in de buurt van dezelfde plek, alweer gewapend met gsm en dus fototoestel. Ik kon het niet laten om even blokje rond te stappen en de situatie nog eens opnieuw te gaan bekijken. Ik vind er dit terug:

Afbeelding

Overigens heb ik nog steeds geen PV ontvangen...
Staat daar niet een maximum termijn op ?

En voor de liefhebber nog even een close-up van het gewijzigde bord...
Afbeelding

Begrijpe wie kan.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Dit is gewoon helemaal potsierlijk :roll:
netnix
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2008, 19:50

Bericht door netnix »

en vandaag dan toch PV in de brievenbus, waarvan hier een stuk :
Afbeelding
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Slik :shock: te zot om los te lopen. :roll:
netnix
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2008, 19:50

Bericht door netnix »

Uiteindelijk heb ik dan toch besloten om het geheel niet zomaar te betalen , maar een poging te doen om het "aan te vechten", met oa. de hulp van alles wat ik hierboven gelezen heb, waarvoor dank.

Vanmorgen kreeg ik alvast een herinnering voor niet-betaling van de 50€, dus omdat ik vreesde dat mijn bezwaar niet aangekomen was heb ik zonet even met de politiedienst in kwestie gebeld.

Die "herinnering" kunnen zij nooit tegenhouden omdat die van Brussel komt (?). En ze hadden wel degelijk mijn bezwaar ontvangen. De agent aan telefoon wist me ook te vertellen dat de verbaliserende agent opnieuw gehoord was en dat deze bij zijn vaststellingen blijft. Het PV wordt dus nu doorgegeven aan de politierechtbank en die zal (nog steeds volgens de agent aan telefooon) mij opnieuw een boete sturen van 10 € meer dan de eerst (50€ + 10€ = 60€)

Wordt wellicht nog vervolgd...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

netnix schreef:Die "herinnering" kunnen zij nooit tegenhouden omdat die van Brussel komt (?).
De post regelt de administratieve afhandeling van de onmiddellijke inningen.

Wat de politie ervan hoort is of die uiteindelijk betaald werd, dan wel onbetaald is gebleven.

En ze hadden wel degelijk mijn bezwaar ontvangen.
Is helaas geen garantie dat het bij het dossier zit dat naar het parket gaat ...
De agent aan telefoon wist me ook te vertellen dat de verbaliserende agent opnieuw gehoord was en dat deze bij zijn vaststellingen blijft.
Ook niet onlogisch.
Politieagenten interpreteren de wegcode vaak in de meest beperkende zin.

Hun PV aanvechten moet je maar voor de rechter doen ...

Het PV wordt dus nu doorgegeven aan de politierechtbank en die zal (nog steeds volgens de agent aan telefooon) mij opnieuw een boete sturen van 10 € meer dan de eerst (50€ + 10€ = 60€)
Aan het politie-parket, dat dan nog moet beslissen wat er verder mee gaat gebeuren. (seponeren, minnelijke schikking of dagvaarden)

Men kan daar rekening houden met wat er op het inlichtingenformulier geschreven werd, maar reken er maar niet op.

Seponeren kan gebeuren, maar reken er niet op.

Meer dan waarschijnlijk krijg je een minnelijke schikking, een overschrijvingsformulier van 60 euro.
Nadien nog een herinnering.

Dagvaarding - kan maanden duren voor je nog wat hoort - als je niet op de minnelijke schikking in gaat.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

netnix schreef: Wordt wellicht nog vervolgd...
Wil je ermee verder gaan, vraag dan bij de stad Antwerpen / Antwerpse politie alvast de gegevens ivm de plaatsing van tijdelijke verkeersborden op dat deel van de straat daar op.
(welke borden, waar precies geplaatst, en van wanneer tot wanneer )


Antwerpen factureert graag (en veel !) voor de plaatsing van tijdelijke signalisatie, ze hebben die informatie dus.
Plaats reactie