Vanaf wanneer richtingaanwijzer.Wat is afstand roodlicht.
Vanaf wanneer richtingaanwijzer.Wat is afstand roodlicht.
Ik vind twee vragen niet op deze website.
Die voor een leerling begin te rijden met de auto heel belangrijk zijn.
En voor het praktijkexamen.
Vraag 1
Je wil links of rechts afslaan.Vanaf hoeveel meters moet je de richtingaanwijzer aan zetten.
Vraag 2
Je staat voor het roodlicht.Wat is de afstand die je moet houden op je voorligger.
[/i][/b]
Die voor een leerling begin te rijden met de auto heel belangrijk zijn.
En voor het praktijkexamen.
Vraag 1
Je wil links of rechts afslaan.Vanaf hoeveel meters moet je de richtingaanwijzer aan zetten.
Vraag 2
Je staat voor het roodlicht.Wat is de afstand die je moet houden op je voorligger.
[/i][/b]
Volgens mij is dat niet echt iets waar ze opmerkingen over maken.. Ik neem meestal ong. 1 meter afstand aan een rood licht, maar dat hangt van bestuurder tot bestuurder af. De ene neemt 1 meter, de ander 2, etc.
Ik raad je natuurlijk niet aan om 10cm afstand te houden ofzo
Voor de richtingsaanwijzers is dat net hetzelfde, je doet het wanneer jij denkt dat het het beste is.. Als er iemand kort bij je rijdt kan je dat best vroeg beginnen doen om duidelijk te maken dat je gaat afslaan en dat het voor de persoon achter je niet echt gezond is om zo dicht tegen je te rijden wanneer je over een paar seconden gaat remmen.. Als er achter je geen wagen rijdt dan kan je iets langer wachten (200m voor je afslag bv.), er is niets zo irritant als een bestuurder die een kilometer op voorhand al begint te pinken.. Zeker als je dan gaat inhalen en dat niet altijd mogelijk is zonder de snelheidsbeperking te overschrijden.
Ik raad je natuurlijk niet aan om 10cm afstand te houden ofzo
Voor de richtingsaanwijzers is dat net hetzelfde, je doet het wanneer jij denkt dat het het beste is.. Als er iemand kort bij je rijdt kan je dat best vroeg beginnen doen om duidelijk te maken dat je gaat afslaan en dat het voor de persoon achter je niet echt gezond is om zo dicht tegen je te rijden wanneer je over een paar seconden gaat remmen.. Als er achter je geen wagen rijdt dan kan je iets langer wachten (200m voor je afslag bv.), er is niets zo irritant als een bestuurder die een kilometer op voorhand al begint te pinken.. Zeker als je dan gaat inhalen en dat niet altijd mogelijk is zonder de snelheidsbeperking te overschrijden.
Beste "leerling rijden"
Waarom maak jij je boos als je een vraag stelt. Je mag die ook vriendelijk stellen hoor. Deze site is niet je rijschool en niet je begeleider. Wij willen alleen jongeren helpen.
Op de site staan geen METERS wanneer je de richtingsaanwijzer moet aanzetten omdat dat in de wegcode niet bepaald is.
Uw begeleider zal je wel duidelijk maken wanneer dat het moet.
Idem voor het stoppen achter een auto. Enkel bij parkeren voorziet de wegcode dat er 1 meter tussenruimte moet zijn. Stop je achter een auto, dan is in de wegcode geen vaste tussenafstand bepaald.
Ook hier zal je begeleider je duidelijk maken wat veilige afstand is.
ZIE OOK: HANDBOEK PRAKTIJK
Waarom maak jij je boos als je een vraag stelt. Je mag die ook vriendelijk stellen hoor. Deze site is niet je rijschool en niet je begeleider. Wij willen alleen jongeren helpen.
Op de site staan geen METERS wanneer je de richtingsaanwijzer moet aanzetten omdat dat in de wegcode niet bepaald is.
Uw begeleider zal je wel duidelijk maken wanneer dat het moet.
Idem voor het stoppen achter een auto. Enkel bij parkeren voorziet de wegcode dat er 1 meter tussenruimte moet zijn. Stop je achter een auto, dan is in de wegcode geen vaste tussenafstand bepaald.
Ook hier zal je begeleider je duidelijk maken wat veilige afstand is.
ZIE OOK: HANDBOEK PRAKTIJK
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Het verkeersreglement bepaalt:
Bij een zijdelingse verplaatsing geef je zo een bestuurder die je niet zou gezien hebben en die je voorrang moet verlenen, de tijd om je er met een geluidssignaal of een grootlichtsignaal op attent te maken.
Bij links of rechts afslaan kan de achterligger zich er zo op voorbereiden dat je gaat vertragen.
Wat het stoppen achter een voorligger betreft, laat ik altijd voldoende afstand om zo nodig weg te kunnen rijden zonder eerst een stukje achteruit te moeten rijden. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn om snel de doorgang vrij te maken voor een prioritair voertuig, als het voertuig vóór jou niet meer verder geraakt of in brand vliegt, of om snel te kunnen wegkomen in geval van verkeersagressie.
In de praktijk laat ik mijn richtingsaanwijzers 4 keren knipperen alvorens een zijdelingse verplaatsing te beginnen of vooraleer ik begin te vertragen om links of rechts af te slaan.AR 13. Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Bij een zijdelingse verplaatsing geef je zo een bestuurder die je niet zou gezien hebben en die je voorrang moet verlenen, de tijd om je er met een geluidssignaal of een grootlichtsignaal op attent te maken.
Bij links of rechts afslaan kan de achterligger zich er zo op voorbereiden dat je gaat vertragen.
Wat het stoppen achter een voorligger betreft, laat ik altijd voldoende afstand om zo nodig weg te kunnen rijden zonder eerst een stukje achteruit te moeten rijden. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn om snel de doorgang vrij te maken voor een prioritair voertuig, als het voertuig vóór jou niet meer verder geraakt of in brand vliegt, of om snel te kunnen wegkomen in geval van verkeersagressie.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Wat het pinken betreft staat in "wees wegwijs" ongeveer van 75a 100 meter,maar "wees wegwijs" is geen wetboek
Als je bv 2 kruispunten vlak achter elkaar hebt en je wil pas afslaan op het 2de kruispunt is het soms gevaarlijk om te vroeg te pinken. (vooral bij het rechtsafslaan)
Wat de afstand achter een ander voertuig betreft geven wij in onze les de raad dat je steeds de auto voor je volledig moet kunnen zien (tot op de grond dus)
Jozef zijn raad is hier goud waard, zorg dat je steeds kan vluchten indien nodig.
Als je bv 2 kruispunten vlak achter elkaar hebt en je wil pas afslaan op het 2de kruispunt is het soms gevaarlijk om te vroeg te pinken. (vooral bij het rechtsafslaan)
Wat de afstand achter een ander voertuig betreft geven wij in onze les de raad dat je steeds de auto voor je volledig moet kunnen zien (tot op de grond dus)
Jozef zijn raad is hier goud waard, zorg dat je steeds kan vluchten indien nodig.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Het lijkt ongelofelijk, maar er is rechtspraak die in een dergelijk geval de pinkende bestuurder veroordeelde voor een ongeval omdat hij deed wat hij opgelegd wordt te doen : tijdig de intentie tot richtingverandering aangeven.Benny Stinkens schreef: Als je bv 2 kruispunten vlak achter elkaar hebt en je wil pas afslaan op het 2de kruispunt is het soms gevaarlijk om te vroeg te pinken. (vooral bij het rechtsafslaan)
Volgens de rechter misleidde de bestuurder door te pinken de voorrangsplichtige ( ) bestuurder in zijn redelijke verwachtingen
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Ik kan de redenering van die rechter volkomen volgen. Tijdig betekent volgens het van Dale online woordenboek: "op het juiste moment komend". Het is dus niet zozeer een kwestie van tijdsduur.Inazuma schreef:Het lijkt ongelofelijk, maar er is rechtspraak die in een dergelijk geval de pinkende bestuurder veroordeelde voor een ongeval omdat hij deed wat hij opgelegd wordt te doen : tijdig de intentie tot richtingverandering aangeven.Benny Stinkens schreef: Als je bv 2 kruispunten vlak achter elkaar hebt en je wil pas afslaan op het 2de kruispunt is het soms gevaarlijk om te vroeg te pinken. (vooral bij het rechtsafslaan)
Volgens de rechter misleidde de bestuurder door te pinken de voorrangsplichtige ( ) bestuurder in zijn redelijke verwachtingen
Ik dus niet...bibi585 schreef:Ik ook, niet enkel op bvb. dubbele kruispunten maar ook op rotondes is dit bijzonder misleidend, ergerlijk en gevaarlijk. Ook heeft dit aanleiding tot meer fillevorming aan rotondes.Jozef schreef: Ik kan de redenering van die rechter volkomen volgen.
De verplichting tot het verlenen van voorrang is nergens gerelateerd aan de verplichting van een andere bestuurder om tijdig een intentie tot richtingsverandering aan te geven.
De voorrangsplichtige bestuurder die aan zijn voorrangsplicht verzaakt zonder dat duidelijk is dat de andere bestuurder ook echt indraait waar de voorrangsplichtige dénkt dat hij gaat indraaien, begaat wat mij betreft wel degelijk een overtreding.
Die is niet misleid door de afslaande bestuurder, maar heeft zichzelf misleid door opportunistische, maar foutieve veronderstellingen van wat deze bestuurder zou gaan doen.
De intentie tot richtingsverandering aangeven, is een waarschuwing voor méér bestuurders dan enkel maar die voorrangsplichtige bestuurder.
In combinatie met andere vonnissen inzake laattijdig aangeven van een richtingsverandering, leidt dit tot een regelrechte Catch-22 situatie waarbij de bestuurder die van richting verandert op een plaats waar de richtingaanduiding meerdere dingen kan betekenen, altijd de pineut is.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
@ Inazuma:
Er zijn tientallen arresten van het Hof van Cassatie gebaseerd op het verschalken van de normale verwachtingen van een weggebruiker.
Als je jouw redenering volgt, komt de doorstroming van het verkeer zeer ernstig in het gedrang. Stel bijvoorbeeld dat ik een rotonde wil oprijden, en er komen honderden voertuigen uit de tegengestelde richting, die alle de rotonde verlaten via de weg waar ik uit kom. Als ik er niet mag van uitgaan dat de bestuurders die hun rechter richtingsaanwijzers in werking hebben, ook daadwerkelijk daar de rotonde gaan verlaten, dan kunnen ik en al mijn achterliggers daar een half uur staan te schilderen, omdat er eens een pipo zou kunnen bijzijn die toch verder rijdt op de rotonde.
Er zijn tientallen arresten van het Hof van Cassatie gebaseerd op het verschalken van de normale verwachtingen van een weggebruiker.
Als je jouw redenering volgt, komt de doorstroming van het verkeer zeer ernstig in het gedrang. Stel bijvoorbeeld dat ik een rotonde wil oprijden, en er komen honderden voertuigen uit de tegengestelde richting, die alle de rotonde verlaten via de weg waar ik uit kom. Als ik er niet mag van uitgaan dat de bestuurders die hun rechter richtingsaanwijzers in werking hebben, ook daadwerkelijk daar de rotonde gaan verlaten, dan kunnen ik en al mijn achterliggers daar een half uur staan te schilderen, omdat er eens een pipo zou kunnen bijzijn die toch verder rijdt op de rotonde.
Precies wat ik ook bedoelde.Jozef schreef:Als je jouw redenering volgt, komt de doorstroming van het verkeer zeer ernstig in het gedrang. Stel bijvoorbeeld dat ik een rotonde wil oprijden, en er komen honderden voertuigen uit de tegengestelde richting, die alle de rotonde verlaten via de weg waar ik uit kom. Als ik er niet mag van uitgaan dat de bestuurders die hun rechter richtingsaanwijzers in werking hebben, ook daadwerkelijk daar de rotonde gaan verlaten, dan kunnen ik en al mijn achterliggers daar een half uur staan te schilderen, omdat er eens een pipo zou kunnen bijzijn die toch verder rijdt op de rotonde.
Niemand heeft er baat bij wanneer men al het mogelijke doet om de bestuurders bij te brengen hoe richtingaanwijzers correct dienen gebruikt te worden, zeker ook op een rotonde, als men tergelijkertijd aangemoedigd wordt om ze verkeerd te gebruiken.
Mijn punt is net dat er niemand verschalkt wordt door de pinkende weggebruiker, maar door de verkeerde interpretatie ervan door anderen.Jozef schreef:Er zijn tientallen arresten van het Hof van Cassatie gebaseerd op het verschalken van de normale verwachtingen van een weggebruiker.
Als je jouw redenering volgt, komt de doorstroming van het verkeer zeer ernstig in het gedrang. Stel bijvoorbeeld dat ik een rotonde wil oprijden, en er komen honderden voertuigen uit de tegengestelde richting,
Op een rotonde zit je daar idd. met een probleem ...
In een situatie met 2 kort opéénvolgende kruispunten - 10-20 m tussenafstand bvb - kan je pas zeer laat richting aangeven voor het tweede kruispunt als je niet aan het eerste wil afslaan ...
Deze website is de beste site voor leren te rijden.
Bedankt allemaal voor de inspanning voor mijn vragen te beantwoorden.
XXX
XXX