Gebruik dimlichten overdag

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
mig
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2008, 10:08

Gebruik dimlichten overdag

Bericht door mig »

hallo

Ik lees hier in het hoofdstuk -gebruik van de lichten-, bij lichten en claxon dat bestuurders van motorvoertuigen (ook bromfietsen? en motorfietsen?) vrij mogen kiezen of zij willen rijden met een aangestoken dimlicht. Een beetje naar onder staat een schema waarin staat dat een dimlicht of een grootlicht overdag bij normaal weer niet gebruikt mag worden bij een auto. Is het gebruik van een dimlicht bij een auto overdag bij normaal weer dan verboden? of is het toch toegelaten?

Je zou problemen hebben indien je rijdt met een in-Zweden-gebouwde Volvo waarbij je de dimlichten niet kan uitschakelen, omdat het in bepaalde Scandinavische landen verplicht is om overdag met aangestoken dimlichten te rijden. (niet dat alle in-Zweden-gebouwde Volvo's hier mee te maken hebben)

En is het gebruik van de standlichten (ook wel stadslichten genoemd, vaak eerste stand van de lichtschakelaar) zonder dat de dimlichten branden( want dan branden de stadslichten ook) verboden of toegelaten overdag bij normaal weer?

Alvast bedankt,

groeten
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

In de wegcode staat wanneer de dimlichten MOETEN gebruikt worden.
Er staat eigelijk niet dat je ze niet mag gebruiken overdag.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebruik dimlichten overdag

Bericht door Inazuma »

mig schreef: Je zou problemen hebben indien je rijdt met een in-Zweden-gebouwde Volvo waarbij je de dimlichten niet kan uitschakelen, omdat het in bepaalde Scandinavische landen verplicht is om overdag met aangestoken dimlichten te rijden. (niet dat alle in-Zweden-gebouwde Volvo's hier mee te maken hebben)
Dat is een software-instelling ;)

Als je wil kan je die weer op de oude, gebruikelijke manier laten schakelen, zodat de lichten in de 0-stand toch uitgeschakeld kunnen worden - de automatische stand blijft behouden.

Op Le Shuttle vonden ze het niet zo leuk dat de lichten niet helemaal uit konden.

En is het gebruik van de standlichten (ook wel stadslichten genoemd, vaak eerste stand van de lichtschakelaar) zonder dat de dimlichten branden( want dan branden de stadslichten ook) verboden of toegelaten overdag bij normaal weer?
Er is geen beperking in het gebruik van de standlichten (officiële benaming)

Je mag die altijd aan hebben, maar je moet ze wel aanvullen met de verplichte lichten (dimlichten, mistlichten) in de omstandigheden dat je die lichten moet gebruiiken.

Er is niets in de wegcode dat het gebruik van dimlichten overdag verbiedt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Volledigheidshalve zou ik er nog wel willen aan toevoegen dat de voor- en achtermistlichten enkel mogen gebruikt worden in de door het verkeersreglement voorziene omstandigheden.

Dit omdat hier dikwijls tegen gezondigd wordt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

En dan nog eraan toevoegen dat de grootlichten niet mogen branden wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.

mig schreef
Ik lees hier in het hoofdstuk -gebruik van de lichten-, bij lichten en claxon dat bestuurders van motorvoertuigen (ook bromfietsen? en motorfietsen?) vrij mogen kiezen of zij willen rijden met een aangestoken dimlicht.
Brom en motorfietsen moeten altijd hun dimlichten aan hebben.(ook overdag dus)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

altijd dimlichten

Bericht door aoosterh »

Ik rijd ALTIJD met dimlichten. Een paar overwegingen:

-Ik zie in België vaak mensen rijden die hun lichten niet ontsteken in situaties waar dat noodzakelijk is. Doordat het bijvoorbeeld geleidelijk aan donker wordt 's avonds wennen de ogen aan de duisternis en hebben sommige bestuurders erg laat door dat het al donker is. Dan is het veiliger er een routine van te maken. Vergelijk het met het indrukken van de koppeling tijdens het starten. Ook dat wordt aangeraden voor de zekerheid.

-Uit onderzoek blijkt dat er minder doden vallen als een dergelijke maatregel genomen wordt.

-Soms (maar ik weet niet of dat in België ook het geval is) staan er borden dat de lichten ontstoken moeten worden als wegen worden verduisterd door bijvoorbeeld bomen. Als het zo plaatselijk bepaald is og lichten ontstoken moeten worden, is het logischer om dit altijd te verplichten.

Albert
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: altijd dimlichten

Bericht door Inazuma »

aoosterh schreef:Ik rijd ALTIJD met dimlichten. Een paar overwegingen:
-Ik zie in België vaak mensen rijden die hun lichten niet ontsteken in situaties waar dat noodzakelijk is.
Dat is het meest zinnige argument voor dagrijlichten (DRL) , maar het is eigenlijk een gevolg van het niet (kunnen) doen naleven van reeds bestaande regelgeving.

-Soms (maar ik weet niet of dat in België ook het geval is) staan er borden dat de lichten ontstoken moeten worden als wegen worden verduisterd door bijvoorbeeld bomen. Als het zo plaatselijk bepaald is og lichten ontstoken moeten worden, is het logischer om dit altijd te verplichten.
De Belgische wegcode kent geen enkel bord dat het gebruik van de dimlichten oplegt.

Men moet gewoon Artikel 30 volgen
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art30
Plaats reactie