400 euro betaald voor niets

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
M.

400 euro betaald voor niets

Bericht door M. »

Geachte,

Vandaag moest ik mijn praktijkexamen rijbewijs A uitvoeren.
Ik was met de rijschool naar het examencentrum gegaan (waaraan 2u verplichte rijles t.w.v. 240 euro aan vooraf ging) waar ik te horen kreeg (na het betalen van het examen - 36 euro) dat ik mijn examen niet mocht uitvoeren omwille van mijn schoeisel.
Ik droeg een volledig motopak, met gepaste handschoenen en een gepaste helm (waar ook de nodige prijskaartjes aan vasthingen uiteraard), maar omdat mijn bottines niet tot over de enkel kwamen mocht ik mijn examen niet uitvoeren.

Ben ik de enige die denkt dat dit volkomen onredelijk is??
Het is in orde om in een jeans en een vestje met lange mouwen je examen uit te voeren, maar als je in een volledige uitrusting bent en geen schoeisel draagt dat over de enkel komt mag je niets doen???
In welke mate is dit geen geldklopperij maar eerlijk en serieus nadenken over veiligheid??

Kan ik hier iets aan doen?
Ik heb het gevoel zo machteloos te staan, terwijl ik toch mijn best doe (op 2cm na) om me zo veilig mogelijk te kleden?
Ik moet toch evengoed werken voor mijn geld en voor dit "spelletje" heb ik zomaar effe een groffe 400 euro neergeteld, die ik de volgende keer weer moet neertellen - om geen examen uitgevoerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

M.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste

Eerst het goede nieuws.

In het PRAKTIJKBOEK van Gratis Rijbewijs Online onder hoofdstuk 4.1 WAT KOST HET PRAKTIJKEXAMEN kan je lezen dat de retributiebijslag 25 euro is.
Dat wil zeggen dat je bij het volgende examen niet meer de volle pot moet betalen, maar slechts 25 euro. (omdat je nu geen examen hebt kunnen doen en toch al betaald hebt)
GOCA schreef:het examen zal niet doorgaan: wanneer bij het praktijkexamen het L-kenteken ontbreekt en wanneer de kandidaat niet uitgerust is met handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall evenals met laarzen of bottines die de enkel beschermen. (Bijvoorbeeld rubberen laarzen, sportschoenen of een stoffen overall zijn niet toegelaten).
GOCA schrijft duidelijk voor dat het examen niet kan doorgaan als je geen aangepast schoeisel draagt.

Dit had je dus kunnen weten of had je begeleider je vooraf moeten zeggen.
M schreef:maar omdat mijn bottines niet tot over de enkel kwamen mocht ik mijn examen niet uitvoeren.
Kijk, als GOCA vooraf duidelijk aangeeft in welke gevallen dat het examen niet kan afgelegd worden en je schrijft zelf dat je met een van deze punten niet in orde was, dan kan je volgens mij moeilijk van geldklopperij spreken.

Als dit iets was was niet uitdrukkelijk was voorgeschreven, dan had je alle recht van spreken.

Nu kun je alleen maar zeggen:
1. Mea culpa, want ik heb niet alles gelezen.
2. Of de instructeur heeft je niet verwitiigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 400 euro betaald voor niets

Bericht door Inazuma »

M. schreef:In welke mate is dit geen geldklopperij maar eerlijk en serieus nadenken over veiligheid??
Het belachelijke is vooral dat de kledijverplichtingen ophouden na het examen ... (op de verplichte helm na)

Kan ik hier iets aan doen?
GOCA volgt enkel maar de wettelijke verplichtingen ...

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5#art38

Artikel 38 §2. (...) De kandidaat moet uitgerust zijn met handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook met laarzen of bottines die de enkels beschermen.


Je enkels zijn een setje belangrijke knoken.
Doe jezelf een lol en zorg voor hogere motorlaarzen die met ingebouwde protectoren je enkel (en scheenbeen) beschermen.


Wat ik niet begrijp is dat fabrikanten van motorkledij en - schoeisel die lage versies maken.
Da's enkel schijn-veiligheid.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ M.:

Als ik het was, zou ik toch eens een hartig woordje gaan praten met de directeur van die erkende rijschool.

De bedoeling was dat de instructeur je zou voorbereiden op het praktijkexamen. Je hebt daar maar liefst 240 Euro voor neergeteld. Toch kon het er zelfs voor zoveel geld nog niet eens af om je erop te wijzen dat je schoeisel niet reglementair was voor het praktijkexamen. Is dat de inzet voor je veiligheid die je van een gebrevetteerd instructeur mocht verwachten?

Wat als de examinator het niet zou opgemerkt hebben, en je tijdens het praktijkexamen ten val gekomen was en er een verbrijzelde enkel aan overgehouden had? Ik vrees dat het er dan, als je een advocaat onder de arm zou nemen, niet goed zou uitzien voor die rijschool.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ik ben hier blijkbaar de enige niet die niet opgezet zou zijn met het feit dat de instructeur dit niet opgemerkt heeft. :?
dannyvho
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 dec 2007, 11:35
Locatie: Gentbrugge

Bericht door dannyvho »

Het lijkt me inderdaad de taak van de rijschool om je te informeren over de exmenvoorwaarden: zij hebben er toch alle belang bij dat kandidaten slagen... Gelukking hebben we hier de nodig info beschikbaar.

Even bij de directeur v/d rijschool informeren naar de mogelijkheid om op hun kosten examen te doen?

En misschien nog het belangrijkste: bescherming van gewrichten zoals pols en enkels is essentieel bij motos. Als je onderuit gaat dan is er veel kans dat je enkelgewricht voorkomt dat je motorfiets veel schade oploopt...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

dannyvho schreef: Als je onderuit gaat dan is er veel kans dat je enkelgewricht voorkomt dat je motorfiets veel schade oploopt...
... zelfs mét hoge(re) laarzen mét enkelbescherming .
Plaats reactie