Aanhanger met een ander kenteken dan het trekkend voertuig

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Aanhanger met een ander kenteken dan het trekkend voertuig

Bericht door Jozef »

Mijn echtgenote en ikzelf hebben de Belgische nationaliteit en onze woonplaats in België.

Binnenkort gaat mijn echtgenote haar wettelijke woonplaats in Duitsland vestigen, en de voertuigen waarvan zij eigenaar is (VW Bora, VW Touran en Kawasaki ER-5) bijgevolg in Duitsland laten inschrijven.

Ikzelf dien nog 4 jaar mijn woonplaats in België te behouden.

Ik ben intussen, dank zij Dirk Deckx van wegcode.be, te weten gekomen dat ik voormelde voertuigen in België zal mogen besturen met hun Duits kenteken, omdat ze niet door mij ingeschreven zullen worden in Duitsland, en mij dus niet ten laste kan gelegd worden dat ik ze in het buitenland heb laten inschrijven om aan de in België daaraan verbonden kosten te ontsnappen .

Ik ben evenwel eigenaar van een motorboot met bootaanhangwagen met een MTM van 900 kg. Deze bootaanhangwagen heeft momenteel dus een eigen kenteken.

Mijn vraag is nu: zal ik deze bootaanhangwagen, met een Belgisch kenteken, in België nog mogen trekken met onze VW Bora, die van een Duits kenteken zal voorzien zijn?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Het is niet verboden om met een buitenlands voertuig een Belgische ingeschreven aanhanger te trekken.


Voor het gebruik van eventueel bijkomende nummerplaten zal je de Duitse wetgeving moeten nakijken.

Volgens wat België vereist voor buitenlandse aanhangwagens achter Belgische voertuigen moet er dan bijkomend een reproductie van de plaat van het trekkende voertuig op.

Jouw geval is echter net omgekeerd - dus is het eventueel aan de Duitsers om ook zoiets te bepalen.
Het Internationaal verdrag over het wegverkeer legt dat niet op http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1968110830 , artikel 36 .


Voor België :

http://wegcode.be/wet.php?wet=18&node=h3afd1

Als de aanhangwagen van een in België ingeschreven voertuig niet in België is ingeschreven, dan wordt op die aanhangwagen een reproductie bevestigd van de kentekenplaat van het trekkend voertuig. Als die aanhangwagen reeds een nummerplaat draagt van een ander land, dan mag deze door die reproductie niet bedekt worden.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Gezien het over een aanhangwagen van 900kg gaat met eigen kenteken denk ik dat het vergelijkbaar is met een trekker-oplegger kombinatie.

Op de weg zie ik zowel Belgische trekkers met buitenlandse opleggers of buitenlandse trekkers met Belgische opleggers, weliswaar met reproduktie van nummerplaat van het trekkend voertuig.
Dat doet me sterk vermoeden (heb zelf indertijd ook nog met buitenlandse oplegger en Belgische trekker gereden) dat dit wel mogelijk is.
Echter hoe de wetgeving daaromtrend precies in mekaar zit moet ik het antwoord schuldig blijven.

Wat ik gisteren wel van m'n verzekeraar te horen kreeg is wanneer een aanhanger een apart kenteken heeft het daarom niet automatisch verzekerd is voor elk trekkend voertuig. (jozef :wink: )
Een occazioneel trekkend voertuig moet apart verzekerd worden voor het trekken van een aanhanger boven de 750kg. en moet de verzekering op de hoogte zijn vooraf en voor de duur van de rit. Prijskaartje heb ik echter nog niet gevraagd.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik denk dat het voordelen kan hebben als je deze aanhanger laat inschrijven in Duitsland. Als hij een bepaalde normen voldoet zou je met die aanhanger 100 km/u kunnen rijden op de Duitse snelwegen. Met de belgische nummerplaat ben je beperkt tot 80 km/u.
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben intussen, dank zij Dirk Deckx van wegcode.be, te weten gekomen dat ik voormelde voertuigen in België zal mogen besturen met hun Duits kenteken, omdat ze niet door mij ingeschreven zullen worden in Duitsland, en mij dus niet ten laste kan gelegd worden dat ik ze in het buitenland heb laten inschrijven om aan de in België daaraan verbonden kosten te ontsnappen .
Wil je als Belg een in het buitenland ingeschreven voertuig in Belgie gebruiken als partikulier en als dat geen gehuurd voertuig is door een erkende verhuurder, dan moet je dat voertuig ook in Belgie inschrijven.

Ik snap niet dat Dirk Deckx je dat niet zo zou hebben meegedeeld.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Anonymous schreef: Wil je als Belg een in het buitenland ingeschreven voertuig in Belgie gebruiken als partikulier en als dat geen gehuurd voertuig is door een erkende verhuurder, dan moet je dat voertuig ook in Belgie inschrijven.
Niet wanneer je wettelijke echtgenote de Duitse nationaliteit heeft en daar woont en het voertuig op haar naam ingeschreven is. :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Toch voorzichtig mee zijn...

Wanneer de echtgenote aan het stuur zit zal het geen kwaad kunnen, maar wanneer Jozef zelf wil rijden kan er wel een probleem opduiken.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=18&node=afd3
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rechtzetting

In mijn oorspronkelijke posting in deze draad schreef ik:
Ik ben intussen, dank zij Dirk Deckx van wegcode.be, te weten gekomen dat ik voormelde voertuigen in België zal mogen besturen met hun Duits kenteken, omdat ze niet door mij ingeschreven zullen worden in Duitsland, en mij dus niet ten laste kan gelegd worden dat ik ze in het buitenland heb laten inschrijven om aan de in België daaraan verbonden kosten te ontsnappen.
Ik ben hierbij wat te voortvarend geweest.

Het betreft een zeer complexe materie. Met de hem welbekende vriendelijkheid heeft Dirk al heel wat tijd en moeite besteed om mij hierover zeer nuttige informatie te verschaffen, en gaat hij hiermee nog verder.

Om misverstanden te vermijden, had ik evenwel wat zorgvuldiger moeten zijn, door te vermelden dat voormeld standpunt enkel dat van Assuralia is (de beroepsvereniging van de verzekeraars), en geen conclusie van Dirk die alle bij deze problematiek betrokken elementen zou omvatten.

Ik ben Dirk dankbaar dat hij mij hierop gewezen heeft.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Het lijkt hier om zo'n onduidelijkheid te gaan die toch wel eens, uit onwetendheid, tot een boete zou kunnen leiden.
Zo eentje zoals ik enkele jaren terug gekregen heb toen ik met een takelwagen reed.
De agenten en hun oversten waren er niet van op de hoogte dat een takelwagen geen tachograafschijf moest plaatsen.
Anderhalf jaar later heeft m'n toenmalige werkgever de 3000€ integraal teruggekregen (+intrest :lol: ).
Gast

Bericht door Gast »

Welke onduidelijkheid bedoel je ?
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Anonymous schreef:Welke onduidelijkheid bedoel je ?
Wanneer zelfs experts het voor de vuist weg niet zeker weten zal de doorsnee politieman het ook niet weten.
Dan kan je, net zoals ik die keer, een doordrijver tegenkomen die een onmiddelijke inning eist van 3000€ (jawel drieduizend) voor een inbreuk die hij denkt gevonden te hebben. (wie loopt er nu rond met 3000€ cash op zak :?: begin maar zoeken om 17.00u in de nammidag)

Toen ik enkele weken later (nog maar eens) controle kreeg door de mannen (en vrouwen) van het ministerie erbij wisten ze niet waar ze het hadden toen ik het vertelde en hadden ze zelfs moeite om m'n verhaal te geloven.
Plaats reactie