fietsdragers

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
john

fietsdragers

Bericht door john »

een vraagje. Is het toegelaten om op een fietsendrager in plaats van fietsen een bak of koffer te monteren om materialen van weinig gewicht in op te bergen?Tijdens het verlof vertrek ik naar frankrijk zonder fietsen en ik vrees een beetje voor plaatsgebrek in mijn koffer zodat ik dus wel meer plaats zou hebben en geen skibox (=groter verbruik) hoef mee te nemen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik neem aan dat je een fietsendrager bedoelt die achteraan op de trekhaak gemonteerd wordt.

Ik zie daar geen probleem in, voor zover je rekening houdt met art. 45 tot 47 van het verkeersreglement.

Zorg er echter wel voor dat de maximaal toegestane neerwaartse kracht op de bol van de trekhaak en de maximale achterasbelasting niet overschreden worden.

Bedenk dat de totale massa van de belading op de achterbank, in de bagageruimte en op de trekhaak voor een ongunstige gewichtsverdeling kunnen zorgen. De wegligging en het remvermogen kunnen hierdoor nadelig beïnvloed worden. Bij een voorwielaangedreven wagen kan in kritieke omstandigheden niet genoeg aandrijfkracht meer overgebracht worden op het wegdek.

Berg in ieder geval zoveel mogelijk zwaardere voorwerpen zo dicht mogelijk tegen de achteras op, teneinde hun hefboomwerking tot een minimum te beperken.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4323
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: fietsdragers

Bericht door Stefan Peeters »

john schreef:... en geen skibox (=groter verbruik) hoef mee te nemen
De stroomlijn van je wagen zal er met een box achterop ook niet op verbeteren...
persoonlijk zou ik dan toch liever een skibox monteren; die staat veel steviger vast en het extra gewicht zit tussen de twee assen in plaats van helemaal achteraan.
Jozef heeft al verteld wat de risico's daarvan kunnen zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
john

fietsdragers

Bericht door john »

Ik had intussen nog wat verder gezocht op internet en had toch iets gevonden van febiac dat een fietsdrager op trekhaak enkel mag gebruikt worden om fietsen te vervoeren en voor niks anders, dus ik vrees toch voor problemen met een koffer op te bouwen.
bedankt voor de snelle reacties.
Plaats reactie