B of BE ??

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Alain

B of BE ??

Bericht door Alain »

B of BE ???

Hallo
Mijn rijbewijs is van de 11/04/88 nu de vraag is dat dan een BE of enkel B rijbewijs
Ik zou een lichte vracht van 1800kg leeg moeten besturen met daarachter een aanhangwagen van max 2000kg geladen totaal 3800 kg met een volle aanhangwagen
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Als je nog een oud rijbewijs hebt (waar een gaatje in geknipt is), is een B ook geldig voor BE.
Op een rijbewijs met stempeltjes (Europees model) zal er een stempeltje staan op de BE als je over dat rijbewijs beschikt.

Voor de combinatie die je beschrijft heb je inderdaad een BE nodig: het mtm van de sleep in hoger dan 3500 kg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Inderdaad het is er nog eentje waar in geknipt word met de letters A tot F
Waarvan enkel de B geknipt is
Gast

Bericht door Gast »

Nog even dit bij E is niet geknipt maar erop staat wel ik siteer

Geldig indien het rijbewijs ook geldig is voor de categorie B,C of D

staat over de E gedrukt
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer de B geknipt is zie je een pijltje naar boven; dit betekent dat het rijbewijs geldig is voor categorie B en alles wat er boven staat.
Bij de E staat inderdaad vermeld dat het geldig is bij B, C en/of D.

Wanneer je het rijbewijs zou gaan omruilen (wegens versleten, gescheurd, foto onherkenbaar of kwijt,...), let er dan op dat ze alle categorieën stempelen die nu geldig zijn, te weten A, B en BE.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Alain

Bericht door Alain »

Pijltje staat naar beneden
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Alain schreef:Pijltje staat naar beneden
Normaal staat het naar boven.


OP de binnenkant, linkerflap, staat een tekst die stelt dat het rijbewijs ook geldig is voor de categoriën erboven.


Om aan de Franse Gendarmes te laten zien ;)
Alain

Bericht door Alain »

Inderdaad op de linker flap

Er staat ook Het is eveneens geldig voor categorie E

Dus dat zou willen zeggen dat ik voldoe met het rijbewijs voor het trekken dat ik boven 3500kg kom in het totaal
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Alain schreef:Inderdaad op de linker flap
Er staat ook Het is eveneens geldig voor categorie E
Dus dat zou willen zeggen dat ik voldoe met het rijbewijs voor het trekken dat ik boven 3500kg kom in het totaal
Ja, zolang het mtm van het trekkend voertuig niet groter is dan 3.500 kg.
Alain schreef:Ik zou een lichte vracht van 1800kg leeg moeten besturen met daarachter een aanhangwagen van max 2000kg geladen totaal 3800 kg met een volle aanhangwagen
Voor deze combinatie volstaat je BE rijbewijs.
Wees wel voorzichting, want een aanhangwagen die ongeveer even zwaar of zwaarder is dan het trekkend voertuig heeft al meerdere bestuurders een onaangename verrassing bezorgd...
Denk er ook aan dat je maximale snelheid met die combinatie beperkt is tot 90 km/u.
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.
Ik raad je trouwens niet aan om sneller te gaan rijden om bovenstaande reden ...
Laatst gewijzigd door Stefan Peeters op 17 feb 2008, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Alain schreef:Er staat ook Het is eveneens geldig voor categorie E

Dus dat zou willen zeggen dat ik voldoe met het rijbewijs voor het trekken dat ik boven 3500kg kom in het totaal
Dat klopt, als het trekkende voertuig van de categorie B is (MTM hoogstens 3500 kg) en de massa van de getrokken aanhangwagen mag getrokken worden door dat voertuig .

In de voertuigpapieren is terug te vinden wat het voertuig zelf mag wegen, en wat het mag trekken.
Alain

Bericht door Alain »

Mijn trekken voertuig weegt leeg 1800kg en mag volgens de keuringgspapieren 2000kg trekken dus dat is ok

Dat de lading voor verassingen kan zorgen dat neem ik wel aan het is dan ook niet dagelijks en ben al veel met een caravan onderweg geweest dus iets wat ervaring heb ik wel en een 90 zal wel voldoende zijn op de snelweg
Hartelijk dank aan alllemaal voor de reaktie
Nu weet ik dat mijn rijbewijs ok is
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Alain schreef:Mijn trekken voertuig weegt leeg 1800kg en mag volgens de keuringgspapieren 2000kg trekken dus dat is ok
Het is niet belangrijk wat je voertuig leeg weegt maar wel wat de MTM ervan is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Benny Stinkens schreef:Het is niet belangrijk wat je voertuig leeg weegt maar wel wat de MTM ervan is.
Wel om te bepalen of een rijbewijs B violstaat bij het trekken van een aanhangwagen met een mtm van meer dan 750 kg.
Dan volstaat een B wanneer het mtm van de aanhanger niet hoger is dan het leeggewicht van het trekkend voertuig, en wanneer het mtm van de sleep minder is dan 3500 kg (waarvoor je inderdaad het mtm van het trekkend voertuig weer moet kennen).
Het is altijd puzzelen met deze formules...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Alain schreef:Pijltje staat naar beneden
Diegene die geknipt heeft zal z'n kniptang gewoon verkeerd vast hebben gehad. :wink: :lol:
Plaats reactie