Vertrekken op een helling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Cé

Vertrekken op een helling

Bericht door Cé »

Hallo

Kan iemand mij tips geven over hoe ik het best terug kan vertrekken op een helling nadat ik gestopt ben voor een rood licht bv

Bij de rijschool had ik geleerd dat ik dit moest doen dmv de koppeling omhoog te laten komen totdat je voelde dat de auto wou vertrekken. Maar bij onze auto gaat dat helemaal niet (hij is dan ook al oud:)) Maar ik heb hierdoor dus altijd schrik als ik op de baan ben en op een helling moet wachten want ik moest maar eens achteruit bollen tegen een andere wagen aan.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vertrekken op een helling

Bericht door Inazuma »

Cé schreef:Kan iemand mij tips geven over hoe ik het best terug kan vertrekken op een helling nadat ik gestopt ben voor een rood licht bv
- handrem opgetrokken, koppeling helemaal ingedrukt, versnellingsbak in 1.
- een beetje gas bijgeven (1200 tpm is genoeg - of tot een hoorbaar lichtjes verhoogd toerental )
- koppeling zacht laten opkomen tot je voelt dat de auto wil vertrekken (toerental zal ook willen gaan zakken)
- handrem zachtjes lossen en ondertussen wat gas bijgeven (toerental ongeveer gelijk houden - op gehoor of teller), en de koppeling verder laten opkomen tot je ze helemaal kan lossen.

De stappen lopen eigenlijk vloeiend in elkaar over, maar men kan ze "apart" demonstreren (kost wel extra slijtage ...)

-> nadien normaal verder versnellen met gaspedaal, tot je naar 2de schakelt.

Bij de rijschool had ik geleerd dat ik dit moest doen dmv de koppeling omhoog te laten komen totdat je voelde dat de auto wou vertrekken.
Dat is ook de normale manier ...
Maar bij onze auto gaat dat helemaal niet (hij is dan ook al oud:))
Ouderdom heeft er niets mee te maken.
Hogerstaand relaas gaat zelfs met oldtimer.

Wat wel kan is dat de koppeling door de ouderdom versleten is ...

Waarom gaat het niet :?:
Voel je niet dat de auto wil vertrekken :?:
Of erger : hij blijft gewoon staan (dan slipt de koppeling wel erg door ...)


Maar ik heb hierdoor dus altijd schrik als ik op de baan ben en op een helling moet wachten want ik moest maar eens achteruit bollen tegen een andere wagen aan.
Als je merkt dat je meer dan een paar centimeter achteruit bolt : remmen met de voetrem :!:


Oefen op een afgelegen plaats tot je dit probleemloos kan, en van je eigen kunnen overtuigd bent.
Als je hierbij gaat stressen in het verkeer komt er helemaal niets van in huis ... slecht voor het zelfvertrouwen.

Een helling naar een rivier- of kanaaldijk kan een ideaal oefenterrein zijn (als je er mag komen met de auto) maar rij niet het water in :wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sommigen beweren dat het helpt om bij het oefenen eerst even je GSM achter een achterwiel te leggen ... :D
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Kijk ook even in het PRAKTIJKBOEK
Daar staat een heel deel in over schakelen en vertrekken op een helling

HANDBOEK PRAKTIJK
Plaats reactie