hoe stuur correct vasthouden?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast12

hoe stuur correct vasthouden?

Bericht door gast12 »

Ik heb nogaltijd geen duidelijk antwoord gezien i.v.m. het vasthouden van de stuur (bij het nemen van een bocht bv...)

In de praktijkboek staat wel hoe je uw handen moet houden bij het rijden (10 over 10) maar er is geen uitleg als je een bocht neemt of afslaat.

mvg
Gast

Re: hoe stuur correct vasthouden?

Bericht door Gast »

gast12 schreef:Ik heb nogaltijd geen duidelijk antwoord gezien i.v.m. het vasthouden van de stuur (bij het nemen van een bocht bv...)

In de praktijkboek staat wel hoe je uw handen moet houden bij het rijden (10 over 10) maar er is geen uitleg als je een bocht neemt of afslaat.

mvg
Je moet je stuur telkens laten overnemen, en niet doorgeven zodat je aan het 'melken' bent. Hierbij moet je zorgen dat u stuur nooit even stil komt te staan..zo werd het mij toch aangeleerd in de rijschool :wink:
succes :!:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Je kunt het nauwkeurigste sturen:
  • Als je het stuur volgens één van zijn diameters vasthoudt (bijvoorbeeld links op 9 uur en rechts op 3 uur). De stand 10 voor 10 wordt evenwel aangeraden bij rechtdoor rijden, omdat hij minder vermoeiend is.
  • Als je de handen niet moet verplaatsen op het stuurwiel. Vóór een bocht naar links waarbij je het stuurwiel meer dan een kwartslag zult moeten verdraaien, plaats je daarom de linkerhand bovenaan en de rechterhand onderaan. Omgekeerd voor een dergelijke bocht naar rechts.
  • Als je aan het stuurwiel duwt in plaats van te trekken. Bij een bocht naar links trek je niet aan het stuurwiel met je linkerhand, doch duw je eraan met je rechterhand. Bij een bocht naar rechts duw je met de linkerhand.
Het is ook belangrijk het stuurwiel niet vanzelf laten terug te keren naar de rechtuitstand, doch het daarbij te begeleiden.
Plaats reactie