autoverzekering

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jens88

autoverzekering

Bericht door jens88 »

Hallo

ik heb mijn voorlopig rijbewijs zonderbegleider en ik ga een auto kope om te oefenen, maar kan iemand mij vertellen hoe het zit met verzekering en belastingen?

De verkoper van de auto gaat deze week naar de technische controle. Hij krijgt een inschrijvingsformulier mee. Ik moet met dat roos formulier naar een verzekeraar en nummerplaat aanvrage... tot hier snap ik het

En moet ik al betalen als ik het aanvraag? ik veronderstel dat het voor de verzekering is... zo ja hoeveel?
En hoe zit het dan met de belastingen?

Kan iemand mij stap per stap alles uitlegge + bedragen dat ik moet betalen bij het aanvragen???????

Mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je zorgt eerst voor een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid.
Je krijgt dan van je agent een groen verzekeringsbewijs.
Zonder die verplichte verzekering kan je de wagen niet inschrijven, de verzekeringsagent moet nl. een stempel op het roze formulier zetten, of de wagen rechtstreeks laten inschrijven via DIV online.
Je kan dan ofwel
-het roze formulier opsturen naar de Dienst Inschrijvingen van de Voertuigen (DIV). Nadat het roze formulier opgestuurd werd (of via DIV online door je verzekeringsagent), zal je de nummerplaat van het voertuig toegesturd krijgen, samen met het inschrijvingsbewijs.
-met het roze formulier naar een van de lokale DIV kantoren gaan. Je krijgt dan direct een nummerplaat mee, het inschrijvingsbewijs vind je een of twee dagen later in je brievenbus.

De rekening volgt later:
- de verzekeringsmaatschappij (tarief vraag je aan de verzekeringsagent)
- de wegentaks, tarieven vind je hier
- de BIV (eenmalig te betalen taks bij de inschrijving van een voertuig op jouw naam), die tarieven vind je hier.

edit: lijst van de lokale DIV kantoren toegevoegd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
jens88

Bericht door jens88 »

Ok danku, kan ik een verzekering aanvragen op naam vn iemand die nog geen rijbewijs heeft? of maakt dat uit?

mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dat kan je best eens navragen bij je verzekeringsagent.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

jens88 schreef:Ok danku, kan ik een verzekering aanvragen op naam van iemand die nog geen rijbewijs heeft?
Wettelijk gezien is dat geen enkel probleem.
De verzekeringen staan er echter niet allemaal om te springen ...

In België verzekeren we eigenlijk het voertuig, niet de bestuurder.
De bestuurder (zijn rijervaring, ongevallen-verleden, etc.) bepaalt wel het risico en daarmee de premie.


Zelfs als iemand anders je wagen verzekert, moet je er als gebruikelijke bestuurder op staan en zal het risico op jou berekend worden, als jij die wagen hoofdzakelijk wil gebruiken.


De verplichting tot het sluiten van de verzekering rust op de eigenaar van het motorrijtuig.
Indien een andere persoon de verzekering heeft aangegaan, is de verplichting van de eigenaar geschorst voor de duur van de overeenkomst die door de andere persoon is gesloten
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:In België verzekeren we eigenlijk het voertuig, niet de bestuurder.
Ik dacht het niet. Een voertuig is geen persoon, en heeft bijgevolg ook geen burgerlijke aansprakelijkheid.

Wat we met de B.A. verzekeren, is dus niet het voertuig, doch de burgerlijke aansprakelijkheid van zijn bestuurder, wie dat ook moge zijn (behalve diegene die het voertuig wederrechterlijk gebruikt).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Inazuma schreef:In België verzekeren we eigenlijk het voertuig, niet de bestuurder.
Ik dacht het niet.

Wat we met de B.A. verzekeren, is dus niet het voertuig, doch de burgerlijke aansprakelijkheid van zijn bestuurder,
Als je het letterlijk wil hebben, verzekeren we de BA tegenover derden waartoe een motorvoertuig aanleiding kan geven :

Artikel 2
§1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.



Dat geldt zelfs als het voertuig onbestuurd is, in gevallen waar de bestuurder niets met het ongeval te doen heeft.


De polis dekt meerdere bestuurders van het verzekerde voertuig, maar niet meerdere voertuigen bestuurd door dezelfde bestuurder ...
Plaats reactie