hallo
Ik lees hier in het hoofdstuk -gebruik van de lichten-, bij lichten en claxon dat bestuurders van motorvoertuigen (ook bromfietsen? en motorfietsen?) vrij mogen kiezen of zij willen rijden met een aangestoken dimlicht. Een beetje naar onder staat een schema waarin staat dat een dimlicht of een grootlicht overdag bij normaal weer niet gebruikt mag worden bij een auto. Is het gebruik van een dimlicht bij een auto overdag bij normaal weer dan verboden? of is het toch toegelaten?
Je zou problemen hebben indien je rijdt met een in-Zweden-gebouwde Volvo waarbij je de dimlichten niet kan uitschakelen, omdat het in bepaalde Scandinavische landen verplicht is om overdag met aangestoken dimlichten te rijden. (niet dat alle in-Zweden-gebouwde Volvo's hier mee te maken hebben)
En is het gebruik van de standlichten (ook wel stadslichten genoemd, vaak eerste stand van de lichtschakelaar) zonder dat de dimlichten branden( want dan branden de stadslichten ook) verboden of toegelaten overdag bij normaal weer?
Alvast bedankt,
groeten
Gebruik dimlichten overdag
Re: Gebruik dimlichten overdag
Dat is een software-instellingmig schreef: Je zou problemen hebben indien je rijdt met een in-Zweden-gebouwde Volvo waarbij je de dimlichten niet kan uitschakelen, omdat het in bepaalde Scandinavische landen verplicht is om overdag met aangestoken dimlichten te rijden. (niet dat alle in-Zweden-gebouwde Volvo's hier mee te maken hebben)
Als je wil kan je die weer op de oude, gebruikelijke manier laten schakelen, zodat de lichten in de 0-stand toch uitgeschakeld kunnen worden - de automatische stand blijft behouden.
Op Le Shuttle vonden ze het niet zo leuk dat de lichten niet helemaal uit konden.
Er is geen beperking in het gebruik van de standlichten (officiële benaming)En is het gebruik van de standlichten (ook wel stadslichten genoemd, vaak eerste stand van de lichtschakelaar) zonder dat de dimlichten branden( want dan branden de stadslichten ook) verboden of toegelaten overdag bij normaal weer?
Je mag die altijd aan hebben, maar je moet ze wel aanvullen met de verplichte lichten (dimlichten, mistlichten) in de omstandigheden dat je die lichten moet gebruiiken.
Er is niets in de wegcode dat het gebruik van dimlichten overdag verbiedt.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
En dan nog eraan toevoegen dat de grootlichten niet mogen branden wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.
mig schreef
mig schreef
Brom en motorfietsen moeten altijd hun dimlichten aan hebben.(ook overdag dus)Ik lees hier in het hoofdstuk -gebruik van de lichten-, bij lichten en claxon dat bestuurders van motorvoertuigen (ook bromfietsen? en motorfietsen?) vrij mogen kiezen of zij willen rijden met een aangestoken dimlicht.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
altijd dimlichten
Ik rijd ALTIJD met dimlichten. Een paar overwegingen:
-Ik zie in België vaak mensen rijden die hun lichten niet ontsteken in situaties waar dat noodzakelijk is. Doordat het bijvoorbeeld geleidelijk aan donker wordt 's avonds wennen de ogen aan de duisternis en hebben sommige bestuurders erg laat door dat het al donker is. Dan is het veiliger er een routine van te maken. Vergelijk het met het indrukken van de koppeling tijdens het starten. Ook dat wordt aangeraden voor de zekerheid.
-Uit onderzoek blijkt dat er minder doden vallen als een dergelijke maatregel genomen wordt.
-Soms (maar ik weet niet of dat in België ook het geval is) staan er borden dat de lichten ontstoken moeten worden als wegen worden verduisterd door bijvoorbeeld bomen. Als het zo plaatselijk bepaald is og lichten ontstoken moeten worden, is het logischer om dit altijd te verplichten.
Albert
-Ik zie in België vaak mensen rijden die hun lichten niet ontsteken in situaties waar dat noodzakelijk is. Doordat het bijvoorbeeld geleidelijk aan donker wordt 's avonds wennen de ogen aan de duisternis en hebben sommige bestuurders erg laat door dat het al donker is. Dan is het veiliger er een routine van te maken. Vergelijk het met het indrukken van de koppeling tijdens het starten. Ook dat wordt aangeraden voor de zekerheid.
-Uit onderzoek blijkt dat er minder doden vallen als een dergelijke maatregel genomen wordt.
-Soms (maar ik weet niet of dat in België ook het geval is) staan er borden dat de lichten ontstoken moeten worden als wegen worden verduisterd door bijvoorbeeld bomen. Als het zo plaatselijk bepaald is og lichten ontstoken moeten worden, is het logischer om dit altijd te verplichten.
Albert
Re: altijd dimlichten
Dat is het meest zinnige argument voor dagrijlichten (DRL) , maar het is eigenlijk een gevolg van het niet (kunnen) doen naleven van reeds bestaande regelgeving.aoosterh schreef:Ik rijd ALTIJD met dimlichten. Een paar overwegingen:
-Ik zie in België vaak mensen rijden die hun lichten niet ontsteken in situaties waar dat noodzakelijk is.
De Belgische wegcode kent geen enkel bord dat het gebruik van de dimlichten oplegt.-Soms (maar ik weet niet of dat in België ook het geval is) staan er borden dat de lichten ontstoken moeten worden als wegen worden verduisterd door bijvoorbeeld bomen. Als het zo plaatselijk bepaald is og lichten ontstoken moeten worden, is het logischer om dit altijd te verplichten.
Men moet gewoon Artikel 30 volgen
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art30